Schobert Norbert szerint nem a termékeivel, hanem a törvényekkel van baj

Vágólapra másolva!
Áprilisig leállítja az Update-termékek kereskedelmi kommunikációját Schobert Norbert, akinek a cégét kedden büntette hárommillió forintra a Gazdasági Versenyhivatal tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt. A hivatal szerint Schobert cége valótlanságokat állított több termékéről. Schobert elismerte, hogy a hatályos szabályoknak megfelel a GVH döntése, szerinte a baj az, hogy rosszak a jogszabályok.
Vágólapra másolva!

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt 3 millió forintra büntette Schobert Norbert cégét, az Update Zrt.-t a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A GVH egy ellenőrzés után büntette meg a céget, az ellenőrzés azt vizsgálta, hogy a cég termékeinek "kommunikációs eszközeiben" szereplő állítások megfelelnek-e a valóságnak. A hivatal szerint az Update-péksütemények jellemzése nem minden ponton felel meg a valóságnak.

A termékekről a cég különféle reklámeszközökön egyebek mellett azt állította, hogy testsúlycsökkentő és -megőrző hatásúak, szénhidrátmentes lisztből készülnek, csökkentett szénhidráttartalmúak, és cukorbetegeknek is ajánlhatók. A GVH szerint a fenti megállapítások közül egyik sem igaz. Ezenkívül a reklámokban többször szerepelt az "Egészség Világdíj 2009, Norbi Update" felirat is, amiről kiderült, hogy nem ez a díj valódi neve (erről bővebben itt olvashat).

"A hivatal mindent darabokra szed, és a hatályos szabályok alapján végzi a feladatát. A döntés jogos" - kommentálta a GVH döntését az [origo]-nak Schobert. Mint írta: "Én mindig és örökké az arcomat és az életemet teszem a mondataim mögé." Szerinte nagy cégek sokkal nagyobb büntetései nem kerülnek be a hírekbe.

Áprilisig áll a kereskedelmi kommunikáció

A GVH azért 3 millió forintra büntette az Update Zrt.-t, mert a cég korábban már kapott büntetést hasonló okból, és mert sok emberhez eljutott a kifogásolt hirdetés. Enyhítő körülményként a GVH figyelembe vette, hogy a cég nem vitatta, hogy hibát követett el, és Schobert nyilatkozatot tett, miszerint módosítja kereskedelmi kommunikációját.

Schobert az [origo]-nak azt mondta, áprilisig leállítja a kereskedelmi kommunikációt, de azt nem magyarázta el, hogy mit ért ezen. Annyit mondott, hogy most készülő klinikai vizsgálatokra fog áprilistól hivatkozni. Hogy mely klinikákon és milyen vizsgálatok folynak, azt üzleti titokra hivatkozva nem árulta el.

Energiatartalom vagy szénhidráttartalom

A GVH kifogásolta azt is, hogy az Update péksütemények népszerűsítésére alkalmazott kommunikációs eszközök egyik fő üzenete az volt, hogy alkalmasak a testsúly csökkentésére, illetve megtartására. A GVH szerint az Update péksütemények akkor alkalmasnak ezekre, ha energiatartalmuk minimum 30 százalékkal alacsonyabb, mint a velük összehasonlítható, hagyományos termékeké. A GVH vizsgálatai azonban ezt nem bizonyították, a cég valótlan állítást közölt.

"Nem kommunikáltam valótlanságot" - mondta Schobert a GVH kifogására, szerinte a jogi szabályozás sajátossága okoz problémát. "Soha nem állítottuk, hogy a termékekben kevesebb az energiatartalom. A hazai szabályozás ugyanakkor csak ezt veszi figyelembe - 30 százalékos kalóriacsökkentést ír elő -, ezért a GVH jogosan csak ezt nézheti. A probléma az, hogy a magyar törvények a fogyás ajánlásához a kalóriaredukciót fogadják el, míg nálam a szénhidrátcsökkentésen van a hangsúly" - mondta. Schobert szerint az ő szénhidrátcsökkentésen alapuló módszerüket itthon még nem fogadják el.

Nem egyforma két ugyanolyan áru

Az Update-sütemények fogyasztói ára a prémium kategóriás hagyományos termékek árához hasonló, az olcsóbb pékségekben kínált termékeknél pedig 20-25 százalékkal magasabb. Schobert ezt azzal indokolta, hogy egyrészt drágább alapanyagokkal dolgoznak, másrészt kis pékségekben "mindent kézzel gyártanak". Ezzel magyarázta azt is, hogy nem egységes az árukészlet: a GVH szerint ugyanis a különböző üzleteket ellátó vállalkozások által gyártott péksütemények nem egyformák, így nehezen összehasonlíthatók. "Mivel házi pékség vagyunk, tényleg nem egyformák a sütik" - magyarázta az eltérés okait Schobert.

Átírt világdíj

A GVH kifogásolta azt is, hogy az Update-termékeken és azok hirdetésein az "Egészség Világdíj 2009, Norbi Update" felirat látható. Ez azért megtévesztő, mivel a díjat valójában "DrNatura Egészség Világdíjnak" hívják. Az átalakított kifejezés azt sugallja, hogy az Update rendszer egésze, így valamennyi Norbi-Update módszerhez kapcsolódó termék részesült a díjban - állítja a GVH.

A hivatal szerint azzal, hogy a cég a kommunikációs eszközökön a rövidített formát használta, a fogyasztók számára vonzóbban jelenik meg a kifejezés. Schobert az [origo]-nak a rövidítést azzal magyarázta, hogy a magyar társadalom három százaléka beszél angolul, ezért ilyen hosszú címet csak kevesek értenének: "A vásárlók körében viszont nem csak rájuk számítok."

Nem diabetikus terméken a Cukorbetegek Szövetségének logója

A Magyar Cukorbetegek Országos Szövetsége (MACOSZ) és az Update Zrt. között létrejött egy megállapodás, amely szerint a süteményeken feltüntethető a MACOSZ logója. A termékekről azt állították, hogy cukorbetegeknek is ajánlják, ami azt a látszatot kelti, mintha diabetikus termékről lenne szó, pedig erre külön kormányrendelet vonatkozik, amelynek a cég nem felel meg. "A logó azért van rajta, mert támogatjuk a MACOSZ-t" - mondta Schobert.

Mint mondta, a GVH keddi bejelentése ellenére még több vásárló van a hálózat boltjaiban, "az üzlet pedig fejlődik". Noha több ponton igazat adott a GVH állításainak, egy közismert viccből kölcsönvett metaforával összegezte a vele történteket: "ha van rajtam sapka, azért kapok egy pofont, ha nincs rajtam sapka, azért kapok egy pofont", majd hozzátette: "Folytatom, hiszek, harcolok mindhalálig."