Lezuhant egy katonai gép Fehérgyarmat közelében

Vágólapra másolva!
Életét vesztette annak a katonai gépnek a kétfős személyzete, amely pénteken zuhant le Fehérgyarmat közelében. A pilóták kiképzésen voltak az L-39-es típusú sugárhajtású géppel, amikor lezuhantak. Bár megpróbáltak katapultálni, csak egyikük tudta elhagyni a gépet, de ő sem élte túl a zuhanást.
Vágólapra másolva!

Lezuhant egy katonai repülőgép pénteken délelőtt Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében a fehérgyarmati repülőtér közelében, a két pilóta életét vesztette - közölte Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium szóvivője. A Magyar Honvédség csehszlovák gyártmányú, L-39 Albatros típusú sugárhajtású kiképzőgépe fél 12 körül zuhant le, a lakott területtől mintegy 500 méterre.

A Honvédelmi Minisztérium sajtóosztályán közölték, hogy az oktató a 47 éves Janicsek András alezredes volt, aki elsők között vett részt a kanadai kiképzőprogramban, először kiképzendő repülőgép-vezetőként, majd oktatóként. A gépen ülő növendék pilóta a 31 éves Ignácz Zoltán főhadnagy volt, aki 2005 és 2007 között végzett Kanadában, majd Kecskemétre került a harcászati repülőszázad állományába, repülőgép-vezetői beosztásba.

A gép 10.25-kor indult kiképző repülésre Kecskemétről. Az oktató alezredes és a növendék főhadnagy alacsony magasságú repülést hajtottak végre. A legénység 11.02-kor jelentkezett utoljára, utána megszakadt a kapcsolat a géppel - számolt be a történtekről Bocskai, hozzátéve, hogy a baleset oka egyelőre ismeretlen. Szekeres Imre honvédelmi miniszter a helyszínen azt mondta, a pilóták eltérhettek a kiszabott feladattól. A rendelkezésre álló adatok szerint a pilóták ugyanis egy nem tervezett és rendkívül kockázatos manővert hajtottak végre a géppel.

A zuhanás előtt a pilóták megkíséreltek katapultálni, de a folyamat nem ment végbe - mondta a szóvivő. Bár a szerkezet úgy működik, hogy mindkét ülést katapultálja, ha bármelyik pilóta meghúzza a kart, csak a hátsó ülés hagyta el a gépet - magyarázta Bocskai, aki szerint az alezredes holttestét a gép mellett találták meg.

"Az egész néhány másodperc alatt történt" - írta az [origo] egyik olvasója, aki állítása szerint szemtanúja volt az esetnek. Olvasónk látta a gépet a házuk felett "nagyon alacsonyan repülni" nem sokkal 11 óra után, azután a gép újra magasra emelkedett, majd hirtelen a földbe csapódott. "Utána minden lángokban állt" - írta.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=3DgKdyqnIcBLNpLB
A HM tájékoztatója

Egy másik olvasónk szerint a gép "erősen megdőlve alacsony magasságban, becsapódási pályán mozogva" tűnt el a szeme elől. "A hajtómű teljes fokozaton ordított végig, ami ilyen alacsony magasságnál fülsiketítő volt." Olvasónk szerint "motorhibára utaló jel nem volt".

Egy harmadik szemtanú is azt írta, a repülőgép "egy jobbos emelkedést követően a város felé fordulva elkezdett nyílegyenesen zuhanni". Olvasónk szerint a becsapódás után füstfelhő emelkedett fel, majd robbanásokat lehetett hallani, és hatalmas lángcsóva volt látható.

Az Országos Mentőszolgálatnál az [origo]-nak azt mondták, hogy a mentők helikopterrel és több autóval vonultak a helyszínre, de már nem tudtak segíteni a gép személyzetén. A fehérgyarmati polgármesteri hivatal titkárságán azt mondták: civileket nem engednek a tragédia helyszínének közelébe. Szentes György, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság helyettes szóvivője az MTI-nek elmondta: a tűzoltók a legmagasabb, 5-ös riasztási fokozattal vonultak a helyszínre, a kigyulladt repülőgépet már eloltották.

Forrás: MTI
A baleset helyszíne

Bocskai tájékoztatása szerint a baleset körülményeit felderítő vizsgálatot a Közlekedésbiztonsági Szervezet és a Nemzeti Közlekedési Hatóság fogja lefolytatni. Előbbi az okokat hivatott megállapítani, utóbbi pedig az esetleges felelősöket nevezheti meg. A két hatóság munkatársai is úton vannak Fehérgyarmatra, a vizsgálat határideje 30 nap, amit szükség esetén még 30 nappal meg lehet hosszabbítani. Pénteken késő este jelentette be Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet szóvivője, hogy megtalálták a lezuhant gép fekete dobozát. További részletekkel nem tudott szolgálni a szóvivő, a fedélzeti adatrögzítő jelenleg a debreceni katonai ügyészségen van.

A Magyar Légierő 1993-ban kapott az egykori keletnémet légierő hagyatékából 20 darab L39-ZO repülőgépet, ebből 12 gép állt Kecskeméten szolgálatba, a maradék nyolcat tartalék alkatrésznek szánták. L39-es gép legutóbb 1995. július 25-én, Abony közelében zuhant le, a pilóták akkor sikeresen katapultáltak.

Magyarországon legutóbb idén áprilisban zuhant le egy katonai repülőgép, egy MiG-29-es. A Kecskeméten gyakorlórepülést végző orosz gyártmányú vadászgép alacsony repülés közben nekicsapódott a kifutópályának, a pilóta katapultált, komolyabb sérüléseket nem szenvedett, de a gép összetört.

A legsúlyosabb repülőgép-szerencsétlenség 2006 januárjában történt Magyarországon. Akkor egy szlovák katonai szállítógép - fedélzetén a koszovói békemisszióból hazatérő katonákkal - alig harminc kilométernyire a kassai repülőtértől nekiütközött a Borsod-Abaúj-Zemplém megyei Hejce mellett lévő Borsó-hegynek. A 43 utas közül csak egy katona élte túl a szerencsétlenséget.