Daruk uralják a határidőből kicsúszó Margit hidat

Vágólapra másolva!
Az eredeti határidő szerint hétfőn kellett volna átadni a forgalomnak a budapesti Margit hidat. A felújítást végző cég szerint leghamarabb év végétől járhatnak majd autók a hídon, de a teljes rekonstrukció még majdnem egy évig tart. Az [origo] megnézte, hogy áll a híd felújítása azon a napon, amikor már közlekedni kellene rajta - nézze meg a képeinket!
Vágólapra másolva!

Várhatóan csak decemberben tudja a kivitelező Mh 2009 Konzorcium átadni a forgalomnak a felújítás alatt álló Margit hidat. Pedig augusztus 23-án lejárt az a határidő, ameddig az eredeti szerződés szerint vissza kellett volna adni a forgalomnak a hidat. A híd teljes felújítása még tovább tart majd. Tóth Kata, a kivitelező konzorcium szóvivője az MTI érdeklődésére hétfőn azt mondta: a híd teljes felújítását a kivitelező 2011 júniusára tudja vállalni.

Jelenleg a munkások a déli, vagyis a belváros felé eső hídfélen bontják a régi beton pályalemezeket és építik be a helyükre az újakat, valamint napokon belül megkezdődik a műemléki felújítás is. Visszaállítják az eredeti míves öntöttvas lámpaoszlopokat, korlátokat, valamint az elpusztított szobrokat és egyéb díszeket is. A felújított híd három méterrel szélesebb lesz, mint korábban volt.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Az autók még hónapokig nem hajthatnak a hídra - a képre kattintva galéria nyílik

Szóltak, hogy kéne még pénz

A felújítási munkák egy éve kezdődtek, a hidat tavaly augusztus 20. óta nem használhatják az autósok, és a gyalogosok is csupán egy kisebb, elkerített járdarészen juthatnak be a Margitszigetre. Németh Miklós, a kivitelező cég vezetője már 2009 végén bejelentette, hogy nem fogják tudni tartani a határidőt és négy hónapot csúszni fognak. Ezt azzal indokolta, hogy később kapták meg a kiviteli terveket, ezért nem tudták idejében elkezdeni a munkát. Németh szerint a jóváhagyott kiviteli terveknek már a kivitelezési szerződés aláírásakor meg kellett volna lenniük. A cég ezenkívül 740 millió forint pluszpénzt is kért a többletmunkára hivatkozva.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

A fővárosi közgyűlés idén júniusban egyhangúlag úgy döntött, hogy nem tesz eleget a cég kérésének, nem ad pluszpénzt, és a határidőt sem tolja ki. Ezt a Főpolgármesteri Hivatal hétfőn is megerősítette. Tóth szerint a főváros és a kivitelező közötti jogi vita nem befolyásolja a munkálatokat. A fennálló jogi és pénzügyi kérdéseket a beruházó és a kivitelező is rendezni kívánja, de a részletekről - arra hivatkozva, hogy jelenleg is folynak a tárgyalások - nem akart beszámolni.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Mivel a projektben feszesek voltak a határidők, Tóth szerint a késés csökkentésére felgyorsított munkatempóban sem volt mód, bizonyos munkákat ugyanis nem lehetett bármilyen időjárási körülmények között elvégezni. A főváros szerint ugyanakkor igaz, hogy a kiviteli terveket későn kapták meg, de a bontási engedély idejében a rendelkezésre állt, ami alapján elkezdhették volna az építést megelőző bontási és hídmegerősítési munkákat.

Gyanús volt a dátum az ellenzéknek

A fővárosi közgyűlés nagy értékű beruházásokat vizsgáló bizottsága is foglalkozott a Margit híd felújításával. Jelentésük szerint a felújítás szervezeti irányítása alapvetően elhibázott volt, és nem volt egyértelmű felelős vezetője sem. Az ideiglenes forgalomba helyezés dátumát feltehetően politikai nyomásra hozták meg, és nem volt külön tervezői költségbecslés. A jelentés szerint a politikai behatás és a rossz előkészítés miatt az eredeti tervhez képest jóval több pénzből és több idő alatt valósul majd meg a projekt.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

A bizottság a Margit hídról szóló részjelentést elfogadta, de a nagyberuházásokról (a hídfelújítás mellett a négyes metró építéséről, illetve a Kossuth téri mélygarázs tervéről) szóló, ellenzéki képviselők által készített összefoglaló jelentést az MSZP-s és az SZDSZ-es képviselők nem fogadták el. A szocialista Andó Sándor nemmel szavazott, a szintén szocialista Tüttő Kata, valamint az SZDSZ-es Szabadai Viktor és Várhegyi László tartózkodott a szavazáson. Tüttő Kata azt mondta, azért tartózkodik, mert az általános megállapítások már nem érvényesek feltétlenül a beruházásokra.

A Hídépítő-Strabag-Közgép alkotta konzorciummal a főváros 2009. augusztus 10-én kötötte meg a szerződést. A beruházás összköltsége 20,6 milliárd forint, amiből 6 milliárdra az Európai Uniónál pályázott a főváros. A költségeket korábban jóval alacsonyabbra, 13 milliárd forintra becsülték, de mindkét pályázó jóval többet kér, mint amit a főváros a hídra szánt. Tavaly év végén az ügyészség hűtlen kezelés gyanúja miatt, ismeretlen tettes ellen nyomozást rendelt el - a négyes metró építése mellett - a Margit híd felújítása miatt is.