Tárgyalhat Demszky a kormánnyal a 4-es metró folytatásáról

Vágólapra másolva!
1,2 milliárd euróra emelkedhet a 4-es metró összköltsége azután, hogy úgy döntött a Fővárosi Közgyűlés csütörtökön, hogy tárgyalást kezdhet a főváros a kormánnyal a vonal második szakaszáról. Azért kellett gyorsan döntenie a közgyűlésnek a metró folytatásáról, hogy az Európai Unió Kohéziós Alapjából kaphasson pénzt a főváros a beruházás második szakaszára.
Vágólapra másolva!

Elfogadta a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén azt az előterjesztést, amelynek értelmében a főpolgármester megkezdheti a tárgyalásokat a kormánnyal a 4-es metró II. ütemének - a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közötti szakasz - finanszírozásáról. Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes előterjesztése szerint a 4-es metróra szánt forrásokon túl további 280,5 millió euró szükséges, amit a Kohéziós Alapból vennének igénybe. Az anyagban fellelhető adatok szerint a 4-es metró összköltsége így több mint 1,2 milliárd euróra emelkedik.

A főpolgármester-helyettes elmondta, hogy a tárgyalásokat úgy kell előkészíteni és lefolytatni, hogy a beruházás közbeszerzési eljárásai már a jövő év elejétől meghirdethetők legyenek. A közgyűlés az előterjesztés elfogadásakor kiemelt projektté nyilvánította a beruházást. A képviselők 34 igen szavazattal, 21 tartózkodás mellett fogadták el az előterjesztést.

A 4-es metró mindkét ütemének (Etele tér - Baross tér, Baross tér - Bosnyák tér) összköltsége az eddigi 516 milliárd forintról 17 milliárddal nőtt, vagyis 533 milliárd forintra emelkedett. Ennek oka, hogy a költségeket euróban számolják el és a tervezéskor még 248 forint volt az euró árfolyama, a 2010-es költségvetés tervezésekor viszont már 272, így csak az árfolyam-ingadozás miatt mintegy 5 milliárd forinttal nőttek a költségek. A másik ok, hogy az unió 11 szerződést nem elszámolhatónak minősített, ezzel csökkent az elszámolható költség összege, illetve a kapcsolódó beruházások vissza nem igényelhető áfája 20-ról 25 százalékra módosult.

Demszky Gábor főpolgármester közlése szerint csak arra kérnek támogatást, hogy kiterjesszék a 4-es metróra lehívható uniós támogatást, ha lehet, akkor a teljes második szakaszra. Erre pedig van esély, mert a szakértői anyagok alátámasztják a második szakasz szükségességét. A kormány támogatni fogja az előterjesztést - mondta a főpolgármester.

Demszky szerint a 4-es metró második szakaszának támogatására is megvan az esély, és a környezetvédelmi és vasúthatósági engedély is megvan. A városvezető azt mondta: 2014 végéig meg lehetne építeni azt is, 2015-ig pedig el lehetne számolni a pénzzel, vagyis még ebben a támogatási ciklusban.

Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója elmondta: minden engedéllyel rendelkeznek ahhoz, hogy a munkát megkezdhessék. Ha a jövő év elején megkezdődhet a beruházás, akkor sikerülhet befejezni a második ütemet 2013-ra. Ha ez nem történik meg, akkor a beruházás kiesik ebből az uniós finanszírozási ciklusból, így csak a következő ciklusban van esély pénzt kapni a tervre az Európai Uniótól - közölte az igazgató.

Wintermantel Zsolt fideszes képviselő azt mondta: az előterjesztést, amely felhatalmazza a főpolgármestert a tárgyalások megkezdésére, azért nyújtották be, mert egyébként nem lehet lehívni az uniós támogatást. Ha nincs ez a "kényszerpálya", akkor értelmetlen az előterjesztés, mivel a közgyűlés valójában arra hatalmazza fel Demszky Gábort, hogy "a jövő héten jöjjön be, üljön be az autójába és menjen el tárgyalni Bajnai Gordonnal, vagyis dolgozzon".

A Fidesz ezért azt a módosító javaslatot tette, hogy a tárgyalásokat és a tenderrel kapcsolatos szerződések megkötését - a járműbeszerzésről szólókat is beleértve - csak azután kezdjék el, ha biztos a támogatás. A módosító indítványt végül elutasították.