A kormány sem győzte meg a sávolyi kockázatok miatt aggódó PM-eseket

Vágólapra másolva!
Nyilvánosságra hozta a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) azokat a pénzügyminisztériumi feljegyzéseket, amelyekből kiderül, hogy a tárca vezetői és szakértői tavaly miért nem támogatták a sávolyi motorversenypálya megvalósítására végül megszavazott állami hitelt és hitelgaranciát. A minisztérium munkatársai több szempontból is kockázatosnak és törvénysértőnek tartják a támogatást, és ezt azután is megerősítették, hogy a kormány megkérte őket, gondolják át álláspontjukat.
Vágólapra másolva!

A Pénzügyminisztérium (PM) főosztályvezetői és szakértői nem javasolták az állami kezességvállalást a sávolyi motorversenypálya, a Balatonring megépítéséhez - derül ki azokból a dokumentumokból, amelyeket a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) közzétett a honlapján. A PM belső használatra szánt anyagainak tartalmáról korábban az Index számolt be.

A három, 2009 októberében született dokumentumból kiderül, hogy a PM főosztályvezetői szerint a Balatonring támogatására kidolgozott konstrukció több jogszabályt - köztük az államháztartási törvényt - sért, a szakértők pedig kijelentették, nem tartják elfogadhatónak az állami kezességvállalást.

A TASZ honlapján közzétett, a PM szakértőinek észrevételeit rögzítő dokumentum szerint a szakértők a MotoGP megrendezésének költségeiről és a Balatonring megépítésére nyújtandó állami kezességvállalással megtámogatott hitelről szóló tervekről mondtak véleményt. Azt írták, nem tartják elfogadhatónak az állami kezességvállalást. Szerintük kockázatos például a motorversenypálya bevételeinek alakulása, ezért nem biztosított a hitel törlesztése.

Válság idején kockázatos

A tervekben olyan nagy összegű költségvetési támogatásokról van szó, amelyek nem szerepelnek a középtávú költségvetési tervekben, ezért csak az államháztartási hiány növekedésével lehetne őket tartani, márpedig ez nemzetközi vállalásainkba ütközik - állapítják meg a szakértők. Szerintük az akkori adatok alapján nem világos, hogy a Balatonring működése hogyan gyakorolna pozitív hatást a költségvetésre, "ennek hiányában nehéz alátámasztani bármiféle állami szerepvállalást". A szakértők a szöveg szerint nem tartják elfogadhatónak, hogy a válság idején a Magyar Fejlesztési Bank pénzét "ilyen célra és ilyen kockázatos projektre" helyezzék ki. A hitel fedezete sem áll rendelkezésre a beruházás befejezéséig - teszik hozzá.

A szövegekből kiderül, hogy a kormány gazdasági kabinetje október 13-án foglalkozott a kérdéssel, és úgy döntött, hogy "a fennálló problémák, aggályok kezelése érdekében" a PM újra gondolja át kifogásait. A harmadik dokumentum szerint a PM öt főosztályvezetője ezután sem változtatta meg véleményét a kérdésben. A TASZ által közzétett szöveg 2009. október 16-án kelt. (A projekt támogatásáról csak egy héttel később, október 26-án döntött a kormány.)

A főosztályvezetők azt írják az Oszkó Péter pénzügyminiszternek címzett feljegyzésükben, hogy a tervezett konstrukció több jogszabályba ütközik. Az államháztartási törvény szerint az egyedi kezességvállalás feltétele, hogy a hitel visszafizetése kellően biztosított legyen, a főosztályvezetők szerint azonban az akkori információk szerint "ez a feltétel nem áll fenn". Ugyanez a törvény köti ki - olvasható az anyagban -, hogy hitelnyújtás feltétele, hogy a visszafizetés feltételei adottak legyenek "egyéb állami többlettámogatás nélkül" is. "Az előterjesztésből ezzel szemben az derül ki, hogy az üzleti terv megvalósulásának alapvető feltétele a MotoGP futamok megrendezése, amelyre azonban a jogdíjat állami támogatás biztosítja."

Kérdés, mit szól hozzá Brüsszel

A főosztályvezetők szerint ha az Európai Bizottság vizsgálatot indít, a magyar állam csak nehezen tudja majd megmagyarázni a projektnek nyújtott támogatást. "Véleményünk szerint amennyiben létrejöhet egyáltalán a hazai jogszabályoknak megfeleltethető konstrukció, mindenképpen az Európai Bizottság előzetes jóváhagyását kell kérni (jogbiztonsági bejelentés), és semmiképpen sem javaslunk a közösségi joggal való összeegyeztethetőség szempontjából bizonytalan konstrukcióban való magyar állami részvételt" - áll a levél befejező részében. A pénzügyminisztert a főosztályvezetők figyelmeztetik, hogy ha a kormány mégis rábólint a sávolyi beruházás támogatására, a szerződések előkészítése során a felsorolt problémák újra előkerülnek majd.

A minisztériumi aggályok ellenére tavaly október 26-án a kormány elfogadta a projekt támogatásáról szóló előterjesztést. Az ekkor született kormányhatározat szerint a Magyar Fejlesztési Bank 15 milliárd forint beruházási hitelt nyújt a Sávoly Motorcentrum Fejlesztó Kft.-nek, a hitelre az állam készfizető kezességet vállal, és a MotoGP verseny megrendezésére a következő tíz évben mintegy 20 milliárd forint forrást biztosít.

A miniszter szerint másról van szó

Varga István gazdasági miniszter a kiszivárgott pénzügyminisztériumi anyagokról az MTV A szólás szabadsága című műsorában vasárnap azt mondta, a PM szakértőinek véleménye nem arra az előterjesztésre vonatkoznak, amelyet a kormány végül elfogadott, hanem annak egy korábbi változatára. Szerinte Bajnai Gordon miniszterelnök október 14-én arra adott utasítást Oszkó Péter pénzügyminiszternek, hogy egyeztessen tovább a projekt támogatásáról. Az anyagot Varga szerint ezután átdolgozták, hogy megfeleljen a "jogtechnikai kérdéseknek", és az esetleges brüsszeli kérdésekre is választ tudjon adni, és ezután fogadta el a kormány.

Kedden négy civil szervezet - a Freedom House Europe, a K-Monitor közhasznú egyesület, a Transparency International Magyarország és a TASZ - közös nyilatkozatban jelentette be, hogy Bajnai Gordon miniszterelnök válaszát várja a kérdésre, hogy milyen szempontok alapján döntött a kormány a sávolyi beruházás támogatása mellett. Emellett a szerződéskötés azonnali leállítását követelik.

A civilek nyilatkozatára az MTI megkeresésére egyelőre nem kívánt reagálni Szollár Domokos kormányszóvivő. A Magyar Fejlesztési Bank és a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. mindeddig nem írta alá egymással a hitelszerződést.

A sávolyi projekttel kapcsolatos problémákról szóló cikkeinket itt megtalálja.