Megadják a plusz 17 milliárdot a Margit híd felújítására

Vágólapra másolva!
Elfogadta a Fővárosi Közgyűlés azt az indítványt, amellyel az eredetileg tervezett költségvetés több mint dupláját - összesen mintegy 30 milliárd forintot - biztosítják a Margit híd felújítására. A hiányzó 17 milliárd forintot bicikliutakon és a többi híd felújításának költségén spórolják meg. Az indítványt megszavazta nyolc fideszes képviselő is.
Vágólapra másolva!

A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön jelentős többséggel megszavazta azt a városvezetői indítványt, hogy további 17,1 milliárd forintot biztosítsanak a Margit híd felújításához. Erre a büdzsében eredetileg 13 milliárd forintot terveztek.

A Főpolgármesteri Kabinet javaslata arról szólt, hogy ne újabb hitelből biztosítsák a szükséges 17 milliárdot, hanem más célra elkülönített pénzekből csípjenek le. A javaslat szerint a főváros lemondana az M5-ös és az Ipacsfa út közötti összeköttetésről (ezzel 3,2 milliárdot spórolna), a bicikliutak építésének költségéből 2,3 milliárdot, a többi fővárosi híd felújítására szánt keretből pedig 13 milliárdot vennének el.

Az MSZP és az SZDSZ mellett 8 fideszes képviselő is megszavazta a pluszpénzt. Tizenhét további fideszes képviselő, köztük Tarlós István frakcióvezető, valamint a KDNP és az MDF tartózkodott a szavazásnál. Korábban felmerült, hogy az MSZP-s Havas Szófia nem szavazza meg az indítványt, és emiatt veszélybe kerülhetett volna az újabb 17,1 milliárdos összeg sorsa. Az ellenzéki képviselők átszavazásával azonban ez a veszély elhárult.

Havas Szófia a szavazás után azt mondta az [origo]-nak, ő maga is megszavazta a javaslatot. Azért változott meg az álláspontja, mert biztosítottnak látja, hogy a pénzeket átláthatóan használják majd fel, és erről a pénzügyi és közbeszerzési bizottság fog gondoskodni. Tarlós István, a Fidesz frakcióvezetője újságíróknak azzal indokolta a fideszes igen szavazatokat és a tartózkodást, hogy az ellenzék nem akarja megakadályozni a híd felújítását. Azt viszont hangsúlyozta, a beruházásokkal kapcsolatos visszásságokra korábban már többször felhívták a figyelmet.

A Margit híd felújítása kapcsán a KDNP paritásos önkormányzati bizottsági, Demszky Gábor főpolgármester pedig számvevőszéki vizsgálatot kezdeményez a jelentős drágulás miatt. A főváros hosszú ideig halogatta a döntést a Margit híd felújításáról, mivel az eredetileg kalkulált 13 milliárd forintos költség időközben megduplázódott.

Az átcsoportosításról az után döntöttek, hogy kiderült, a főváros elavult számításokra alapozva becsülte meg a Margit híd felújításának árát, ráadásul számos árdrágító tényezővel nem számoltak. A szétesőben lévő híd tatarozására a Hídépítő és a Vegyépszer jelentkezett hasonló ajánlattal, de mindkettő majdnem kétszer annyiról szól, mint amennyit a főváros akart a hídra költeni. (A költségek megduplázódásáról szóló cikkünket itt olvashatja el.)

A kivitelezőt várhatóan július végéig kiválasztják, ezután indulhat meg a híd felújítása, körülbelül augusztus közepén. A tervek szerint a felújított hidat 2010 augusztusában adják vissza a forgalomnak, néhány rekonstrukciós munkát azonban várhatóan 2011 első felében is végeznek majd. Mivel 2011-ben Magyarország az EU soros elnöke lesz, addigra el kell készülnie a hídnak. A fővárosi önkormányzat honlapján olvasható adatok szerint a felújítás "csökkentett műszaki tartalommal" valósul meg, azaz takarékosságból egyes nagy költségekkel járó munkákat - például a mederpillérek északi irányú meghosszabbítását, és a pillérszobrok áthelyezését - elhalasztanak.