Üzemkezdetkor indul hétfőn a vasutassztrájk

Vágólapra másolva!
Már az első vonatokat is érintheti hétfőn a vasutassztrájk, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete ugyanis üzemkezdettől kezdi munkabeszüntetését - jelentették be vasárnap. A vasutasok ismét úgynevezett gördülő sztrájkot alkalmaznak, azaz nem egyszerre áll le a munka mindenhol, hanem szórványosan, különböző helyeken és időpontokban lépnek majd sztrájkba a dolgozók.
Vágólapra másolva!

A hétfői üzemkezdettől kezdődik újra a szakszervezetek által meghirdetett vasutassztrájk - jelentette be vasárnap Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke. A MÁV dolgozói határozatlan ideig tartó, úgynevezett gördülő sztrájkot kezdenek, mert nem értenek egyet a vasút jövőjére vonatkozó kormányzati tervekkel.

A gördülő sztrájk lényege, hogy nem általános és huzamos munkabeszüntetést tartanak a dolgozók, hanem kisebb szüneteket tartanak a munkában különböző helyeken és különböző időpontokban. Az üzemkezdet időpontja az országban területenként eltérő, 0 és 6 óra között lehet - mondta Gaskó. Eszerint hétfőn már az első vonatokat is érintheti a sztrájk.

Gaskó István szerint hétfőn kiszámíthatatlan lesz a vasúti közlekedés. Nem érdemes vonatot igénybe venniük az utasoknak, mivel a sztrájk alatt a vonatok nagy része nem fog közlekedni, amelyiket pedig elindítják, bizonytalan lesz, hogy meddig jut el - mondta.

A sztrájk támogatottságára vonatkozó kérdésre Gaskó István közölte: a forgalmi szolgálatban lévők 80 százaléka, a VDSZSZ-hez tartozók teljes egészében sztrájkolni fognak. Elképzelhető, hogy a sztrájkban lesznek regionális különbségek, de összességében a vasúti közlekedésre nem lehet számítani, a tehervonatokat sem engedik majd tovább - mondta.

A munkabeszüntetéssel a VDSZSZ a közösségi közlekedés átalakításáról szóló kormányzati tervek és az ezzel járó elbocsátások ellen tiltakozik - mondta sajtótájékoztatóján a szakszervezeti vezető. A szakszervezet úgy tudja, hogy jövőre mintegy harminc vonalon szűnhet meg a vasúti közlekedés, mivel ezek már nem szerepelnek a Miniszterelnöki Hivatal által véglegesített 2009/2010. évi menetrendtervezetben.

A vasutasok a MÁV menedzsmentjétől származó információkra hivatkozva azt állítják, hogy a leépítéssel mintegy ötezer pályavasúti dolgozót - többségében forgalmi szolgálattevőket, váltókezelőket és kocsirendezőket - is el fog bocsátani a vasíttársaság. Emellett a szerkezeti átszervezések miatt a MÁV-Gépészet Zrt-nél és MÁV-Trakció Zrt-nél dolgozók a vasúi menetkedvezményüket is elvesztik - áll a VDSZSZ vasárnapi közleményében.

A sztrájk korai és elhamarkodott Hónig Péter közlekedési miniszter szerint. Szerinte van még idő vitatkozni a vasút átalakításáról, a jövő évi menetrendről szóló dokumentum még csak munkaanyag, vannak még nyitott kérdések. Október 31-éig kell eldönteni, hol legyen vasúti közszolgáltatás - tette hozzá.

A hétfőn kezdődő sztrájkról már korábban döntés született, csak annak időpontja volt kétséges. A sztrájk bejelentéséről bővebben korábbi cikkünkben, itt olvashat.

A MÁV korábbi közleménye szerint hétfőn az aktuális vonatközlekedésről a www.mav-start.hu honlapon tájékozódhatnak majd az utasok, lehet érdeklődni majd a MÁV telefonos ügyfélszolgálatán is, és a nagyobb állomásokon a sztrájkkal érintett területeken személyes tájékoztatás is lesz.

A MÁV közleménye szerint munkabeszüntetés alatt helyjegy és pótjegy nélkül lehet utazni a belföldi InterCity vonatokon. Az előre megváltott vonatjegyek árát a MÁV visszatéríti a pénztáraiban. A pénzt a sztrájk meghirdetésének időpontjától kezdve a sztrájk felfüggesztése után öt napig lehet visszakérni. Azoknak a bérlettel rendelkező utasoknak, akik a sztrájk alatt pénzért vesznek igénybe más tömegközlekedési eszközt, a MÁV a közleménye szerint utólagos költségtérítést biztosít.