Árulkodó számokra vadásznak a gyógyszercégek

Vágólapra másolva!
Miért éri meg egy gyógyszercégnek támogatni a honvédség dohányzás elleni programját, ha cserébe csak kimutatásokat kap? A gyógyszercégek számára nagyon fontos, hogy pontos adatokkal rendelkezzenek a piacról, az emberek gyógyszerfogyasztási szokásairól. Információikat specializálódott cégektől szerzik be. Főleg anonim adatokból dolgoznak, de még így is meg tudják mondani akár egy adott orvosról is, hogy a betegeinek mi baja van.
Vágólapra másolva!

A honvédség a programról, a tapasztalatokat összesítő feljegyzéseket készít, amelyet negyedévenként küld el a Pfizernek - olvasható abban a pár oldalas szerződésben, amelyet a gyógyszercég és a Honvéd Egészségügyi Központ (HEK) kötött idén januárban. A Pfizer a feljegyzésekért cserében segítséget nyújt a honvédség prevenciós, főként a dohányzásról való leszoktatásról szóló programjában, a katonák között ugyanis az országos átlag feletti, 35 százalékos a füstölők aránya. A cég nem pénzbeli támogatást ad, hanem szakmai továbbképzésben segíti a hadsereg orvosait, valamint orvosi eszközöket - légzésfunkció, szívműködés mérésére alkalmas gépeket - bocsát a HEK rendelkezésére.

A HEK szerint a program működne a Pfizer nélkül is, de így hatékonyabb lesz. A gyógyszercég az [origo]-nak azt állította, a hadsereggel kötött szerződés a Pfizer hírnevének növelése miatt fontos. A Pfizernek azonban feltehetően ezen túl is megéri támogatni a dohányzás elleni harcot a honvédségnél. Az együttműködés alapján a honvédségtől megkapott feljegyzések ugyanis rendkívül értékesek lehetnek.

Szilágyi Zsuzsanna orvos ezredes, a HEK parancsnok-helyettese az [origo]-nak azt mondta: negyedévenként anonim statisztikai adatokat küldenek a cégnek arról, hogy a dohányzásról leszoktató program - ami történhet placebóval, nikotintapasszal vagy pszichoterápiával - milyen hatékonysággal működik. A HEK szerint az adatok jól jönnek a Pfizernek: a katonaság nagyon jól körülhatárolható demográfiai csoport, így a program tapasztalatait az egész lakosságra kivetítve is hasznosítani lehet.

800 orvos jelent

A gyógyszercégek számára rendkívül fontosak a különböző statisztikai adatok és adatbázisok. Ezek alapján tudják felmérni vesrsenytársaik technikáit, illetve a piaci igényeket. Magyarán az adatbázisok segítségével próbálják a gyártók még tovább növelni a forgalmukat, miközben az Országos Egészségbiztositási Pénztár (OEP) szerint a magyarok már így is több gyógyszert fogyasztanak, mint ami szükséges volna.

A cégek főként anonim statisztikai adatokra hajtanak. Az olyan egészségügyi adatokhoz ugyanis, amelyekből beazonosítható, hogy kire vonatkoznak, és megismerhetővé teszik az érintett egészségügyi állapotát, írásos hozzájárulásra van szükség. Anonim adatokat több helyről is beszerezhetnek a gyógyszercégek, mindenféle korlátozás nélkül. Magyarországon a gyógyszercégek legtöbbször az IMS Health piackutató és tanácsadó cégtől vásárolnak gyógyszerpiaci és iparági információkat. A körülbelül 100 országban jelen levő nemzetközi cég különböző adatbázisok előállításával, valamint az ezekre épülő stratégiai tanácsadással foglalkozik.

Az IMS a gyógyszer nagykereskedőktől, patikáktól és orvosoktól vásárol gyógyszereladással kapcsolatos kimutatásokat. A cég méri a gyógyszercégek megbízásából tevékenykedő orvoslátogatókat is: 13 féle szakterületen dolgozó orvosoktól kapnak kimutatást arról, hogy egyes cégek milyen készítményekről tájékoztatták őket. Az IMS követi az orvosok általános receptfelírási szokásait is. Ezen információk segítségével a gyógyszergyártók hatékonyabban tudnak következetni arra, hogy mely orvosoknak van olyan betegkörük, ahol kereslet lehet egy új készítményre.

Az IMS több ezer orvossal is kapcsolatban áll, hogy általános receptfelírási szokásaikat megismerje. Komáromi Zoltán, a házorvosok országos szakfőorvosa az [origo]-nak azt mondta: az IMS a saját praxisába is rendszeresen küld levelet, adatokat azonban ő eddig nem adott el. Komáromi szerint a háziorvosoktól érkező statisztikákból a gyógyszercég következtetni tud arra, hogy milyen arányban fogytak a cég saját, illetve a konkurensek termékei. Orvoslátógakat oda érdemes küldeni, ahol nagyon fogyott valami, ilyenkor cég szeretné megtudni, hogy az orvos miért írja fel gyakran a terméket - mondta Komáromi, aki szerint az orvosoktól kapott jó indokot akár a reklámkampányában is beépítheti a gyártó. A háziorvos szerint a cégek előszeretettel küldenek oda is orvoslátogatókat, ahol az országos átlagnál alacsonyabb mértékben fogy egy készítmény.

Az [origo] a Richtert és Sanofit kérdezte meg, mindkét cég azt közölte: rendszeresen vásárolnak az IMS-től. Beke Zsuzsa, a Richter szóvivője azt mondta: a piac összes kereskedelmi adatát megveszik, mind a saját, mind a konkurens termékekre vonatkozóan. Megkérdeztük azt is, hogy milyen összegért cserélnek gazdát az anonim adatok. Erről azonban üzletei titokra hivatkozva, nem nyilatkoztak sem a gyógyszercégek, sem az IMS.

A gyógyszerés kamara is seftel

Az adatkereskedelem valószínűleg jó üzlet, erre utal, hogy belekezdett az gyógyszerész kamara is. A Magyar Gyógyszerész Kamara (MGYK) szerint a hazai 2400 patikából 400-zal lehet szerződéses viszonyban az adatbázis összeállítására specializálodott vállalat (erről az ISM nem tudott adatot mondani). Az MGYK saját céget alapított tavaly februárban, amelyen keresztül a patikák az adatkereskedést folytatják. A Békéshelp kft a kamara három megyei és az országos szervezetének a tulajdonában van. Sándor Csaba, a cég ügyvezető igazgatója az [origo]-nak azt mondta: egy erre a célra kifejlesztett szoftver segítségével anonimizálják az adatokat - így nem azonosítható be sem a beteg, sem a patika -, és küldik tovább az ISM-nek.

A Békéshelp 200 patika adatait dolgozza fel, a többi gyógyszertár a kamarától függetlenül árulja a gyógyszerforgalmi statisztikákat. Sándor szerint a kereskedésből éves szinten milliós nagyságrendű összeg folyik be a kft-hez. A patikák nem ebből a pénzből tartják fenn magukat, körülbelül ahhoz elég, hogy a tisztítószereket megvásárolják- mondta az ügyvezető, aki szerint Nyugat-Európában jóval gyakoribbak a barterügyeletek. Ebben az esetben a patika az adatért cserébe adatot - többek között országos statisztikákat - kap. Magyarországon azonban a gyógyszertárak főként pénzért árulják az adatokat.

Még nem volt panasz visszaélés miatt

A gyógyszercégek más forrásból is rendszeresen bővítik az adatbázisaikat. Az OEP honlapján ingyenesen elérhetőek a tb-támogatást élvező gyógyszerek forgalmi adatai. Az egészségbiztosítótól költségtérítés ellenében ettől eltérő vagy részletesebb statisztikai adatokat is lehet igényélni. Ebben az esetben a megrendelő nem az adatokért fizet, hanem az adatokon végzett munkáért, többek között a válogatásért, illetve az elemzésért. Az OEP-nek 2006-ban 67 megrendelésért 5 millió forint, 2007-ben 158 megrendeléstől 19 millió, 2008-ban pedig 245 adatkérésből 35 milliós bevétele volt. Mivel az adatigénylés során az igénylőnek nem kell megneveznie a tevékenységét, így az OEP-nek nincs pontos információja arról, hogy az adatkérők között mennyi gyógyszercég van - közölte az egészségbiztosító.

Az adatvédelmi biztos irodáján azt közölték, Magyarországon adattal való visszaélés miatt még nem indult vizsgálat gyógyszercég ellen. A cégekre ritkán érkezik panasz, a betegnek ugyanis nem a gyógyszergyártóval, hanem az orvossal van kapcsolata - fogalmaztak az ombudsmani hivatalban.

Fontos, hogy minél szélesebb körben legyenek hozzáférhetőek az anonim, egészségüggyel kapcsolatos statisztikai adatok, ha ugyanis valamiről nincs hozzáférhető adat, akkor fennáll a veszély, hogy a gyógyszercég illegális úton szerzi be azokat - mondta az [origo]-nak Surján György, az egészségügyi tárca háttérintézményeként működő Egészségügyi és Stratégiai Kutatóintézet főosztályvezetője.