Hagyták elmúlni a metróügyet a fővárosi képviselők

Vágólapra másolva!
Egyetlen politikus sem hozta szóba a kettes metró vonalára szánt, az Alstom francia cég által gyártott metrószerelvények ügyét a fővárosi közgyűlésben. Az ülést megelőző egyeztetésen több mint száz napirendi pontról volt szó, de a fővárost és a BKV-t szorult helyzetbe hozó metrókocsikról nem. A megoldást így már biztosan a következő, valószínűleg fideszes többségű közgyűlésnek kell megtalálnia.
Vágólapra másolva!

Egyik frakció sem akarta szóba hozni a kettes metróvonalra szánt szerelvények ügyét a csütörtökön kezdődött fővárosi közgyűlésen, amely a ciklus utolsó ülése. Pedig a közgyűlésre előkészített mintegy 110 napirendi pont között ott szerepelt a BKV számos melléklettel ellátott tájékoztató anyaga, de senki nem vetette fel, hogy a testület tárgyaljon róla, így nem is került be a végleges, délelőtt elfogadott napirendbe.

A 2-es metró vonalára a francia Alstom a BKV-val 2006-ban kötött szerződése alapján már legyártott 22 metrószerelvényt, ezek azonban nem kapták meg a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) a végleges típusengedélyt, így nem futhatnak a magyar metróvonalakon. Az Alstom ugyan fellebbezett az NKH döntése ellen, de egy közgyűlési döntés értelmében legkésőbb július végéig kellett volna beszereznie a típusengedélyt, ellenkező esetben a határozat szerint szerződést kell bontani vele.

A szerződésbontásnak azonban várhatóan olyan súlyos következményei lennének (lásd korábbi cikkeinket), hogy a főváros vezetése vonakodik erre utasítani a BKV-t. Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes az [origo]-nak korábban azt mondta, a "racionális döntés" szerinte az, ha a felmondásra az NKH jogerős döntéséig nem kerül sor, és a legjobb, ha a kérdésben már az októberben felálló új városvezetés dönt.

Az [origo]-nak csütörtökön Steiner Pál, az MSZP fővárosi frakciójának vezetője, és György István, a Fidesz frakcióvezető-helyettese is megerősítette, hogy a közgyűlésre készülve senki nem hozta szóba a metrókocsik ügyét. Csütörtökön reggel Demszky Gábor főpolgármester a frakciók vezetőivel folytatott megbeszélést, amelyen a napirendi pontok sorrendjéről állapodtak meg, és több mint 80 javaslatról egyetértésre is jutottak, így azokat végül vita nélkül megszavazták a közgyűlés ülésén. A megkérdezett politikusok szavai alapján abban is egyetértettek, hogy az Alstom-kocsikról nem beszélnek. "Senki nem hozta szóba, de nem tudom az okát" - mondta kérdésünkre György István, aki Steinerrel együtt részt vett a reggeli frakció-egyeztetésen.

György utalt rá, hogy azzal, hogy a kérdés nem került napirendre - és így az önkormányzati választások előtt már nem is fog -, lényegében az ő szándékuk valósult meg. A politikus még kedden azt mondta az [origo]-nak, hogy a Fidesz "nem kíván új döntést hozni" az ügyben, ők a júliusi közgyűlési döntést tartják továbbra is érvényesnek, amely elvileg szerződésbontást ír elő. Ez György szerint egyértelmű, már csak az hiányzik, hogy a városvezetés írásban utasítsa a BKV-t, hogy bontsa fel az Alstommal kötött szerződést. György szerint ezt mihamarabb meg kell lépni, de már az új városvezetésre marad az ügy.