Betört a 4-es metró fúrópajzsa a Fővám térre

Vágólapra másolva!
Megérkezett a 4-es metró 550 tonnás fúrópajzsa az épülő Fővám téri állomásra hétfőn. A pajzs hat hét alatt vágta át magát a Duna alatti 300 méteres távon. Párja a Szent Gellért térről néhány napon belül szintén elindul a Fővám tér felé. A Duna áradása nem veszélyezteti a munkálatokat.
Vágólapra másolva!

Elérte a Fővám téri állomást a 4-es metró fúrópajzsa hétfő délelőtt. A fúrópajzs hathetes munkával vágta keresztül magát a Duna alatt. A Fővám téri megállóban a szerkezetépítési főmérnök elmondta, hogy a 4-es metró déli alagútépítő pajzsa jelentősebb műszaki nehézség nélkül ért át a pesti oldalra, és az állomás zökkenőmentesen fogadta a berendezést.

Az alagútfúró pajzs északi párja néhány napon belül nekivághat a folyó alatti 300 méteres szakasznak - közölte Németh M. Tibor. A szakember elmondta, hogy az áradások miatt megemelkedett dunai vízszint nem veszélyezteti sem az alagutat, sem a szerkezetkész állomásokat. Az alagút zárt üzemtér, amelyben a nyomás egyensúlyban áll a környezetével, és amikor nő a külső nyomás, kiegyenlítik az alagútban is - tette hozzá.

Németh M. Tibor szerint az agyagréteg megvédi az alagutat a vízszivárgástól, az állomások területére pedig a valaha mért legnagyobb vízállás esetén sem tudna betörni a folyó.

Bozsó Tamás, a metróépítést ellenőrző Eurometro Kft. főmérnöke elmondta, hogy a 120 méter hosszú, 6 méter átmérőjű, 550 tonnás pajzs a fúrással egyidejűleg az alagút falazatát alkotó, összesen 50 ezer betontübinget is beépíti.

A pajzs marótárcsája, amely önmagában 55 tonnát nyom, akár a grániton, a legkeményebb kőzeten is keresztülfúrná magát, viszont nem boldogul a betonacéllal és a fával - jegyezte meg a főmérnök. Bozsó Tamás szerint a 4-es metró alagútjainak élettartamát 120 évre tervezik, de ez meghosszabbítható.

Betör a 4-es metró fúrópajzsa a Fővám téri állomásra - Video

A fúrást végző DBR Metró Projekt Igazgatóság helyszínen kiosztott közleményében is olvasható volt, hogy a déli pajzs a karbantartás után, május 18-án kezdhette meg a Duna alatti szakasz építését. A munka majdnem olyan ütemben haladt, mint máshol, csupán egyetlen rövid szakasz volt, ahol az agyag beleragadt a pajzs marótárcsájába, de a szakemberek néhány nap alatt kitisztították.

A DBR közölte azt is, hogy mindent megtesz azért, hogy az alagútépítés a pesti oldalon befejeződhessen 2010 első felére, és ezután a teljes vonalat birtokba vehessék a belső beépítők és vágányépítők.