Csak ideiglenesen tömik be az M1-esen tátongó lyukat

Vágólapra másolva!
A hétvégén várható nagy forgalom miatt rohamtempóban, ideiglenesen javítják meg az M1-es autópálya szerdán beszakadt részét. Az út alól az áradás kimosta a töltést, a teljes javítás akár hetekig is eltarthat, és újabb lezárással, forgalomkorlátozással jár majd, de csak akkor kezdhetnek hozzá, ha levonul az ár.
Vágólapra másolva!

Ideiglenes fogtöméshez hasonlította az Állami Autópálya-kezelő Zrt. (ÁAK Zrt.) szóvivője azt a javítást, amit szerda éjszaka kezdtek meg az M1-esen. Az autópálya alatt átfolyó Cuhai-Bakony-ér áradó vize a híd mellett kimosta a földet az autópálya alól, ezért szerdán a 105-ös kilométerkőnél négy-öt méter hosszan beszakadt a pálya Győr felé vezető oldala. A másik oldalon is megrongálódott a burkolat, ezért az M1-est mindkét irányban lezárták.

Az MTI szerint csütörtök este lépésben haladnak az 1-es főúton Komárom és Győr között az M1 lezárása miatt. "Az 1-es főúton egyre több a műszaki hibás jármű, számos kocsi hűtővize felforrt, más autókból kifogyott az üzemanyag, a GPS tájékoztatása miatt elbizonytalanodó autósok az út közepén megállnak, a félreálló kamionok a padkán megsüllyednek, mindez súlyosbítja a helyzetet" - mondta Perjámosi István alezredes, a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság autópálya-alosztályvezetője az MTI-nek.

Napközben 30-40 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedtek a járművek az 1-es főúton. A délutáni órákban, a munkaidő vége után azonban megint csak araszolni lehetett - mondta Perjámosi István.

Winkler-Virág András, az ÁAK Zrt. szóvivője szerdán azt mondta az [origo]-nak, hogy az áradás miatt egyelőre nem tudják elkezdeni a javítás az M1-esen, és "nem úgy néz ki, hogy gyorsan fog menni" a helyreállítás. Az ÁAK Független Hírügynökségnek adott csütörtöki nyilatkozata szerint azonban délelőttre kijavították a pályát, amelyet várhatóan pénteken délután sebességkorlátozással, de átadnak a forgalomnak.

Azért siettek a javítással, mert a pünkösdi hétvége mindig nagy a forgalom: míg egy átlagos napon 35 ezer kocsi használja az M1-est, addig most pénteken Győr felé, hétfőn pedig vissza, Budapest felé ennek a forgalomnak a kétszeresére számítanak - mondta az [origo]-nak Winkler-Virág. Az M1-es lezárásával gyakorlatilag megbénult a forgalom, mert a terelőutak nem tudják elvezetni a forgalmat, már szerda éjjel is hatalmas dugók alakultak ki, ezért az autópálya-kezelő "versenyt futva az idővel" ideiglenes megoldást keresett az M1-es megjavítására - mondta a szóvivő.

A szakemberek éjjel több technológiát is kipróbáltak, végül előbb nagy sziklákkal, majd egyre apróbb kövekkel tömték be az autópálya alatt tátongó lyukat, a tetejére pedig három réteg aszfaltot terítettek. A víz nem csak ott mosta ki a földet a pálya alól, ahol beszakadt, ezért a híd két oldalán mindkét sávban több helyen megfúrták az utat, és igyekeztek alátölteni kövekkel - mondta el Winkler-Virág.

"Nem látunk az út alá, de úgy tűnik, hogy ez a megoldás működik" - mondta az [origo]-nak a szóvivő. Most az átadásig azt tesztelik, elbírja-e az autóforgalmat az út, süllyed-e a frissen terített aszfalt, és a vízügyi szakemberek is ígértek egy szerkezetet, amellyel a víz alatt is megnézhetik a lerakott köveket. Ha a tesztek sikerülnek, már pénteken este megnyithatják az M1-est.

Az autópálya végleges javítását csak akkor kezdhetik el, ha levonul az ár, és várhatóan több hétig fog tartani. A munkálatok idejére újra le kell majd zárni az M1-est, de az autópálya-fenntartók azt remélik, hogy jobban fel lehet készíteni az autósokat a terelésre, így nem lesznek olyan nagy dugók, mint most szerdán és csütörtökön. A tervek szerint az autópálya teljes lezárására legfeljebb rövid ideig lesz majd szükség, a munkák nagy részét útszűkítés mellett is meg fogják tudni csinálni - mondta Winkler-Virág.