A benzinárhoz kötné a parkolási díjat a kormány

Vágólapra másolva!
A parkolási díjak maximálását is célul tűzte ki a kormány egy új javaslatcsomagban, amelynek elfogadását a következő országgyűlésre hagyja. A javaslat szerint a parkolási díjakat a 95-ös ólmozatlan benzin árához kötnék, és csak olyan helyeken lehetne pénzt kérni a parkolásért, ahol átlagban 70 százalékban kihasználják a parkolóhelyeket az autósok. Az új szabályozás azért vált szükségessé, mert az Alkotmánybíróság novemberben megsemmisítette az önkormányzati parkolási rendeleteket.
Vágólapra másolva!

A kormány előkészítette utódának a közterületi parkolás új szabályait: két törvény módosítását javasolja és a 95-ös ólmozatlan benzin árához kötné a parkolási díjat. Szollár Domokos kormányszóvivő a kabinet szerdai ülése után bejelentette: a kormány javaslatai megfelelnek a jogállami normáknak, védik az állampolgárokat az esetleges önkormányzati önkény ellen, világos, átlátható szabályokat eredményeznek és igyekeznek megfeleli az Alkotmánybíróság (Ab) kifogásainak.

Szollár emlékeztetett: az Ab tavaly novemberben semmisítette meg az önkormányzatok parkolási rendeleteit, e szerint 2010. július 1-től nem kérhetnek az önkormányzatok pénzt a parkolásért. A következő parlamentnek hátrahagyott javaslatcsomag meghatározná, milyen feltételek esetén lehet egy várakozási területre díjfizetési kötelezettséget előírni, kategóriákba sorolja a várakozási területet, illetve meghatározza a várakozási díj megengedett legmagasabb mértékét. A kormány a közúti közlekedésről és a közúti közlekedés nyilvántartásáról szóló törvény módosítását javasolja az új Országgyűlésnek - jelentette ki.

A zsúfoltság a kulcs

Szollár Domokos a díjfizetési kötelezettség előírásáról elmondta: többek között csak azokra a területekre lehet díjkötelezettséget megállapítani, ahol a díjkötelesnek tervezett időszakban a parkolásra alkalmas helyek átlagos foglaltsága meghaladja a 70 százalékot. Hozzátette: a parkolási területeket a telítettség alapján sorolnák kategóriákba, a négy kategória eszerint 70, 80, 90 százalék feletti telítettség, illetve 70 százalék feletti telítettség és közúti közlekedés okozta károktól fokozottan védendő terület.

A várakozási díj megengedett legmagasabb mértékét az adóhivatal által az előző naptári évben havonta meghatározott 95-ös ólmozatlan benzin literenkénti árához kötnék. Eszerint szerdán az első, azaz a 70 százalékos telítettséget elérő kategóriában 159 forint lenne az egységnyi parkolás díja, a harmadikban pedig 476 forint lenne - jelentette ki a szóvivő. Elmondta még, hogy a törvénymódosítás a pótdíjról is szól: 15 napon belül kell a teljes napi plusz két órai parkolási díjat kifizetni. A pótdíjazásról sms-ben kell értesíteni azokat, akik rendszámát mobiltelefonos fizetési rendszerben regisztrálták.

A javaslatcsomag felhatalmazza az önkormányzatokat, hogy rendeletben szabályozzák a ténylegesen fizetendő díj mértékét, azokat a konkrét területeket, ahol parkolási díjat kell fizetni, illetve a díjköteles időszakot. Előírnák azt is, hogy a parkolási céget az önkormányzatnak közbeszerzési eljárás során kelljen kiválasztania - mondta Szollár.

Az új parlament döntése

A törvénymódosításokról már az új Országgyűlés dönthet - tette hozzá a szóvivő. Mint mondta, a jelenlegi kormány felelősége, hogy olyan javaslatot tegyen, amelyet a következő parlament akár az első ülésén elfogadhat, és az új szabályok értelmében az önkormányzatok július 1-től már szedhetnek pénzt a parkolásért.

Szollár állította, hogy az Ab szerint rendezetlen volt a parkolási szabályozás, mert nem lehet tudni, hogy a fizetett díj arányban áll-e a szolgáltatással. Emellett a díjak meghatározásában az önkormányzatoknak a bevétel maximálása volt a céljuk, pedig a közterületi parkolás célja nem ez, hanem a közlekedés szabályozása.