Még egy hónapig bliccelhetnek büntetlenül az ingyen utazó nyugdíjasok

Vágólapra másolva!
Még egy hónapig nézi el a MÁV, ha valaki nem váltja meg regisztrációs jegyét, július elsejétől viszont már 500 forintos büntetést kell fizetnie a bliccelőnek. Az első három hónap tapasztalatai szerint a legtöbb regisztrációs jegyet váltó utas 65 év feletti, akik a pénztárak előtti sorban állás miatt idegenkednek az új jegytípustól, de nem tiltakoznak ellene. Az új - ingyenes - jegytípus havi alapanyagköltsége 6-10 millió forint, de más költségek is adódnak.
Vágólapra másolva!

Még egy hónapig elnéző a MÁV, július elsejétől azonban 500 forintos pótdíjat kell fizetniük azoknak, akiknek az utazás előtt regisztrációs jegyet kellene váltaniuk, de ezt nem teszik meg. Ekkor jár le ugyanis a március elsején bevezetett ingyenes jegytípus türelmi időszaka.

A regisztrációs jegyet a 6 éven aluliaknak, a 65 éven felülieknek, a hadirokkantaknak, a hadiözvegyeknek és a menekülteknek kötelező kiváltani. Ők ingyen utaznak a helyi és helyközi tömegközlekedési eszközökön, de a közlekedési minisztérium szeretné nyomon követni, hogy mennyien és hogyan használják a közösségi közlekedést, ezért márciustól regisztrációs jegy kiváltására kötelezik őket.

A vasúttársaság eddigi tapasztalatai szerint vegyes az új jegytípus fogadtatása. A jegyvizsgálóktól és a pénztárakból beérkezett észrevételek szerint az utasok egy része megértő, de vannak olyanok is, akik kifogásolják a regisztrációs jegy bevezetését. Azoknak a száma elenyésző, akik teljesen elzárkóznak a regisztrációs jegy kiváltásától - írta első tapasztalatairól a MÁV kommunikációs osztálya az [origo]-nak, hozzátéve, hogy az ügyfélszolgálatokra is érkeznek levelek a regisztrációs jegyekkel kapcsolatban.

Havi 400 ezer

A regisztrációs jegyet használókról az első három hónap után, a MÁV szerint a következők derültek ki: március 1. és április 30. között közel 1,2 millió regisztrációs jegyet állított ki a vasúttársaság. A kiadott regisztrációs jegyek több mint 85 százalékát váltották 65 év felettiek, közel 14 százalékát a 6 év alattiaknak állították ki. A többi jogcímen (menekültnek, hadirokkantaknak) kiállított jegyek aránya együtt sem éri el az egy százalékot - közölte a MÁV.

Áprilisban, az előző hónaphoz képest összességében csaknem hét százalékkal nőtt a regisztrációs jeggyel utazók száma, a növekedés főleg a 6 év alatti gyerekeknek váltott jegyekben bekövetkezett ugrásnak köszönhető, mivel ebből az előző hónaphoz képest közel 30 százalékkal több jegyet adtak ki - áll a MÁV válaszaiban. A regisztrációs jegyet váltók aránya, az összes belföldi utashoz képest március-áprilisban 5,1-5,2 százalék körül volt.

Megszokják

A regisztrációs jegyek körülbelül 80 százalékát a pénztárakban és közel 20 százalékát a vonatokon váltották meg az utasok márciusban és áprilisban. Az internetes jegyértékesítés elenyésző volt. Egyre kevesebben váltják ki a jegyet a kalauztól, ami a MÁV szerint arra utal, hogy az utasok egyre inkább megszokják, hogy kötelező az új jegytípus.

A kiadott regisztrációs jegyen a társaság nemcsak a kedvezmény jogcímét rögzíti, hanem az utazás viszonylatát is. Az elmúlt két hónap adatai a MÁV szerint még nem elegendőek ahhoz, hogy tendenciákról lehessen beszélni. Annyit mindenesetre tudni lehet, hogy a megtett átlagos utazási távolság körülbelül 75-76 kilométer. A jövőben a MÁV szerint minden más utasszámlálási módszernél pontosabban meg lehet állapítani az egyes vonalakon utazók számát.

A havi többlet alapanyagköltség 6-10 millió forint

Körülbelül 330 millió forintba kerül a MÁV-nak a regisztrációs jegy bevezetése és üzemeltetése az előzetes számítások alapján - közölte korábban a MÁV. Akkor azt mondták, hogy a társaság az új jegytípus bevezetésének pontos költségeit nem tudja előre meghatározni, "mivel előre nem lehet tudni, hogy pontosan hány utas kér majd regisztrációs jegyet".

A jelenlegi költségkalkulációról az [origo]-nak azt írták, hogy a regisztrációs jegy bevezetéséhez kapcsolódó szoftverfejlesztések (programmódosítás, statisztikai kimutatások) többmilliós többletköltséget jelentenek a társaságnak, de ezek a költségek a tervezett összeg alatt maradtak. Az elmúlt hónapokban értékesített darabszám alapján, a havi többlet alapanyagköltség 6-10 millió forint - írta a MÁV. "Emellett vannak még tételesen nem kimutatható költségek, mint például a pénztárakban végzett többletmunka, amelyekre vonatkozóan a pénzügyi elemzés folyamatban van" - tette hozzá a társaság.