Eltűnik a Nap-kelte az MTV-ről

2009.09.25. 11:19

Eltűnik az MTV-ről a az egyik legrégebbi tévéműsor, a jobboldal által politikai elfogultsággal vádolt Nap-kelte, helyette Ma reggel címmel indít reggeli közéleti műsort a köztelevízió. Az MTV szerint a váltásra azért volt szükség, mert csökkentenie kellett a költségeket, a műsor producere, Gyárfás Tamás azonban nemrég azt nyilatkozta, hogy ők nem kapnak pénzt a műsorkészítésért, csak a reklámidőt értékesítik.

Hétköznaponként reggel 6.30-tól 9 óráig lesz látható a köztelevízió mindkét csatornáján a Ma reggel címet viselő új közéleti tévéműsor - közölte az MTV pénteki közleményében, amelyből kiderül, hogy az új műsor "hírekre, a politikai, gazdasági és kulturális eseményekre" koncentrál majd.

Nap-kelte már szombat reggel sem lesz, az új műsor hétfőn indul majd. "Az új óbudai gyártóbázison már minden lehetőség adott arra, hogy az MTV belsős munkatársakkal, saját stúdiójában és technikai eszközeivel készítse a műsorfolyamot" - olvasható a közleményben. Az adásfolyamot ugyanaz a főszerkesztőség fogja felügyelni, amely eddig, és a tévé közleménye szerint továbbra is számítanak a Nap-kelte belsős műsorvezetőire (Süveges Gergőre, Betlen Jánosra, Lakat T. Károlyra és Jegyes-Tóth Krisztára, bár ő most gyesen van) és belsős felelős szerkesztőjére (ezt a posztot szintén Lakat T. tölti be). Az MTV szerint azonban ehhez arra is szükség van, hogy ők vállalják a szereplést az új műsorban.

Az MTV a váltást azzal indokolta, hogy a televízió közalapítvány kuratóriumának elnöksége "nem járult hozzá a korábban általa támogatott 2,45 milliárd forintos hitel felvételéhez". A közlemény szerint "a döntés miatt az MTV forráshiányos helyzetbe került, ami csak a kiadások radikális csökkentésével és a bevételek növelésével kezelhető".

Kérdés, hogy mennyibe került

A Nap-kelte producere, Gyárfás Tamás ugyanakkor a közelmúltban a Heti Válasznak adott interjújában azt mondta: "Nem minősítem a gazdámat, a Magyar Televíziót. Annyit tudok, hogy korábban az MTV reggeli műsora 800 milliós veszteséget jelentett. Mi nem kapunk pénzt a műsorkészítésért, a reklámidőt értékesíthetjük." Az MTV pénteki közleményében éppen azzal érvelt, hogy "elengedhetetlenül szükségessé vált" a működése finanszírozásához a reggeli műsor idejéhez kapcsolódó reklámértékesítésből befolyó pénz.

Balogh László, a köztévét felügyelő közalapítvány kuratóriumának fideszes elnökhelyettese viszont az [origo]-nak azt mondta: nem igaz, amit Gyárfás állított az interjúban. Balogh szerint "a Magyar Televíziónak jelentős pénzébe került, hogy a Nap-kelte műsora ment", mert például a belső dolgozókat, a vonalköltséget a tévé fizette, és kiestek bizonyos reklámbevételek is. A kuratórium egyik névtelenséget kérő szocialista tagja azonban az [origo]-nak azt mondta, hogy a reggeli műsor megszüntetésével nem érnek majd el érdemi megtakarítást, hiszen az MTV-nek magának kell műsort gyártania.

Gyárfást egyelőre nem tudtuk elérni, mobiltelefonját nem veszi fel, titkárságán pedig azt közölték, hogy épp tárgyal. Később az MTI-nek azt nyilatkozta, hogy "a Nap-kelte nem kíván elhamarkodottan reagálni a történtekre, mert az ügy ennél sokkal bonyolultabb és szerteágazóbb". A reggel történtekről annyit mondott el: nyolc óra körül irodájában előzetes bejelentés nélkül felkereste őt Dobos Menyhért, az MTV közéleti igazgatója, és közölte, milyen tartalmú dokumentumot kíván átadni. A stúdióvendégként ott tartózkodó (egyébként Gyárfás cégét több esetben jogászként képviselő) Bánáti János azonban azt tanácsolta, ne vegye át az iratot, mert a szerződés felmondásának nem ez a módja.

Az egyik rendszeres műsorvezető, Verebes István [origo] kérdésére azt mondta, hogy nem tud többet, mint ami a sajtóban megjelent, rendkívüli értekezletre nem hívták mint a szombati napok műsorvezetőjét. "Csináljuk a dolgunkat, készülünk az adásra" - tette hozzá.

A Nap-kelte főcímei

Nem egyértelmű a döntés jogszerűsége, Czeglédi László, az MTV kuratóriumának kormányoldal által delegált elnöke ugyanis az MTI-nek azt mondta, hogy szerinte az MTV vezetőjének nem volt joga a kuratóriumi elnökség hozzájárulása nélkül felbontani a szerződést, amelynek megkötéséhez is a testület jóváhagyására volt szükség. Balogh azonban közölte, hogy szerinte teljesen jogszerű volt a lépés, a szerződéskötéshez valóban szükség volt az elnökség engedélyére, de a médiatörvényben "sehol nem látni nyomát", hogy a felmondáshoz szükség volna a jóváhagyásukra.

A kuratóriumi elnökség július 8-i ülésén tárgyalta a Nap-kelte szerződésről készült felügyelőbizottsági jelentést. Az ülésen többen - köztük Gábor József, a felügyelőbizottság elnöke is - visszautaltak arra, hogy a felügyelőbizottság a szerződés megkötésekor nem javasolta annak elfogadását jelen formájában. A szerződés ugyanis például nem tette lehetővé, hogy a reklámidő-értékesítéssel elszámoltassák a producert - derül ki az ülés nyilvános jegyzőkönyvéből.

Egy régi műsor

Az MTV döntésével kérdésessé válik azegyik legrégebbi televízióműsor jövője, a Nap-kelte ugyanis a rendszerváltás óta fut különböző csatornákon. A legtöbb időt az MTV-n töltötte, de a Fidesz-kormány idején már egyszer lekerült a képernyőről, és egy kisebb kereskedelmi csatornáról, a Magyar ATV-ről sugározták. Onnan a kormányváltás után, 2002 szeptemberében tért vissza az MTV-re.

A Nap-kelte fennállása alatt sok politikai támadást kapott, elsősorban a jobboldal részéről, amely elfogultsággal vádolta. 2006 őszén fideszes és KDNP-s politikusok bojkottot is hirdettek ellene, és azóta ennek a két pártnak a politikusai nem nyilatkoznak a műsornak.

A hétvégén dönti el a Fidesz, hogy ha meghívást kapnak, szerepelnek-e majd hétfőtől a Magyar Televízió (MTV) új reggeli műsorában - mondta Havasi Bertalan, az ellenzéki párt sajtófőnöke pénteken az MTI kérdésére. A Fidesz jelenleg még tájékozódik az ügyben - közölte Havasi Bertalan. Az MTI más forrásból származó információi szerint azonban az ellenzéki politikusok, ha meghívást kapnak, nagy valószínűséggel részt vesznek majd az új műsorban, hiszen bojkottjuk csak a Nap-kelté-t érintette, az MTV más műsoraiban eddig is szerepeltek.

A Nap-kelte szinte kizárólag stúdióbeszélgetésekből állt, a bojkott óta nagyrészt kormánypárti politikusok részvételével, közülük néhányan szinte napi rendszerességgel szerepeltek. Emiatt és a vizuális megjelenés, a stúdiók berendezése miatt sok szakmai kritika is érte a műsort.

"Ami a szociknak legjobban fáj"

A köztévé váratlanul, egy néhány soros közleményben jelentette be a váltást, és Balogh László állítja, hogy a kuratóriumi elnökségben sem tudtak a döntésről. A kuratóriumban ezt az ügyet nem tárgyalták, a menedzsment egyedül döntött - mondta az elnökhelyettes. Hozzátette: ő az [origo]-tól értesült a döntésről, de maximálisan egyetért vele. Szerinte a döntés hátterében egyértelműen kizárólag anyagi okok állhattak - válaszolta arra a kérdésre, hogy összefügghet-e a Nap-kelte megszűnése a várható kormányváltással. Balogh úgy tudja, a forráshiány miatt a tévé azt tervezi, hogy minden külsős produkciót megszüntetnek. Ezt pénteken az MTI-nek nyilatkozva megerősítette Medveczky Balázs, az MTV ügyvezetője, aki közölte, "gyakorlatilag minden" külső gyártási szerződést felmondtak.

A kuratórium egyik, névtelenséget kérő szocialista tagja szerint az MTV-t vezető Medveczky Balázs alelnök a jövő évi költségvetés tervezetében szereplő hétmilliárdos elvonás miatt döntött úgy, hogy felbontja az összes külsős szerződést. "Nyilván azzal kezdi, ami a szociknak legjobban fáj" - mondta a kuratóriumi tag, utalva arra, hogy előbb Juszt László műsorát, majd a Nap-kelté-t vették le a műsorról.

A nyári szünet után nem indult újra A Tévé ügyvédje című műsor, amelyet Juszt vezetett, aki az [origo]-nak azt mondta, hogy politikát sejt a változások mögött. Juszt hozzátette, hogy kedden lett volna adásban a műsora, de neki is csak szerdán szóltak, hogy többet nem lesz képernyőn A Tévé ügyvédje.

A megszűnt műsorok között van a közéleti beszélgetesekből álló A la carte, amelynek műsorvezetője Szombathy Pál volt. Ő az [origo]-nak elmondta, hogy külsősként 150 ezer forintot kapott adásonként, számlára, és sejtette, hogy anyagi gondok vannak, mert augusztusban szóba sem került a folytatás. Megjegyyezte, hogy a hazai viszonyok ismeretében nem is meglepő, hogy ő máig nem is kapott hivatalos értesítést az MTV-től arról, hogy lekerült a struktúrából a beszélgetős műsor.

Állami pénzek és szakmai kritikák

A Nap-kelté-t gyártó cég, az St. Plusz Kft. azzal is felhívta magára a figyelmet, hogy rendszeresen nyert közpénzt állami pályázatokon, illetve kapott megbízásokat minisztériumoktól. Az [origo] egy 2007 őszén megjelent cikkben számolt be róla, hogy 2000 és 2007 között Gyárfás Tamás cége összesen 484,5 millió forintnyi minisztériumi pályázati támogatást, valamint állami megrendelést nyert el. Műsorok és kisfilmek készítésére, stúdióbeszélgetésekre is kaptak pénzeket, de könyveket is vásároltak a cégtől állami intézmények.

KAPCSOLÓDÓ CIKK