Babonán nyerészkedőktől óv az új reklámetikai kódex

Vágólapra másolva!
Nem biztathatják a reklámok lefekvés előtti nassolásra, idegen helyek felkeresésére a gyerekeket, a felnőtteknek pedig nem sugallhatják, hogy a szerencsejátéktól vagy az alkoholtól szexuálisan vonzóbbak lesznek - ezek a szabályok is szerepelnek az átdolgozott reklámetikai kódexben. A jövő héten hatályba lépő szabálykönyv tiltja a babonaság kihasználását és a droghasználatra buzdítást is.
Vágólapra másolva!

A réginél szigorúbb és részletesebb reklámetikai kódex lép hatályba jövő szerdán, miután a múlt héten aláírta az átdolgozott változatot 26 szakmai szervezet. Az első magyar reklámetikai kódex még 1981-ben készült, azóta többször átdolgozták, de a legutolsó verzió is már négy éves, 2005-ben készült.

Az új etikai szabálykönyvben helyet kap az állatok védelme: ha reklámban élő állat jelenik meg, ügyelni kell rá, hogy a megjelenítés módja ne sértse az állatok védelmére vonatkozó általános társadalmi elvárásokat. Újdonság az is, hogy a reklámokban tilos lesz minden olyan célzás, amely illegális szerek, tudatmódosító anyagok használatára ösztönöz, vagy azok elfogadhatóságát közvetíti.

A 2009-es etikai kódex a korábbinál részletesebben körülírja a félelemkeltés tilalmát. A jelenleg hatályos változatban csak annyi szerepel, hogy a társadalmi célú hirdetés kivételével a reklám nem kelthet félelmet, az újban már az is benne van, hogy a reklám csak körültekintően és indokolt esetben építhet a szorongásra, a szerencsétlenségtől, az emberi szenvedéstől való félelemre, és nem használhatja ki a babonaságot.

A gyerekek védelme érdekében is sok új részletszabály jelent meg. Például a korábbi szabályozás előírta, hogy a reklám nem indíthatja a gyerekeket idegen felnőttekkel való kapcsolatkeresésre, most ez a tiltás kibővült azzal, hogy számukra idegen helyek felkeresésére sem biztathatja a gyerekeket a reklám. Az új etikai kódex kifejti, mit jelent az a régi szabályt, hogy gazdasági reklám nem mutathat gyerekeket veszélyes helyzetben: például nem szerepelhet gyerek veszélyes közforgalmi helyzetben egyedül.

A játékreklámok eddig sem lehetettek félrevezetőek, de az új kódex részletesen felsorolja, mi a tilos. Nem szabad alábecsüli a játék használatához kellő életkort és ügyességet, eltúlzottan bemutatni a játék valódi méretét, értékét, tartósságát, teljesítményét, eltitkolni, hogy a bemutatott eredményt csak további tartozékok megvásárlásával lehet elérni.

A szülőknek kedvez az az új szabály, hogy ha a reklámhoz nyeremény kapcsolódik - például élő állat vagy rendezvénybelépő -, akkor tiszteletben kell tartani a szülő jogát, aki mérlegelheti, hogy ezt elfogadja-e. További újítás, hogy a gyereknek szóló élelmiszer vagy italreklám nem ösztönözheti a gyerekeket arra, hogy egyenek vagy igyanak közvetlenül az esti lefekvés előtt.

Szigorúbbá vált az alkoholreklámok etikai szabályozása is. A reklám nem mutathat ittasnak tűnő embert, terhes nőt, alkoholfogyasztást munkaidőben, nem szerepelhet benne 25 évesnél fiatalabb színész vagy modell. Eddig is tilos volt a reklámban olyan benyomást kelteni, hogy az alkoholfogyasztás hozzájárul a társadalmi vagy szexuális sikerhez, ehhez most hozzátették: a reklám különösen nem sugallhatja, "hogy az alkoholfogyasztás a társasági siker vagy elfogadottság feltétele vagy, hogy az alkoholfogyasztás erősíti a szexuális képességet, vonzerőt vagy szexuális kapcsolat kialakításához vezet, segít legyőzni a gátlásosságot, szégyenlősséget". Új szabály az etikai kódexben, hogy nem lehet alkoholt reklámozni, ha a közönség legalább 30 százaláka várhatóan gyermek- és fiatalkorú.

Bekerült az új kódexbe több külön előírás a járműreklámokról: ezek fő üzenete nem lehet a jármű sebessége, és nem jelenhet meg bennük felelőtlen vezetés. A szerencsejáték-reklámokról is rendelkezik az etikai kódex. Ezek nem sugallhatják, hogy a szerencsejáték megoldás a személyes, szakmai vagy neveltetési problémákra, különösen a depresszióra, személyes vagy társadalmi kudarcokra, a magányra. A szerencsejáték a reklámban nem jelenhet meg a munka helyettesítőjeként, a könnyű meggazdagodás útjaként vagy a szexuális vonzerő fokozójaként.

A reklámetikai kódexet az Önszabályozó Reklám Testület és a Magyar Reklámszövetség készítette, az aláíró 26 szakmai szervezet a kódexet magára nézve kötelezőnek ismerte el. A kódex alapján bírálja el a Reklámetikai Bizottság a már közzétett reklámokra tett panaszokat. A bizottság nem büntet, csak állásfoglalás formájában állapítja meg az etikai vétséget.