Az építő engedett a metróvitában

Vágólapra másolva!
Megállapodott egymással a Bamco és a BKV a 4-es metró építésének folytatásáról, a cég szerdától újra felveszi a munkát. A konzorcium azért függesztette fel az alagútépítést, mert a BKV nem akart kifizetni 33 milliárd forintot a megállapított munkadíjon felül. A BKV nem fizet, a követeléseket a szerződésben előírt rendben vizsgálják meg.
Vágólapra másolva!

A négyes metró alagútjait építő Bamco konzorcium hivatalos levélben közölte a megbízó BKV-val, hogy szerdától folytatja a húsvét előtt felfüggesztett munkát - jelentette be szerdai sajtótájékoztatóján Kocsis István, a közlekedési társaság vezérigazgatója. Kocsis szerint a döntés azt jelenti, hogy "győzött a józan ész", és a jövőben a szerződésben meghatározott kerek közt rendezik az építkezéssel kapcsolatban felmerülő vitás kérdéseket.

Klados Gusztáv, a beruházást irányító DBR Metró Projektigazgatóság vezetője szerint a Bamco már visszahívta Franciaországból a pajzsos építés vezetőjét, a május 1-i hosszú hétvége után pedig megkezdik a pajzsok állomáson belüli - jelenleg a Szent Gellért téri állomáson állnak a berendezések - mozgatásához szükséges eszközök építését, és legkésőbb május 18-án pedig elkezdődik a Duna alatti alagútépítés.

A Bamco még márciusban írt levelet a BKV és a főváros vezetőinek, illetve a kormány több tagjának, amelyben azt közölte, felmondja a szerződést, ha a megrendelő nem fizeti ki azt a 115 millió eurót (mintegy 33 milliárd forint), amely a kivitelező szerint a csúszások és a tervek változása miatt fellépett kiadásait fedezné. A követelések nyomatékosítására a konzorcium húsvétkor felfüggesztette a munkát.

A BKV és a főváros vitatta a követelések jogosságát, és április 28-án éjfélig adott időt a konzorciumnak, hogy vegye fel ismét munkát, ellenkező esetben szerződésszegésnek tekinti a leállást, és felbontja a megállapodást. (A BKV és a Bamco vitájáról bővebben ebben cikkben olvashat). A kedden létrejött megállapodás értelmében a BKV nem fizeti a Bamco által kért összeget, hanem a szerződésben meghatározott módon, egyenként bírálják el a 210 követelést.

A szerződés szerint a változtatási kérelmeket először az építkezést ellenőrző mérnökcégnek, az Eurometró Kft-nek kell elbírálnia, ez alapján dönt a BKV, hogy kifizeti-e a kért összeget. Ha a felek nem tudnak megegyezni, egy döntőbizottsághoz fordulhatnak, ha pedig annak döntésével sem ért egyet valamelyik fél, választott bíróság előtt érvényesítheti a követelését. Kocsis szerint a Bamco visszakozása üzenet a többi vállalkozónak is, hogy csak a jogszerű keretek közt intézhetik a vitás kérdéseket.

Kérdésre válaszolva Klados azt mondta, a Bamco az eredeti szerződésben vállalt 27 hét helyett 52 hetet jelölt meg a pesti oldali alagútépítéshez szükséges időként, de ez a DBR számára elfogadhatatlan. Az egyeztetések során jelenleg 47 hétnél tartanak. A problémát az igazgató szerint az okozza, hogy miközben az alagútépítés többször is leállt, az állomások tovább épültek, így ott nehezebb megoldani a pajzsok áthaladását.