Hajnali buszokat húzott ki a BKV a menetrendből

Vágólapra másolva!
Jelentősen ritkítaná a járatszámot hajnalban, este és hétvégén a BKV, amely nyilvánosságra hozta a 2008-as paraméterkönyv tervezetét. Megszűnik több busz- és trolijárat is, így több viszonylatban csak átszállással lehet majd közlekedni. A főváros szerint ésszerűsítést jelent az új menetrend, a kritikusok az utasok elijesztéséről beszélnek.
Vágólapra másolva!

Nyilvánosságra hozta a BKV Zrt. a 2008-as budapesti tömegközlekedési paraméterkönyv munkaanyagát. A paraméterkönyv megmutatja, hogy mely vonalakon, milyen menetrend szerint közlekednének a cég járművei, de a tervezethez nem mellékeltek összehasonlítást a ma érvényes menetrendekkel. Az összevetést a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) végezte el.

A tervezet értelmében a szentendrei HÉV első szerelvénye 3:45 helyett 4:30-kor indulna, Békásmegyer és Szentendre között a reggeli csúcsidőben 7-8 helyett 12, a délutáni csúcsidőben 12 helyett 20, este 15-25 helyett 30 percenként közlekedne. A Batthyány tér és Békásmegyer között a reggeli csúcsidőszakban sűrűbben, 5 helyett 4 percenként közlekedne, de hétvégén a városi szakaszon is 15 percre ritkulna a követés.

A tervezet szerint Gödöllőre 45 helyett 60 percenként közlekedne a HÉV napközben, hajnalban és este is. Csömörre tanítási szünetben reggel 20 helyett 30 percenként indulna, napközben 45 helyett 60, délután 30 helyett 60 percenként közlekedne. Az Örs vezér tere es Cinkota között napközben 15 helyett 20, délután 7-8 helyett 10, hétvégen 20 helyett 30 percenként járna egy szerelvény.

A paraméterkönyv alapján ritkulnak a villamosjáratok is, főként a hajnali, esti és hétvégi időszakban nőnek a követési távolságok. A 18-as, az 56-os és a 41-es vonalak ritkítása miatt a Fehérvári úton esténként a mai 12 helyett csak 4 villamos közlekedne. A 17-es villamos ellenben hosszabb üzemidőben és gyakrabban közlekedne, hogy kiváltsa a 60-as buszt, amelynek a Bécsi út és Batthyány tér közti szakasza megszűnik. Este kilenckor leállna a fogaskerekű is.

A tervezet értelmében megszűnne a 73-as troli is, így a továbbiakban nem lesz közvetlen összeköttetés a Nyugati és a Keleti pályaudvarok közt. A 79-es troli szerepét a Gyöngyösi utca és a Keleti pályaudvar közt egy 79-es buszjárat veszi át, de az a trolinál lényegesen ritkábban jár majd. A 75-ös troli vonalát meghosszabbítják a Jászai Mari térig, de ez a járat is ritkábban közlekedik majd.

A járatritkítások és összevonások mellett több buszjárat is megszűnne: a 6-os kihagyásával például csak átszállással lehetne eljutni Óbudáról a Nyugati pályaudvarhoz. Megszűnésre ítélték a 25A gyors, a 61-es, a 61gy, a 61E, a 66gy, a 67V és a 85gy járatokat is. Megszűnne a 39-es busz Batthyány tér és Moszkva tér közti szakasza, illetve a 86-os Batthyányi tér és Újbuda közti szakasza is.

A főváros tavaly decemberben hagyta jóvá az új paraméterkönyv kidolgozásának alapelveit. Az előterjesztésben az szerepelt, hogy a cég 2008-as, várhatóan 8,1 milliárdos vesztesége "többletforrás hiányában a paraméterkönyv módosításával csökkenthető". A BKV és a főváros szerint az új menetrend ésszerűsítéseket tartalmaz, és a csökkenő utasszámhoz igazítja a budapesti közlekedés rendszerét. A bírálók - a városházi ellenzék és a VEKE - szerint azonban csak a forráskivonásról szól, és további utasokat fog elriasztani a tömegközlekedéstől.