Hat nap alatt költött 770 milliót a Daimler-botrányban felbukkanó Volánbusz

Vágólapra másolva!
Mindössze hat nap alatt hozták tető alá azt a buszvásárlási szerződést, amelyben az amerikai igazságügyi minisztérium szerint magyar kormánytisztviselők több százezer euró kenőpénzt kaphattak. A szerződést megkötő két cég, a Mercedes buszait értékesítő EvoBus Hungária Kft. és a Volánbusz csak pár részletet árult el az ügyről. A megvádolt Daimler német autógyár 36,5 milliárd forintot fizetne, hogy a 22 országot érintő botrány ne gyűrűzzön tovább.
Vágólapra másolva!

Egyelőre semmilyen nyilatkozatot nem hajlandó tenni a Daimler-botrányban a céget ért korrupciós vádakról a Mercedes-buszok magyarországi forgalmazója, az EvoBus Hungária. A cég neve abban a bírósági keresetben bukkant fel, amelyet az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma nyújtott be a héten egy washingtoni szövetségi bíróságon: az USA kormánya ebben azzal vádolta a Daimler német autógyárat, hogy 22 országban vesztegetett meg kormánytisztviselőket üzleti céljai elérésére.

A dokumentum szerint Magyarországon 2005 májusában, a Volánbusz 32 autóbuszának vásárlásakor utaltak ki több mint 300 ezer eurót, amelyet a magyar kormány tisztviselőinek szántak "jutalékul" (erről itt olvashat részletesen). Az üzletet az amerikai igazságügyi minisztérium szerint a Mercedes-buszok eladásával foglalkozó német cégcsoport, az EvoBus ütötte nyélbe: a magyar buszokat a cég magyar leányvállalata, az EvoBus Hungária adta el, a "jutalékot" osztrák leányvállalat, az EvoBus Austria utalta ki a tisztviselőknek egy amerikai fantomcégen keresztül - áll az [origo] által is megtekintett vádiratban. A 76 oldalas dokumentumból összesen 1 oldalt tesz ki az állítólagos magyar vesztegetési ügy, és abban nem nevezik meg, hogy ki juthatott hozzá a kenőpénzekhez, a kereset "magyar kormánytisztviselőket" emleget.

Az ügyben megvádolt EvoBus Hungária Kft. vezetője az Opten céginformációs rendszer adatai szerint Hans Georg Pechhacker, aki 2005 júliusa óta a Mercedes Benz Hungária Kft. igazgatója is, az EvoBust azonban már 2003 óta vezeti. A gépjármű-kereskedelemmel foglalkozó EvoBus Hungária két tulajdonosa egy salzburgi székhelyű osztrák cég, az MB - Automobilvertriebsgesellschaft mbH, valamint a Stuttgartban bejegyzett német EvoBus GmbH. A magyar cég jelentős forgalmat bonyolít le, 2006-ban több mint 4,5 milliárd forintos bevételt könyvelt el, és a következő években is 2 milliárd fölött volt a forgalma.

Az [origo] megkereste az EvoBus Hungáriát, ott azonban a cégcsoport ellen felhozott súlyos vádakat nem kívánták kommentálni. Sztipichné Kozári Edina - aki egy személyben az EvoBus és a Merzedes Benz Hungária sajtófőnöke - közölte: semmilyen konkrétumot, semmilyen részletet nem kívánnak hozzáfűzni az amerikai vádakhoz. A Daimler az ügyben peren kívül szeretne megegyezni az őt vádló amerikai minisztériummal, és már fel is ajánlotta, hogy hajlandó 185 millió dollár (36,5 milliárd forint) büntetést fizetni. Az ügyben az egyezség még nem jött létre, Sztipichné szerint április 1-jén lesz az ügyben egy meghallgatás Washingtonban. Szerettük volna megkérdezni, hogy Magyarország is számíthat-e kártérítésre, vagy csupán az amerikai minisztériummal egyezkednek, de a cég a washingtoni meghallgatásig a magyar ügyről sem nyilatkozik.

Hat nap alatt ütötték nyélbe a 770 milliós üzletet

Szintén hallgatásba burkolózott péntek délben a Volánbusz sajtóosztálya, amely közölte, egyelőre nincs konkrét állásfoglalása az ügyben, az illetékes részlegek gyűjtik az információkat a 2005-ös buszvásárlás körülményeiről. A társaság délután közleményt adott ki a vásárlás körülményeiről, e szerint mindösszesen 6 nap alatt, hirdetmény közzététele nélkül döntöttek a buszok megvételéről.

A közlemény szerint az EvoBus Hungária Kft. az egyik napilapban hirdette meg a 32 használt buszt nagyon rövid határidővel: a Volánbusz a határidő miatt döntött a tárgyalásos közbeszerzés mellett, és a hirdetés megjelenése után egy héttel már meg is kötötte a szerződést. A 6, 7 és 9 éves használt buszokért a cég összesen 3,02 millió eurót, közel 800 millió forintot kért, a Volánbusz azonban végül csak 31 járművet vásárolt 2,935 millió euróért (772 millió forintért).

Az [origo] szerette volna megtudni a társaságtól, hogy személy szerint kik foglalkoztak a buszok beszerzésével, illetve hogy kínált-e fel az EvoBus Hungária bármilyen anyagi előnyt a cég vezetőinek vagy másnak, de a Volánbusz nem válaszolt a kérdésekre. Arra sem válaszoltak, hogy érte-e a céget a buszvásárlással kapcsolatban bármilyen külső nyomás akár kormányzati tisztviselők, akár más részéről, ahogyan azt az amerikai bírósági kereset állítja. A kommunikációs osztály közölte, hogy az ügyben további információval nem rendelkeznek, az ügyben pedig személyes vagy telefonos interjút sem kívánnak adni.

Vidéki buszvásárlások és vagyonkezelői vizsgálat

A buszbeszerzés ügyében Kamarás Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója vizsgálatot indít - közölte szerdán Szollár Domokos kormányszóvivő. Szollár szerint Bajnai Gordon miniszterelnök szerdán találkozott Kamarás Miklóssal, aki a vizsgálat elindításáról tájékoztatta a miniszterelnököt. A kormányszóvivő a kormánytisztviselők megvesztegetéséről szóló vádakra reagálva hozzátette, a kormány összesen 4 Mercedes típusú járművet használ. Utoljára 1997-ben vettek két Mercedes kisbuszt kormányzati szervek, a cég azóta egyetlen központi közbeszerzési pályázaton sem vett részt.

A Mercedes az elmúlt években több nagy magyar városban is értékesítette járműveit, a Pécsi Közlekedési Vállalatnak jelenleg összesen 92 Mercedes busza van, amiből 15 új buszt 2006 szeptemberében állítottak forgalomba. A Szegedi Közlekedési Kft. honlapja szerint 2005-ben kezdett el Mercedes Citaro autóbuszokat vásárolni, és szintén Szegeden a Tisza Volán is komoly ügyfél lett az utóbbi években: ez a társaság 2008-ban és 2009-ben összesen 25 Mercedes buszt vásárolt.

Az elmúlt években a BKV is tesztelt több Mercedes-típust. A Mercedes közben 2008. július 23-án írt alá együttműködési megállapodást a magyar kormánnyal, amelynek értelmében már elkezdték építeni Kecskemét mellett a tervek szerint 2013-tól 2500 munkással évente 100 ezer gépkocsit gyártó üzemet.