Teljesen leállhat a BKV április 7-én

Vágólapra másolva!
A sztrájkra készülő BKV-szakszervezetek szerint akár 90 százalékos is lehet az április 7-re tervezett munkabeszüntetés támogatottsága. Az érdekképviseletek a tervezett járatritkítás ellen tiltakoznak, ami szerintük ezer munkahelyet is veszélyeztet. A városházi ellenzék és civil szervezetek szerint lenne más megoldás is a hiány csökkentésére: a behajtási díjakat adnák a közlekedési cégnek. Az SZDSZ nem zárkózik el a javaslattól, az MSZP azonban hallani sem akar róla.
Vágólapra másolva!

Április 7-én hétfőn üzemkezdettől 13 óráig sztrájkolnának a BKV szakszervezetei - közölte a közlekedési társaság, amely pénteken kapta meg az érdekképviseletek hivatalos értesítését a munkabeszüntetésről. A szakszervezetek a BKV-járatok menetrendjét meghatározó paraméterkönyv tervezete miatt tiltakoznak, mivel a járatritkítások miatt szerintük akár ezer dolgozó munkahelye is veszélybe kerülhet.

Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) vezetője korábban azt mondta, a BKV mind a négy nagyobb szakszervezete támogatja a sztrájkfelhívást, így az április 7-i munkabeszüntetés támogatottsága akár 90 százalékos is lehet. A BKV március 31-én, hétfőn kezdi meg a tárgyalásokat a szakszervezetekkel.

A fővárosi önkormányzat városüzemeltetési és környezetgazdálkodási bizottsága tavaly decemberben hagyta jóvá az új paraméterkönyv alapelveit. Az előterjesztés szerint a cég 2008-as, várhatóan 8,1 milliárdos vesztesége "többletforrás hiányában a paraméterkönyv módosításával csökkenthető". A járatritkítás kritikusai - a városházi ellenzék, a kerületi önkormányzatok, szakszervezetek és több civil szervezet - szerint a városvezetés fordítva ült a lóra, mert nem szakmai érvek mentén, hanem a megtakarítás kényszerével vágott bele a paraméterkönyv átalakításába.

A február végén nyilvánosságra hozott tervezetből kiderült, hogy a BKV és a városvezetés megszüntetésre ítélt több busz és troli járatot is, illetve hétvégén és csúcsidőn kívül jelentősen nőtt volna a járművek követési távolsága. A járatritkítástól a BKV mintegy hatmilliárdos megtakarítást remélt, de a tiltakozások hatására kedden a főpolgármesteri kabinet úgy döntött, a cégnek be kell érnie hárommilliárd forintos leépítéssel is. A konkrét javaslatot azonban csak jövő hét hétfőn, a főpolgármesteri kabinet ülésén ismertetik.

Behajtási díjból villamos

"Romokban hever az az érvelés, hogy a BKV üzemi teljesítményét kell megcsonkítani a hiányzó pénz előteremtése érdekében" - jelentette ki pénteken közös közleményében a Levegő Munkacsoport (LMCS) és a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). A civil szervezetek arra utaltak, hogy a közgyűlés - amelyben két hiányzó miatt többségbe került az ellenzék - csütörtökön elfogadott több ellenzéki határozati javaslatot is, amelyek érintik a BKV finanszírozását.

Az egyik értelmében a főváros kinyilvánította szándékát, hogy a teherautók behajtási díjából származó bevételt (amelyet 1-2 milliárd forintra becsülnek) a BKV-ra fordítja. Az LMCS és a VEKE szerint az ellenzékli képviselők lényegében a civil javaslatot vették át, vagyis hogy a közlekedési jellegő bevételeket a közlekedésre kell fordítani. Dorner Lajos, a VEKE alelnöke azt mondta, a döntés megnyitja az utat az előtt, hogy később a parkolási és az esetleg bevezetésre kerülő dugódíjak is egy külön alapba kerüljenek, amelyekből a tömegközlekdést fejleszthetnék.

Nagyon fontos, hogy elindult egy párbeszéd a bevételek átcsoportosításáról - mondta az [origo]-nak az SZDSZ-es Dancs Gábor, a főváros közlekedési tanácsnoka. Szerinte nem volt ugyan szerencsés, hogy az ellenzék egyeztetés nélkül állt elő a javaslattal, de érdemes elgondolkodni azon, hogy a közlekedésből származó bevételek a közlekedés célját szolgálják. Példaként említette, hogy ma már olcsóbb egy óra parkolás, mint egy BKV-jegy. Úgy vélte, emelni kellene a parkolási díjakat, és a plusz bevételt a tömegközlekedésre fordítani.

Nem ért egyet ezzel a szemlélettel Steiner Pál, az MSZP frakcióvezetője. Szerinte a behajtási díj működési bevétel, így működére is kell fordítani. "A városban nem csak közlekednek" - mondta. Úgy vélte, költségvetési kérdésekben meg kell hagyni a városvezetés mozgásterét, hiszen finanszírozni kell többek közt az oktatás és az egészségügy kiadásait is.