Vizsgálja a rendőrség a 4-es metró szerződéseit

Vágólapra másolva!
Hűtlen kezelés és más bűncselekmények gyanúja miatt nyomoz a rendőrség a 4-es metró beruházásával összefüggésben - közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság. A rendőrség a metróbeszerzést, a mérnöki feladatokat ellátó cég szerződését és az állomások építésének közbeszerzési eljárását vizsgálja.
Vágólapra másolva!

Több vizsgálatot is indított tavaly decemberben a BRFK a 4-es metró beruházásával kapcsolatban - derült ki az építkezés folyamatát nyomon követő, a fővárosi közgyűlés által csütörtökön tárgyalt negyedéves jelentésből. A jelentés szerint a rendőrség bekérette az állomások belső beépítésére kiírt közbeszerzési eljárás teljes iratanyagát, illetve tájékoztatást kért a szerelvények beszerzéséről, a mérnöki feladatokat ellátó cég szerződéséről és a jelenleg foglalkoztatott vállalkozókról.

A BRFK-n az MTI megkeresésére közölték: a nyomozást a Fővárosi Főügyészség rendelte el egy korábbi országgyűlési képviselő 2009. december 2-án tett feljelentése nyomán. A rendőrség közleménye szerint a nyomozók az ejárás során megkeresték a fővárosi önkormányzatot, a tervező és a kivitelező cégeket, kirendeltek több szakértőt, és megkezdték a tanúk kihallgatását.

Tafferner Éva az [origo]-nak azt mondta, a feljelentést Karsai Péter, az MDF korábbi országgyűlési képviselője tette. Karsai érdeklődésünkre elmondta, tavaly decemberben írásbeli kérdéseket tett fel az ügyészségnek, melyet a nyomozóhatóság feljelentésként értelmezett. Állítja, nem tett mást, csak összegyűjtötte a sajtóban megjelent problémás ügyeket, felhasználta az Állami Számvevőszék jelentését és az Európai Bizottság megállapításait, mert szerette volna megtudni, miért nőtt 195 milliárdról 511-re a metróépítés költsége.

A beruházással foglalkozó jelentés szerint a rendőrség többek között bekérte a mérnöki feladatokat ellátó Eurometro Kft. projektvezetési szerződését is. A beruházás honlapján fellelhető szerződést a BKV nevében Aba Botond vezérigazgató és Szabó Kálmán, az Eurometro Kft. ügyvezető igazgatója kötötte 2006. június 27-én, ellenértéke bruttó 7,2 milliárd forint. Az állomások belső beépítését 2007-ben a Swietelsky Kft. nyerte el, a szerződést a BKV részéről Antal Attila vezérigazgató szignálta. A munkálatok keretösszege 47 milliárd forint. A metrószerelvények beszerzését 2006-ban az Alstom-Ganz alkotta konzorcium nyerte el. A cég 263,5 millió euró (65 milliárd forint) értékben szállít a BKV-nak metrójárműveket. A DBR Metró Igazgatóságán megkeresésünkre elmondták, nem tudják, hogy pontosan mit keresnek a nyomozók. A rendőrség írásban tett fel kérdéseket, és bekérték az adott ügyek dokumentációját, amit az igazgatóság hiánytalanul átadott.

A szerelvényeket az eredeti tervek szerint tavaly nyár közepéig kellett volna leszállítani, ám a típusengedélyek kiadásának elhúzódása miatt csúszik a beszerzés. A fővárosi közgyűlés csütörtökön úgy határozózott, ha az Alstom nem szerzi be július végéig a 2-es és a 4-es metróvonalra megrendelt új metrókocsik engedélyeit, akkor a főváros felbontja a szerződést.