Menetrend-egyeztetésre is repül a MÁV

Vágólapra másolva!
Összesen 171 repülőjegyet vesz egy magáncégtől a MÁV egy év alatt. A vasúttársaság szerint főleg Európába utaznak és a cég számára fontos dolgokat intéznek majd munkatársai, például menetrendet egyeztetnek, alkatrészt vásárolnak. A MÁV állítja, a legolcsóbb megoldást választja minden utazásnál, ha kell, fapadossal repülnek, pedig a szerződés alapján egy jegy ára átlagosan több mint 230 ezer forint. A nyertes cég vezetője korábban a Malév üzletkötője volt, és a Heti Válasz szerint hírszerző tisztként dolgozott a szocializmus idején.
Vágólapra másolva!

Egy év alatt 171 repülőjegyre van szüksége a MÁV Zrt.-nek, amely legkevesebb 40 millió forintot szán az utazásokra, és egy közbeszerzési eljáráson már ki is választotta a repülőutakat szervező utazási irodát - derül ki a Közbeszerzési Értesítő július 29-i számából.

A pályázatot repülőjegyek beszerzésére, valamint "a külföldi utazásokkal kapcsolatos járulékos (biztosításkötés, vízumszervezés stb.) ügyintézői tevékenység"-re írták ki még márciusban. A tender győztesével 12 hónapra kötnek vállalkozási szerződést, amelyhez további 12 hónap opció, vagyis vételi jog tartozik.

Az [origo] megkereste a MÁV-ot, hogy megtudjuk, a vasúttársaság milyen célra, illetve kiknek vásárol ennyi repülőjegyet. "Repülőjegyet az irányító apparátus, a szakmai, illetve a végrehajtó szervezeti egységek igényelhetnek" - válaszolta a MÁV, de azt nem pontosították, hogy a "szakmai" és "végrehajtó" egységeken belül kik repülnek ennyiszer. Mint írták, "a kiutazások jelentős részben nemzetközi szervezetek vezető testületeinek, szakértői bizottságainak, munkacsoportjainak üléseire történnek, a szervezet székhelyére, vagy kihelyezett értekezlet esetén valamely tagországába, tagvasútjára".

A MÁV érdekében röpködnek

Az utazások célja a "MÁV érdekében kifejtett tevékenység lehet" - közölték - mégpedig "szerteágazó kérdésekben: üzemviteli együttműködés (például menetrend egyeztetése, nemzetközi kocsiforgalom), műszaki követelmények egyeztetése, EU-s közlekedéspolitikai kérdések. Az utazási célok felsorolásában szerepel a szabványosítás, pénzügyi elszámolások intézése, járművek, berendezések, illetve alkatrészek átvétele, és "katonai szállítások" is.

"Fontos kiemelni, hogy minden kiutazás egyedi, felsővezetői engedélyhez kötött" - közölte a MÁV sajtóosztálya, amely szerint az utazások szinte teljes egészében európai helyszínekre irányulnak, és ide is csak turistaosztályú vagy fapados jegyet biztosít a vasúttársaság, "mindig a lehető legolcsóbb jegyet választva" (a 12 hónapra meghatározott 40 milliós keretösszeg 171 jeggyel számolva azt jelenti, hogy egy utazás több mint 230 ezer forintba kerül). Az úti cél szerintük főleg Brüsszel, Párizs, Varsó, Moszkva, Frankfurt, London, Amsterdam. Külön hozzátették, hogy "rövidebb elérési idejű rendeltetési helyekre, a környező országokba az utazás vonattal, esetenként gépkocsival történik - mindig a legtakarékosabb megoldást választva".

A társaság azt is megemlítette, hogy 2008-ban a MÁV Zrt. összesen 188 repülőjegyet használt fel, ez a szám 2009-ben "a MÁV belső takarékossági megszorító intézkedései miatt jelentősen csökkenni fog".

40 millió, ami duplázható

A közbeszerzési értesítőben megjelent eredményhirdetésben az szerepel, hogy a szerződés értéke 80 millió forint. Ez az összeg két részre van bontva, amit az [origo] kérdésére a Közbeszerzések Tanácsának jogásza azzal magyarázott: 40 millió forint az első évre szóló érték, míg a további 40 millió az opció, vagyis a szerződést még egy évre meg lehet hosszabbítani. Ezt a MÁV is megerősítette, mint írták, a 80 millió forint kétéves beszerzési keretet foglal magába, vagyis ez a maximum ráfordítható összeg.

A pályázati felhívásból az derül ki, hogy a szerződés határideje automatikusan hosszabbodik meg, hacsak a MÁV az első év lejárta előtt 15 nappal nem közli, hogy nem él az opció jogával.

Nem nyilatkozott a tendergyőztes

A pályázaton három cég indult, a győztes a Locomotiv Travel Kft. lett. Megkerestük az utazási irodát is, de arra hivatkozva nem nyilatkoztak, hogy az erre egyedül jogosult ügyvezető szabadságon van. A cég egyik vezető munkatársa arra a kérdésre sem volt hajlandó válaszolni, hogy valóban Dégen István az utazási iroda igazgatója, mondván, nézzük meg a nyilvántartásokban.

Az Opten cégnyilvántartása alapján a cég ügyvezetője, egyben többségi tulajdonosa az a Dégen István, akit június közepén a Fidesz hevesen támadott egy másik cége, a Genexpo 2010 Kft. miatt. Az ellenzéki párt a Heti Válaszra hivatkozva azt kifogásolta, hogy a titkosszolgálati kapcsolatokkal rendelkező Dégen nemrég alapított cége esélyes volt azon a közbeszerzési pályázaton, amelyet a 2010-es sanghaji világkiállítás magyar pavilonjának kivitelezésére írtak ki.

A Heti Válasz azt állította, hogy a magyar pavilonra szóló megbízásért versengő Dégen István szerepel azon a listán, amely az 1990 előtti Belügyminisztérium III-as főcsoportja szigorúan titkos tisztjeinek nevét tartalmazza. A listáról író lap szerint Dégen tíz éven át a III/1-es csoportfőnökség szigorúan titkos tisztjeként nemzetközi hírszerzéssel és elhárítással foglalkozott. Dégen 1971-ben lépett be az MSZMP-be, egy ideig a Malév üzletkötője volt, majd a moszkvai, tiranai és a nyugat-berlini kereskedelmi kirendeltségen dolgozott, a rendszerváltáskor pedig az MSZP elnökének, Nyers Rezsőnek az irodáját vezette - írta a Heti Válasz.