Nincs megoldásuk a metróproblémára a fővárosi képviselőknek

Vágólapra másolva!
Nehéz helyzetbe sodorta magát a 2-es és 4-es metró kocsijait gyártó céggel hadakozó főváros. A fővárosi képviselők még nyáron fenyegették meg szerződésbontással a céget, amely a mai napig nem tudta megszerezni az új kocsik összes engedélyét. A BKV szerint veszélyes a szerződés felbontása, a városvezetés a következő várhatóan fideszes többségű testületre hagyná a problémát, az MSZP frakcióvezetője titkolózik. Egy napja maradt a fővárosnak a metróprobléma rendezésére.
Vágólapra másolva!

A Fővárosi Közgyűlés csütörtök-pénteki ülésének napirendjén szerepel az az előterjesztés, melyben a BKV tájékoztatja a fővárost arról, hogy milyen lehetőségei vannak a 2-es metró vonalára szánt, a francia Alstom által gyártott metrókocsik problémájának rendezésére. A főváros szorult helyzetbe került, miután az Alstom még nem kapta meg a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) a metrókocsik végleges típusengedélyét, ezért egy korábbi döntése értelmében a fővárosnak szerződést kellene bontania a céggel.

A BKV fővárosnak írt levelében azonban figyelmeztette a képviselőket, hogy ennek súlyos következményei lehetnek, ezért a közlekedési társaság felvetette azt a lehetőséget is, hogy a főváros halassza el a döntést, várja meg, hogyan dönt az NKH másodfokon (a szerződésbontás kockázatairól, és a főváros előtt álló két választási lehetőségről itt és itt olvashat részletesebben).

A csütörtök-pénteki lesz az önkormányzati választások előtti utolsó közgyűlés, így ha akkor nem döntenek a képviselők a szerződésbontásról, akkor a következő, várhatóan fideszes városvezetésnek kell megoldania a problémát. Az [origo]-nak nyilatkozó fővárosi képviselők szavaiból az derült ki, egyelőre ők maguk sem tudják, mi lesz.

Nem volt egyeztetés

A bizonytalanságot részben az okozza, hogy a jelenleg napirenden szereplő, a 2-es metró szerelvényeit érintő előterjesztés nem olyan, amelynek alapján a kérdésről szavazni lehetne. Ez ugyanis technikailag a BKV tájékoztatója az előállt helyzetről, amelyet a közgyűlés megtárgyal majd, de csak az elfogadásáról vagy az elutasításáról dönthet, a BKV által vázolt két lehetőségről nem szavazhatnak. Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes irodájának egyik munkatársa az [origo]-nak azt mondta, erről egy külön javaslatot kell majd benyújtania egy képviselőnek. Ez várhatóan majd csak akkor történik meg, ha már elkezdődött a közgyűlés ülése csütörtökön - tette hozzá.

Az [origo]-nak nyilatkozó fővárosi politikusok egyike sem tudta megmondani, hogy az azonnali szerződésbontásnak, vagy a megoldás következő ciklusra halasztásának van-e nagyobb esélye. A frakciók között egyeztetés sem volt György István, a fővárosi Fidesz frakcióvezető-helyettese szerint, és ugyanezt mondta Lakos Imre, a városüzemeltetési bizottság korábban SZDSZ-es, ma független vezetője is. Steiner Pál, az MSZP frakcióvezetője szerint probléma, hogy Demszky Gábor főpolgármester nem kezdeményezett egyeztetést a frakciókkal a kérdésben.

"Tizenkilencre lapot húzni"

"A városvezetés csak olyan döntést támogat, amely nem köti meg a leendő városvezetés kezét, miközben a Főváros érdekeit szem előtt tartva nem sodorja veszélybe sem a 4-es metró európai uniós támogatását, sem szerződésbontás esetén a megállapodásban meghatározott bankgaranciák lehívhatóságát" - írta az [origo] kérdéseire Ikvai-Szabó Imre SZDSZ-es főpolgármester-helyettes. Ikvai szerint ezért "a racionális döntés az, ha a szerződés felmondására az NKH jogerős döntéséig nem kerül sor".

Az SZDSZ egykori koalíciós partnere, az MSZP álláspontja egyelőre nem világos, Steiner Pál frakcióvezető nem árulta el kérdésünkre, hogy a halasztást vagy a szerződésbontást támogatja-e a frakció. Arra hivatkozott, hogy még nincs benyújtott előterjesztés, ezért jelenleg "ebben az ügyben nincs olyan, amiben dönteni kellene".

Lakos Imre, a városüzemeltetési bizottság elnöke úgy tudja, jelenleg nincs egyértelmű többsége egyik lehetőségnek sem. Mivel ilyen horderejű döntés csak minősített többséggel születhet meg, a Fidesz-frakció nélkül nem dőlhet el az ügy. A politikus szerint még a közgyűlés előtt szükség lenne valamilyen egyetértésre vagy egyeztetésre, mert ez "nem magánügy" - fogalmazott.

Lakos szerint nem jó megoldás a késlekedés, mert az az Alstomnak kedvez, ehelyett "tizenkilencre lapot kell húzni", és felmondani a szerződést, még akkor is, ha ez akár súlyos következményekkel is járhat. "Az Alstom visszaél a szituációval, szórakozik a fővárossal" - fogalmazott, hozzátéve, hogy a cégnek "volt négy éve", hogy megszerezze az engedélyeket a metrókocsikra.

Négy éve vár a BKV a kocsikra

A BKV még 2005-ben írt ki pályázatot a 2-es és az épülő 4-es metró új szerelvényeire. A pályázaton az Alstom győzött. A szerződést 2006. május 30-án írták alá, a 37 metrószerelvény a szerződés szerint 65 milliárd forintba kerül. A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot. A 2-es metróra szánt 22 járművet 2008 májusától kellett volna leszállítani, de az első két kocsi csak nyolc hónappal később, 2009. január 28-án érkezett meg Budapestre. Az Alstom azzal magyarázta a késést, hogy késve, 2007 augusztusában kapta meg az úgynevezett előzetes típusengedélyt az NKH-tól, így csak ekkor tudta elkezdeni a prototípus gyártását. Végül a cég nem várt a végleges típusengedély megszerzéséig, hanem annak hiányában is legyártotta mind a 22 szerelvényt.



Megfelelő kerékvágás

György István, a Fidesz frakcióvezető-helyettese is a cég késlekedésére utalt, szerinte "tűrhetetlen, hogy valaki egy szerződést évekig negligáljon". A főváros korábban egyhangúlag döntött úgy, hogy a szerződést fel kell mondani, ha nincs meg a nyár közepén a végleges típusengedély, és György szerint ők ezt még mindig így gondolják. Ezért a fővárosi Fidesz "nem kíván új döntést hozni" az ügyben. Azt kérdésünkre nem mondta meg, hogy ez azt jelenti-e, hogy a Fidesz-frakció tagjai a szerződésbontásra szavaznak-e majd a közgyűlésen, vagy nem vesznek részt a döntésben.

Kérdésünkre a fideszes politikus azt mondta, valóban vannak veszélyei a szerződés felbontásának, de az azért nem lehetetlen, hogy 2015 december 31-ig "megfelelő kerékvágásba" tereljék az ügyet. 2015 végéig kell az EU kikötései szerint a 4-es metrónak teljesen elkészülnie, amelynek vonalára szintén az Alstom gyártja majd a metrókocsikat. Az 4-es metró sorsa azért függ össze a 2-es metróvonalra szánt kocsikkal, mert a jövőben az új vonalon közlekedő szerelvényeket is az Alstom gyártja majd a BKV-val kötött szerződés szerint. Bár az Alstom konkrétan a 2-es metróvonalra szánt szerelvényekhez kérte a végleges típusengedélyt, a két vonalon futó szerelvények műszaki paraméterei gyakorlagilag egyformák.