Mégsem várnak a sztrájkkal a BKV-szakszervezetek

Vágólapra másolva!
Mégsem vállalják a sztrájkmoratóriumot a BKV-szakszervezetek, vagyis nem biztos, hogy bevárják következő munkabeszüntetésükkel az állam válaszát a vállalat többlettámogatására nézve. Hétfőn este még pont ellentétes nyilatkozatot tettek közzé, de jelenlegi álláspontjuk az, hogy a BKV menedzsmentje és az érdekképviseletek közötti szerdai tárgyalástól függ, lesz-e újra sztrájk. A minisztériumok már jelezték, nem áll módjukban több támogatást adni.
Vágólapra másolva!

Nem teljesítik a BKV-szakszervezetek a város vezetőinek azt a kérését, hogy ne sztrájkoljanak addig, amíg megérkezik a válasz a levélre, amelyben a fővárosi önkormányzat többlettámogatásért fordult a pénzügy-, a gazdasági és a kancelláriaminiszterhez - közölte kedden Nemes Gábor, a Tömegközlekedési Dolgozók Független Szakszervezeti Szövetségének (TDFSZSZ) szóvivője. "Az érdekképviseletek nem vállaltak semmilyen sztrájkmoratóriumot" - jelentette ki a szakszervezetek egyeztetése után. A szóvivő szerint a szakszervezetek a BKV menedzsmentje és az érdekképviseletek szerdai tárgyalásától teszik függővé további lépéseiket.

Hétfő este még azt közölték, hogy a tárgyalásokon Hagyó Miklós és Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes a szakszervezetek képviselőitől sztrájkmoratóriumot kért és kapott a válasz megérkezéséig. Egy másik szervezet, a Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese, Gulyás Attila kifejezetten arról beszélt: vállalták, hogy az állam reagálásától teszik függővé a következő munkabeszüntetést.

A mintegy 20 BKV-szakszervezet hétfőn üzemkezdettől délután 13.00 óráig sztrájkolt, ezalatt a szokásos szolgáltatás alig 7 százaléka üzemelt. Hétfőn Demszky Gábor főpolgármester azt mondta, hogy az önkormányzat nem tudja tovább növelni a BKV-nak nyújtott támogatását, a vállalat pedig az utasok biztonságának veszélyeztetése nélkül nem tud többet megtakarítani. Ezért a főpolgármester többek között a BKV évek óta változatlan állami támogatásának növelését és 18,5 milliárd forint idei állami pluszforrást sürgetett.

Nincs lehetőség

Az [origo] még a múlt héten, öt nappal a hétfői sztrájk előtt megkereste a Pénzügyminisztériumot (PM) és a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot (GKM), hogy megtudja, a tárcák miért nem vesznek részt a sztrájktárgyalásokban, illetve hogyan képzelik a tömegközlekedés hosszú távú finanszírozását. A PM nem válaszolt a kérdésekre, míg a GKM annyit közölt, közvetlen érintettség híján nincs módja beavatkozni tárgyalásokba, illetve nincs módjuk hozzájárulni a BKV finanszírozási problémáinak megoldásához sem. Úgy vélik, utóbbira a PM-nek lenne jogosultsága.

Veres János pénzügyminiszter azonban már hétfőn, a parlament ülésén - Hoch Zoltán MDF-es képviselő kérdésére válaszolva - azt mondta, nem lát lehetőséget arra, hogy az eddigieken túl támogatást tudna folyósítani bármilyen vállalatnak, bárhol az országban. Veres azzal magyarázta a kormány távolmaradását a sztrájktárgyalásokról, hogy a kabinetnek nincs közvetlen kapcsolata a BKV-val, ezért szerinte nem volt lehetséges és kívánatos a tárca részvétele a tárgyaláson.

A pénzügyminiszter szerint a szakszervezetek sajátosan értelmezik a sztrájktörvényt, "mert ha amiatt is lehet sztrájkolni, hogy egy cég hosszú távú fenntarthatósága milyen módon biztosított, akkor elég sajátságos helyzetben vagyunk". Veres értelmezése szerint a konvergenciaprogramban az szerepelt, hogy 2006-ban a valóságos költségeket figyelembe véve emelkedik a BKV támogatása, az azt követő években pedig szinten marad. Ennek megfelelően a 2005-ös 12 milliárdos támogatás 2006-ban 32,2 milliárdra emelkedett, és ugyanennyi volt 2007-ben, és ennyi lesz 2008-ban is.