Nem kérik a vadonatúj bringautat a kerékpárosok

Vágólapra másolva!
Visszaadná a gyalogosoknak a Magyar Kerékpárosklub azt a frissen épített bicikliutat, amelyet a járdából kihasítva építettek az ő megkérdezésük nélkül. A kerékpárosok szerint ugyanis a járdán futó kerékpárút nem csak drága, de életveszélyes is, ezért egyáltalán nem lenne szabad ilyet építeni. Helyette a beruházás árának töredékéért az úttesten jelölnének ki kerékpársávokat.
Vágólapra másolva!

Jelképesen lezárt egy frissen elkészült budapesti kerékpárútszakaszt kedden a Magyar Kerékpárosklub (MK). A civil szervezet az elhibázottnak tartott beruházás ellen tiltakozott így, mivel szerintük a költséges kerékpárútról már az átadás pillanatában tudni lehet, hogy rendkívül balesetveszélyes.

A "leavatott" kerékpárútszakasz a járdából kiszakított területen vezet a XIII. kerületi Dráva utcában a Dózsa György úttól a Kárpát utcai kereszteződésig. A kerékpáros szervezet szerint kerékpárutat telepíteni a járdára nem csak drága, de balesetveszélyes is. A kereszteződésben ezért az MK aktivistái fekete anyaggal letakarták a kerékpárutat jelző közlekedési táblát és összevarrták a felavatást jelképező nemzeti színű szalagot.

2007-ben a budapesti Stefánia és a Thököly út találkozásánál azért halt meg egy kerékpáros, mert a Stefániáról jobbra kanyarodó teherautó sofőrje nem vette észre a vele párhuzamosan haladó, a járdán kiépített kerékpárúton tekerő biciklistát, aki át akart kelni a kereszteződésen és a KRESZ szabályai szerint elsőbbsége lett volna. A tragédia óta eltelt majdnem két év, és még mindig épülnek ilyen utak, pedig a járdára száműzött kerékpárút miatt a gyalogosok sincsenek biztonságban - emlékeztetett László János, az MK elnöke.

A szervezet számításai szerint a járdára épített kerékpárút kilométerenként átlagosan 40 millió forintba kerül. Az úttesten felfestett kerékpársáv kilométerenkénti költsége ezzel szemben csupán 260 ezer forint, és a balesetveszély is kisebb, hiszen a gépjárművezetők és a kerékpárosok - a közlekedés egyenrangú szereplői - jól látják egymást, jobban tudnak figyelni egymásra és a járda megmarad a gyalogosoknak, mondta a civil szervezet elnöke.

Halász Ferenc, az MK észak-pesti szervezetének vezetője az MTI-nek elmondta: "a rossz beruházás rendszerhiba következménye." A befektető - egy irodaház építtetője - szakértők, például az MK megkérdezése nélkül terveztette meg a bő 600 méteres szakaszt, és meg is kapta az engedélyeket a kivitelezésre, pedig az MK és a kerületek, illetve a Fővárosi Önkormányzat között jó az együttműködés. Hamarosan a Fővárosi Közgyűlés elé is kerül egy közlekedési rendezési terv, amely kimondja, hogy nem kell mindenhová önálló kerékpáros pályát létesíteni, hanem magát a városi közúthálózatot kell alkalmassá tenni a biztonságos kerékpározásra.

"Mindent megteszünk azért, hogy a bürokrácia útvesztőiből szakértői véleményezés nélkül kikerült terv alapján megépített szakasz újra járda legyen, és a kerékpárosok az úttesten kapjanak helyet" - mondta Halász Ferenc.