Túl nagy falat a fővárosnak a metrókocsikkal késő francia cég

Vágólapra másolva!
Bár korábban keményen megfenyegette a fővárosi közgyűlés a 2-es és a 4-es metró új kocsijait gyártó francia céget, úgy tűnik, hogy a korábban beígért szerződésbontás túl nagy falat Budapestnek. A városüzemeltetési bizottság elnöke, Lakos Imre szerint pedig 10 éve nem kellett olyan nehéz döntést meghoznia a fővárosnak, mint most, Demszky Gábor főpolgármester pedig jelezte, más lehetőségeket is megvizsgálna. Budapest több tízmilliárd forintja kerülhet veszélybe, ha a közgyűlés beváltja korábbi fenyegetését az új metrókocsik engedélyeztetését elbukó cégen.
Vágólapra másolva!

Jelenleg van egy érvényes közgyűlési döntés arról, hogy szerződést kell bontani az Alstommal, amiért nem sikerült megszereznie az új, részben már legyártott metrókocsikra a végleges típusengedélyt - mondta az [origo]-nak Lakos Imre, a fővárosi városüzemeltetési bizottság elnöke, miután pénteken kiderült, hogy a francia cégnek - amellyel a 2-es és 4-es metróvonalak új szerelvényeinek legyártására szerződött a BKV - nem sikerült beszereznie a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) a szerelvények közlekedéséhez szükséges engedélyt. Az NKH azt kifogásolta, hogy a metrókocsik fékrendszere és biztonsági szintje nem felel meg a magyar előírásoknak.

Az Alstom metrókocsijaival már több gondja akadt a BKV-nak. A cég először a szerződésen vállalt időponthoz képest nyolc hónapot késett a 2-es vonalra szánt 22 szerelvény szállításával, majd a kocsikban számos hibát találtak a tesztelők és a tűzoltók. A végleges típusengedély beszerzése késett, ezért a BKV idén márciusban egy közleményében június végéig adott határidőt az Alstomnak az engedély megszerzésére. A BKV jelezte, ellenkező esetben kezdeményezi a szerződés felbontását. A határidő lejárt, az engedély nem lett meg, ezért a fővárosi közgyűlés július végéig tolta ki a végső határidőt. Az erről szóló, egyhangú szavazással elfogadott közgyűlési határozat úgy fogalmaz, a főváros "tulajdonosként utasítja a BKV-t", hogy mondja fel a szerződést, ha július 31-ig nem szerzi meg az Alstom a végleges típusengedélyt, a főpolgármester pedig "tegyen előterjesztést a helyzet kezelésére, a közbeszerzések újbóli kiírásának előkészítésére és az M2 mai szerelvényeinek feltétlenül szükséges élettartam-hosszabbítására".

A főváros fenyegetőzése ellenére a francia gyártóval való szerződésbontásról szóló közgyűlési döntés egyelőre nem lép életbe, amit a főváros azzal magyaráz, hogy az NKH elutasító döntése nem jogerős. Lakos Imre szerint az Alstom 15 napig gondolkozhat azon, hogy fellebbez-e az NKH határozata ellen. Ugyanezt mondta Demszky Gábor főpolgármester is hétfőn, aki szerint ez bizonytalanságot okoz. Demszky hozzátette, ettől függetlenül a BKV-nak és az Alstomnak szerződésük szerint (a szerződést itt letöltheti) még hat hónapig kötelező együttműködniük abban, hogy az Alstom megszerezze a 2-es metró szerelvényeihez a hatósági engedélyt.

Bár a közgyűlés júniusi határozatában a főváros egyértelműen jelezte, hogy ha újabb gondok lesznek a metrókocsikkal, akkor kezdeményezi a BKV és az Alstom közötti szerződés felbontását, Demszky hétfőn már nem volt ilyen kemény. A főpolgármester az MTI szerint utalt arra, hogy új, "a megoldást szolgáló előterjesztés" készülhet a probléma megoldására, és ezt várhatóan augusztus 26-i rendes ülésén tárgyalhatja meg a közgyűlés. Demszky jelezte azt is, hogy csak olyan előterjesztés kerülhet a fővárosi képviselők elé, amelyet az ellenzék is támogat. "Nem akarok olyan megoldást, ami hosszú távú kötelezettséget róna a következő önkormányzatra" - tette hozzá.

Az elmúlt 10 év legnagyobb döntése

Mivel a bizottságok csak szabályos előterjesztéseket tárgyalhatnak, Lakos szerint a BKV-nak és Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettesnek elemeznie kell a helyzetet és elő kell készítenie egy ilyen javaslatot. Lakos azt mondta, úgy tudja, a főpolgármester-helyettes már összehívott egy válságstábot. Bár Ikvai-Szabót hétfő óta nem tudjuk elérni telefonján, a főváros sajtóosztálya azt közölte, a válságstáb pénteki ülésén a BKV és a főváros "illetékes szakemberei" vettek részt, és arra jutottak, hogy az ügyet a következő közgyűlésen kell tárgyalni. Hozzátették, a bizottságok elé a BKV szakemberei által készített előterjesztés kerül majd, annak tartalmáról azonban nem közöltek részleteket.

Lakos Imre nem akart találgatni a lehetséges forgatókönyvekről, vagy a szerződésbontás következményeiről, de azt mondta: óriási problémát kell megoldania a fővárosnak, az augusztusi közgyűlésnek az elmúlt tíz év legnagyobb horderejű döntését kell meghoznia, ugyanis több 100 milliárd forint sorsáról van szó.

Bár nem egyértelműek a szerződésbontás következményei, az biztos, hogy a szerződés felbontása után a BKV-nek vissza kellene szereznie azt a mintegy 30 milliárd forintot, amit már korábban kifizetett az Alstomnak a metrókocsik legyártására. Ez az összeg 50 százalékos előleg, az Alstom azonban saját felelősségére már legyártotta a 2-es vonalra szánt mind a 22 szerelvényt, így kétséges, hogy simán belemenne a pénz visszafizetésébe. Az Alstom ráadásul az [origo] megkeresésére azt közölte, szerintük nem lehet felbontani a szerződést, mert erre csak akkor van lehetőség, ha valamelyik fél súlyosan megszegi a feltételeket, márpedig szerintük ők szerződés szerint jártak el, és a szerelvényeket az előzetes típusengedélynek megfelelően gyártották le. Arra a kérdésre a cég nem adott választ, hogy a fékrendszerek végül miért nem feleltek meg az NKH-nak, és arról sem nyilatkoztak, hogy mennyi ideig tartana a fékrendszerek újratervezése és átépítése, illetve hogy szóba jön-e ez a lehetőség.

A 4-es metrót is érinti a probléma

Bár Demszky szerint a főváros a pénzénél fog maradni, mert a már kifizetett részletekre van bankgarancia, a szerződésbontás egyéb bonyodalmakkal is járhat. Bár az Alstom konkrétan a 2-es metróvonalra szánt szerelvényekhez kérte a végleges típusengedélyt, az NKH döntése Lakos szerint a 2-es és a 4-es metró ügyét egyaránt érinti, mivel a BKV és az Alstom szerződése a 4-es metró kocsijainak legyártását is szabályozza, ráadásul a két vonalon futó szerelvények műszaki paraméterei gyakorlatilag egyformák. A 4-es metró ügyében a DBR Metró Projekt igazgatóság szóvivője, Pető Szabolcs annyit mondott az [origo]-nak, hogy valóban érinti az NKH döntése a 4-es metró leendő szerelvényeit is, a DBR azonban egyelőre nem foglal állást.

Úgy tűnik, hogy a BKV sem tud gyors megoldást a metrókocsik problémájára, a BKV sajtóirodáján érdeklődésünkre azt közölték, a pénteken kiadott közleményük érvényes, több kérdésre nem válaszolnak. Ebben a közleményben a BKV azt írta, megvizsgálják, milyen "jogi és pénzügyi következményekkel járna", ha fel kellene mondania az Alstommal a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek leszállítására kötött 65 milliárd forintos szerződést.

A metrókocsik gyártásának előzményeiről bővebben itt olvashat.