56 milliárdos lyukat ütött az EU a 4-es metrón

Vágólapra másolva!
Tizenegy közbeszerzési eljárást szabálytalannak minősített az EU, ezért a várt 237 milliárd forint helyett 181 milliárd forint támogatást kap Budapest a 4-es metró első szakaszának megépítésére. A döntés végleges, bár hivatalosan csak jövő héten jelentik be. Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes szerint más uniós források átcsoportosításával oldják meg a problémát.
Vágólapra másolva!

A várt 237 milliárd forint helyett 181 milliárd forintot, vagyis 56 milliárd forinttal kevesebb európai uniós támogatást kap a 4-es metró első szakaszának építésére Budapest. A brüsszeli döntést hivatalosan néhány hét múlva közlik, a tárgyalások azonban már lezárultak az ügyben, így a támogatási összeg már nem fog változni - mondta Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) Közlekedési Irányító Hatóságának vezetője az MTI-nek.

Az Európai Bizottság megvizsgált mintegy 50 közbeszerzési eljárást, ezekből tizenegyet minősített szabálytalannak, így 56 milliárd forint támogatást veszített a projekt - mondta Szalóki Flórián. A ténylegesen megkapott támogatás ugyanakkor kevésbé csökken, a támogatási szerződést ugyanis 248 forint/euró árfolyamon számolták, és euróban határozták meg. A támogatást forintban fizetik ki, és a kifizetéskori árfolyamon átszámolt forintösszeget kapják meg az építők. (A csütörtök délutáni árfolyam 268 forint/euró.)

A főváros és az állam közötti szerződés a négyes metró három szakaszára szól, nem csak az elsőre, a támogatás azonban egyelőre csak az első szakaszra ítélt meg az Európai Unió. A második szakasz jó része, és a harmadik szakasz egésze a következő, 2014-ben induló programozási időszakba fog átnyúlni.

Uniós pénzzel pótolhatják az uniós pénzt

Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes az [origo]-nak csütörtökön azt mondta, felkészültek erre a problémára, melyet szerinte más uniós források, a Közlekedés Operatív Program forrásainak átcsoportosításával fognak megoldani. A Főpolgármesteri Hivatal délután közleményt ad ki az ügyben.

Amikor májusban először jelentik meg hírek arról, hogy kevesebb lehet a támogatás, az NFÜ a Népszabadságnak azt mondta: kivennék ezt a közel 60 milliárd forintot az unióhoz benyújtott támogatási kérelemből, mert így lehetne csökkenteni annak kockázatát, hogy vissza kelljen fizetni a támogatás egy részét.

A kifogásolt szerződésekről az NFÜ azt mondta, a 4-es metró építésénél 2004-2005-ben alkalmaztak meghívásos, tárgyalásos eljárásokat, amelyek a közösségi elvárásokkal nincsenek összhangban. A NFÜ közleményében azt írta: azoknak a szerződéseknek az értékét, melyek ilyen eljárások alapján léptek hatályba, a benyújtott uniós támogatási kérelemből kiemelné, ezzel nullára csökkentené a bizottsági felügyeleti ellenőrzéseken a forrás-visszafizetési rizikót.

Szálka az EU szemében

Az érintett szerződések közt öt állomásépítésekről, egy projektvezetési szolgáltatásról, a többi pedig kapcsolódó felszíni beruházásokról szól - mondta az [origo]-nak májusban Szalóki Flórián. Szalóki szerint ezek az eljárások megfeleltek az akkor hatályos magyar törvényeknek, és senki nem is támadta meg a döntéseket a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt.

Az EB szemében azonban egyrészt szálka a tárgyalásos eljárás - csak nagyon indokolt esetben hajlandók ilyen eljárással kötött szerződéseket finanszírozni -, másrészt a versenykorlátozás elméleti lehetősége is elég ahhoz, hogy úgy döntsenek, nem finanszírozzák a metróépítést.