A Lánchidat is félti a Red Bull repülőversenyétől az ombudsman

Vágólapra másolva!
Légiközlekedési, zaj- és műemlékvédelmi szabályokat figyelmen kívül hagyva engedélyezték az elmúlt években a Red Bull augusztus 20-i repülőversenyét, a jövő nemzedék országgyűlési biztosának vizsgálata szerint. Az ombudsman szerint a rendezvény sérti a zajkibocsátási szabályokat is, ami ellen az illetékes környezetvédelmi hatóságok semmit nem tettek.
Vágólapra másolva!

Fülöp Sándor, a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa kezdeményezte a nemzeti fejlesztési miniszternél a nem állami célú nyilvános repülő-rendezvényekre, így a Red Bull Air Race-re vonatkozó részletes szabályozás megalkotását - olvasható az ombudsman hétfőn, az MTI-hez eljuttatott közleményében. Az ombudsman szerint "a repülőrendezvényekre vonatkozó szabályozás rendkívül hiányos, és ez is vezetett a jogalkalmazási problémákhoz, visszásságokhoz".

Az ombudsman a Red Bull Air Race elmúlt két évének futamait vizsgálva megállapította, hogy a repülőrendezvény olyan nagy zajjal jár, hogy az veszélyezteti az egészséges környezethez való jog érvényesülését. Ezzel együtt számos szabálysértésre hívta fel a figyelmet. Többek között arra, hogy a a hatóság - tévesen - szabadidős zajforrás helyett, közlekedési zajforrásnak minősítette a repülőversenyt, amivel egy enyhébb határértéket tekintett irányadónak. Fülöp szerint a szervező sem a 2008-as, sem a 2009-es rendezvény előtt nem nyújtott be zajkibocsátási határérték megállapítása iránti kérelmet, de az érintett környezetvédelmi hatóságok, azaz a kerületi önkormányzatok jegyzői sem hívták fel a szervezők figyelmét ezen kötelezettségük teljesítésére.

A szervezők a tavalyi verseny során is szabálysértést követtek el, amikor a rendezvény első napján nem rendelkeztek sem a légtér használatára, sem a repülőrendezvény megtartására való engedéllyel. Így a rendezvény veszélyeztette a légi közlekedés biztonságát, az élet- és vagyonbiztonságot - írja közleményében az ombudsman, aki szerint pedig a rendezvény veszélyt jelentett a Lánchídra is, amely alatt a repülőgépek körülbelül 300 km/h óra sebességgel repültek el.

Az országgyűlési biztos a légügyi, zajvédelmi, örökségvédelmi és építésügyi hatóságoknak azt javasolta, hogy feladatkörükben eljárva alkalmazzák megfelelően a jogkörükbe tartozó eszközöket: egyebek mellett az engedélyezést, a tiltást vagy a bírságot. Továbbá kezdeményezi a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatóság igazgatójánál, hogy a jövőben esetlegesen megrendezendő Red Bull Air Race repülőrendezvény engedélyezési eljárásakor a jogszabályok, valamint az ombudsman állásfoglalása maradéktalan figyelembevételével járjon el. Az érintett kerületi önkormányzatoknak pedig azt javasolta, hogy módosítsák a közterületi rendezvényekre és a zajvédelemre vonatkozó helyi rendeleteket a magasabb szintű jogszabályoknak és az egészséges környezethez való jog követelményeinek megfelelően.

A rendezvény szervezőjének, a Master Sky Kft.-nek pedig azt ajánlotta, hogy a jövőben a Red Bull Air Race versenyt olyan helyszínen tervezze, ahol a zaj- és műemlékvédelmi követelmények maradéktalanul érvényesíthetőek, ahol a verseny az egészséges környezethez való jogból fakadó követelményeket nem sérti. A Red Bull Air Race elnevezésű gyorsasági műrepülő világbajnokság budapesti fordulóját minden évben augusztus 19-én és 20-án tartják. A versenynek 2004 óta ad otthont a Parlament előtti Duna-szakasz.