Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

"Lojálisak voltunk, mi faragtunk rá" - riport a metróvezetőkről

Vágólapra másolva!
Nem tartják korrektnek a sztrájkoló busz- és villamosvezetőket sztrájkra buzdító szakszervezeti vezetőket a sztrájk idején is dolgozó metróvezetők. Szerintük épp a kollektív szerződés hiánya miatt lett jelenleg 20-30 százalékkal alacsonyabb a bérük. A sztrájkhoz nem fognak csatlakozni, mert szerintük a BKV elfogadható kompromisszumot ajánlott. Riport a Kőér utcai metrótelephelyről.
Vágólapra másolva!

"A BKV elfogadható kompromisszumot ajánlott, nem értem, hogy a busz- és a villamosvezetők miért nem fogadják el a kollektív szerződést" - mondta az [origo] tudósítójának csütörtök kora hajnalban egy metróvezető a BKV Kőér utcai metrótelephelyén. Szerinte a BKV nagyjából ugyanazokat a juttatásokat rögzítette volna a 2010-es kollektív szerződésben, mint a december 31-én hatályát vesztett előzőben, ezért nincs értelme a mostani munkabeszüntetésnek.

A BKV busz- és villamosvezetői kedd reggel óta sztrájkolnak, mert ők úgy gondolják, hogy az év első napján lejárt kollektív szerződés helyett a BKV egy sokkal hátrányosabbat kínál nekik, amivel minden dolgozó legalább 16 ezer forintot veszít havonta. A sztrájkban azonban a metróvezetők és a trolibusz vezetőkk nem vesznek részt.

"Meglepett minket, hogy 14 szakszervezet végül nem fogadta el a BKV által javasolt kollektív szerződést, minket nem tájékoztattak erről" - mondta az [origo]-nak nyilatkozó metróvezető, majd hozzátette, hogy a két, metróvezetőket tömörítő szakszervezet szerint a kollektív szerződést el kellene fogadni, és szerződés aláírása után kezdődő bértárgyalásokon próbálnának majd kedvezőbb feltételeket kicsikarni . A metrósok sztrájkhoz csak a végső esetben nyúlnának, ami szerintük még nem jött el.

A metróvezető elmondta, hogy a mostani sztrájk kifejezetten hátrányosan éri őket, ugyanis a kollektív szerződés hiányában a Munka Törvénykönyve szabályozza a munkájukat, és az nincs tekintettel veszélyes munkakörülményeikre, extra szabadságaikra, különböző pótlékaikra és juttatásaikra, így összességében 20-30 százalékkal alacsonyabb a bérük, mintha életbe lépett volna a busz- és villamosvezetők által megvétózott kollektív szerződés. "Lojálisak voltunk, mi faragtunk rá" - összegezte tömören véleményét a metróvezető.

"Összemossák a kollektív szerződést, a bértárgyalásokat és a járműpark problémáját, ez rendkívül zavaró, mert félrevezeti a közvéleményt, és kisebb káoszt okoz" - vélekedett az [origo]-nak egy másik metróvezető. Szerinte nem korrekt a sztrájkolókat buzdító szakszervezeti vezetők eljárása, mert korábban a többi szakszervezethez hasonlóan a metróvezetők is azt vállalták, hogy külön tárgyaláson harcolnak kollektív szerződésért és külön tárgyaláson küzdenek az étkezési utalványokért, illetve egyéb bónuszokért, és ha "ők is bevállalták korábban, akkor a most sztrájkolóknak is be kell vállalniuk".

A metróvezetők nem fognak csatlakozni

A metróvezető szerint nem csak nekik okoz kárt a sztrájk, hanem az egész BKV megítélésére is káros. Ugyan elismerte, hogy "ha ki tudnak valami pluszt taposni, akkor azzal a szerződés jellege miatt mi is jól járunk", de hozzátette, hogy az ő, esetlegesen a bértárgyalások utánra tervezett sztrájkjuk "puskapora már el van lőve a mostani munkabeszüntetéssel".

Az [origo] által megkérdezett metróvezetők kizártnak tartották, hogy csatlakozzanak sztrájkoló kollégáikhoz, ők továbbra is abban bíznak, hogy a későbbi bértárgyalásokon párbeszéd segítségével tudnak előnyösebb feltételeket kiharcolni. Szerintük a metróvezetők egységesen az őket tömörítő szakszervezetek mögött állnak, és a pletykák ellenére eddig egy metrós sem lépett át harcosabb érdekvédelmi szervezetbe.

"Az elrabolt buszok"

A metróvezetők tagadták az [origo] szerdai, buszgarázsokban készített riportjában elhangzottakat - mely szerint a metrósok azért nem sztrájkolnak, mert a buszosok óradíjával szemben startdíjat kapnak: azt mondták, hogy ők is óradíj alapján kapják fizetésüket. Az viszont kiderült, hogy a rejtélyes módon, a sztrájk utolsó napján "elrabolt buszok" egy része hova került. A metróvezetők szerint körülbelül 40 buszt tárolnak éjszakánként a Kőér utcai metrótelephelyen, ők azonban hivatalosan senkitől semmilyen információt nem kaptak erről az ügyről.

Az [origo] tudósítója is meggyőződhetett erről a hajnali félhomályban, amikor néhány buszt éppen üzembe helyeztek. "A BKV teljes állású alkalmazottai vagyunk, de nem értünk egyet a sztrájkolókkal. Rendes órabérért dolgozunk, ami 850 forint" - mondta egy sztrájktörő buszvezető, aki azt mondta, hogy itt nincsenek külsős alkalmazottak, azt viszont nem árulta, hogy miért nem ért egyet a sztrájkolókkal. Korábban a buszgarázsokban sztrájkoló sofőrök azt mondták, hogy tudomásuk szerint a buszokat "beugró, jöttment" sofőrök, a vonalakat nem ismerő, vagy korábban már nyugdíjazott, kirúgott alkalmazottak vezetik, a normális bér duplájáért. Szerdán az [origo] beszélt is olyan sztrájkoló sofőrrel, aki azt állította, hogy dupla bért kínáltak neki, ha dolgozni megy.

"A metrósok nagyon rendesek, mindenben segítenek nekünk, pedig látjuk, hogy mennyire akadályozzuk őket a munkájukban" - mondta egy másik dolgozni igyekvő buszsofőr csütörtök reggel. "Az én szakszervezetem aláírta a kollektív szerződést, ezért kénytelen vagyok dolgozni, de a sztrájkolókkal értek egyet" - tette hozzá a férfi.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről