2012-ig csúszik a 4-es metró próbaüzeme

Vágólapra másolva!
A legutóbb ígért 2011 helyett csak 2012-ben indulhat a 4-es metró próbaüzeme - jelentette be csütörtökön a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektvezetője. A próbaüzem akár fél évig is tarthat, és amíg be nem fejeződik, a metró utasokat nem szállíthat. A projektvezető elismerte, a késések egy részéért a DBR felelős.
Vágólapra másolva!

Előreláthatólag 2012-ben indulhat a 4-es metró próbaüzeme - közölte Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektvezetője a Fővám téri állomás bejárásán csütörtökön Budapesten. A vezető azt mondta: várhatóan 2011 végére építik meg az alagutakat és minden olyan műszaki berendezést, ami ahhoz kell, hogy a rendszer üzemeljen. Klados szerint az automatizált 4-es metró próbaüzemére a tervekben csak 3 hónapot hagytak, ami kevés, mivel a nemzetközi gyakorlat azt mutatja, hogy a próbaüzem 6 hónapig is eltarthat.

A metró csak a sikeres tesztek után szállíthat utasokat. Az elsődleges szempont az utasok biztonsága, ezért addig nem fog elindulni a 4-es metró, amíg nem győződnek meg arról, hogy a rendszer teljesen biztonságos - mondta Klados.

Az eredeti ütemterv szerint a fúrópajzsoknak már a Baross téren kellene lenniük - ismerte el a projektvezető. Klados szerint a késések egy részéért a DBR a felelős, mert nem tudta idejében megszerezni a munkaterületet a fúrópajzsok indításához, nem tudott a Bamcónak idejében építési engedélyt adni a Gellért téri állomáshoz, és a Fővám téri állomás építésénél felmerült műszaki nehézségek is hozzájárultak a csúszásokhoz.

Arra a kérdésre, hogy mennyi csúszás férhet még bele az építkezésbe, Klados azt válaszolta: nem reális az a 22 hét, amit a Bamco megadott az építkezések befejezéséig. Szerinte 35-37 hét alatt lehetne megcsinálni a pesti alagutakat, tehát az év végére az alagútfúrás befejeződhet. Ezt követi a belső kialakítás, az összekötő alagutak megépítése, az elektromos és vonatbefolyásoló rendszerek beépítése, amely az automata szerelvényeket irányítja majd.

Klados szerint a Szent Gellért tér alatt várakozó fúrópajzsok a jövő hét elején elindulhatnak a Duna alatt a Fővám téri állomás felé, a munka három hétig tarthat. A végső határidő szempontjából jelenleg az egyik legfontosabb tényező, hogy az alagútfúró pajzsok mikor érik el a Fővám teret.

A sajtótájékoztatón kiosztott közleményből kiderült, hogy a teljes beruházásnak körülbelül 40 százaléka van kész. A 4-es metró összköltsége 517 milliárd forint, ebből a jelenleg Kelenföld és a Baross tér között épülő, 10 állomást magába foglaló első szakasz 353 milliárd forint. A második szakaszban a tervek szerint további 4 állomással hosszabbítanák meg a metrót a Baross tér és a Bosnyák tér között.

A projekt első szakaszának finanszírozására a főváros 220-250 milliárd forintot remél az Európai Uniótól az euró-forint árfolyam függvényében. A uniónak elküldött pályázat elbírálása még tart. A brüsszeli bizottság eddig két kiegészítő kérdést küldött a pályázathoz; a döntés legkorábban ez év nyarának elejére várható - áll a közleményben.

Demszky Gábor főpolgármester 2008 végén még azt mondta: 2011-re várható a 4-es metró vonalának átadása. A DBR tavaly novemberben kiadott sajtóközleményében is az szerepelt: a Fővám tér, a Gellért tér és az alagútépítés néhány hónapos késedelmével is "tartható a négy hónapos próbaüzem 2011. év végi lezárása, ahogy a vonal végső átadása is az utazóközönség számára". A beruházás elkészültének korábban kitűzött határideje 2010. december 31. lett volna.