A válságból menekül a karaoketaxis

Vágólapra másolva!
Bevállalod? - kérdezi az első budapesti karaoke taxis szlogenje, amely a fuvardíjért nemcsak hazaviszi éjszaka a bulizókat, hanem mikrofont is nyom a kezükbe. A vecsési taxist a válság kényszerítette rá, hogy erősítőt szereljen a kocsiba, így próbálva minél több fuvart szerezni. A taxisok azt mondják, harmadával-felével visszaesett a forgalmuk, és ezért annak, akik felhagynak a szakmával, mások pedig azon igyekszenek, hogy legalább a költségeiket fedezni tudják.
Vágólapra másolva!

"Éjjelente vagy háromezer taxi várja, hogy az öt-hat nagy szórakozóhelyről hazamenjenek a bulizók. Nincs már hétvégi csúcs, van olyan nap, hogy egy-két fuvarral hazamegy az ember" - mondta Berzeviczy Péter, aki négy éve taxizik éjszakánként. A válság kitörése óta szerinte egyharmadával visszaesett a budapesti fuvarok száma, ma már biztosan nem jó üzlet a taxizás - állította.

Kiszállni ugyanakkor - szerinte a taxisok nagy részéhez hasonlóan - nemigen tud, mert a munkához megkövetelt új autó részleteit vissza kell fizetnie. "A válság nyakon vágott engem is" - mondta Berzeviczy, aki saját magán egy olyan megoldással próbált segíteni, amelytől a legtöbb taxisnak leesett az álla: másfél hónapja karaoke berendezést épített az autójába.

Az ötlet megvalósítása - amelyet egy thaiföldi taxistól kölcsönzött - nem volt egyszerű Berzeviczy szerint, mivel a boltokban nem árulnak autóba való karaoke szettet. Ezért maga rakta össze erősítőből, keverőpultból, két képernyőből és egy pár mikrofonból. "A fogadtatás nagyon negatív volt a taxis berkekben" - mondta Berzeviczy. A taxis fórumokon egyesek rosszindulattal, mások dühösen fogadták az újítást, a szakma megcsúfolásának, vagy veszélyes hóbortnak tartották az ötletet.

Berzeviczy szerint ugyanakkor az utasok "hihetetlen jól" fogadják, tízből hét-nyolc biztosan nekiáll énekelni. Volt már, aki kérte, hogy menjen még pár kört a kocsival, mielőtt kiteszi a célnál. Az énekelgető utasok nem részegek, legfeljebb spiccesek. Egyedül nem nagyon állnak neki énekelni, de ketten már többnyire igen, és néhányan már közvetlenül keresik telefonon a karaoke taxit. Kezd javulni a mérleg - mondta az [origo]-nak Berzeviczy.

Itt a halál

Az [origo] által megkérdezett taxisok nem sok sikert jósoltak a karaoke taxisnak. Egyikük szerint "pár részeg fiatalnak" vonzó lehet az ötlet, de "ez a szakma mindig a személyszállításról szólt". "Nagy buli, de nagy csodák nincsenek" - legyintett egy idősebb férfi. "Talán valamennyi plusz bejöhet neki, de már akkora a baj, hogy ez csak minimális" - mondta a válságra célozva.

Buli indul..- Karaoke Taxival!

A taxisok között az utóbbi időben általános a rosszkedv. "Pár hónap és jópáran ki fognak potyogni [a szakmából]" - jósolta egy férfi a Kossuth téri drosztnál. Kollégája szerint "már most itt a halál", de sokaknak még kitartanak a tartalékaik. "Én már hónapok óta abból élek" - mondta a taxis, aki a többi megkérdezetthez hasonlóan névtelenséget kért. Többen azt mondták, már jó ideje a hét minden napján tizennégy órát dolgozik, igaz, a nagy részét azzal tölti, hogy a fuvarokra vár.

A taxisok más-más arányokat mondtak, amikor azt kérdeztük, mennyivel esett vissza a fuvarok száma. Azonban a legóvatosabb becslés is 40 százalékos visszaesésről szólt. A taxis fuvarszervezők ennél jóval lejjebb saccolták a kieső fuvarokat: Tamás Miklós, a City taxi elnöke 15-20 százalékot mondott, Hausz Gyula, a Főtaxi vezérigazgatója pedig azt állította, kevesebb mint tíz százalékos a visszaesés.

Vissza az építőiparba

Az egyik megkérdezett sofőr, aki a taxis törzshelynek számító Tulipán presszóban kávézott a pultnál, ennél sokkal rosszabbat tapasztalt: azt mondta, a válság kitörése óta 60 százalékkal kevesebb a fuvar. A férfi hat éve taxizik, de hamarosan abbhagyja. "Egy hónap múlva elviszi a bank az autómat." A kérdésre, hogy mihez kezd, csak vonogatta a vállát. "Talán visszamegyek az építőiparba."

A Tulipán presszóban ácsorgó taxisok azt mondták, minden hónapban a tagdíjfizetés környékén morzsolódnak le a taxisok. Egyesek teljesen felhagynak a szakmával, mások vándorolnak a taxis társaságok között, hátha másutt kedvezőbb feltételekkel dolgozhatnak. A többiek pedig azon igyekeznek, hogy a minimálbérnek megfelelő hasznot megszerezzék - mondták.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Állandó kiadás a havi több tízezres tagdíj a fuvarszervezőknek és a kocsi fenntartása a benzinnel együtt - mindez együtt napi 13-15 ezerbe kerül; haszon csak akkor van, ha ennél többet sikerül összeszedni egy nap. "Most napi maximum hét-nyolcezret keresek" - mondta egy taxis. A "droidoknak" pedig még nehezebb - ők azok, akik csak bérelik az autót, amivel dolgoznak, nekik még a bérleti díjat is fizetniük kell.

A válság miatt sok cég a taxiköltségeken spórol, egyik vállalat dolgozói például teljesen eltűntek - mondta egy taxis. Vannak olyan cégek is, amelyek már nem a minőségre adnak, hanem az olcsóbb társaságokra váltanak - tette hozzá. Nyáron egy csomóan szabadságra is mennek, és nem taxiznak. A fuvarszervezőkre is többen panaszkodtak, mondván, nem foglalkoznak a taxisokkal, miközben az akciók okozta kiesést ők viselik, a költségeket pedig rájuk hárítják. A tarifákat nem emelik, sőt, időnként csökkentik, az áfaemelést mi fizetjük meg" - mondta egyikük.

A megkérdezett fuvarszervező cégek vezetői szerint nemigen lehet javítíni a taxisok helyzetén. Tamás Miklós, a City Taxi elnöke szerint a taxisok már nemigen tudják javítani a szolgáltatás színvonalát, mert a kocsik jól fel vannak szerelve, ezért legfeljebb egyet tehetnek: "többet dolgoznak, és több időt töltenek várakozással". Ugyanezt mondta Hausz Gyula, a Főtaxi vezérigazgatója is.