Visszavonta a járatritkítás tervét a főváros

Vágólapra másolva!
A főváros hétfő reggeli válságtanácskozásán Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes átadta a BKV paraméterkönyvének politikai felelősségét Dancs Gábor SZDSZ-es közlekedési tanácsnoknak, aki néhány órával később bejelentette, leállítja a tervezést. Az új paraméterkönyv tervezete több vonalat is megszüntetett volna, míg másokon jelentősen ritkította volna a járatokat. A hír hallatán a szakszervezet sztrájkot helyezett kilátásba.
Vágólapra másolva!

Határozatlan időre, azonnali hatállyal leállította a BKV Zrt. 2008-as paraméterkönyvének előkészítését Dancs Gábor, a fővárosi önkormányzat közlekedési tanácsnoka. A szabad demokrata politikus hétfő délután azt mondta, reggel Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes válságtanácskozást hívott össze, amin Dancsot kérte fel, hogy vegye át a tömegközlekedési menetrendeket meghatározó paraméterkönyv előkészítésének felügyeletét.

Dancs az [origo]-nak azt mondta, Hagyó délelőtt megbízta őt, hogy vigye tovább a paraméterkönyv kidolgozását és egyeztetéseit. A tanácsnok azonban úgy látta, komoly ellenállás van a kerületek részéről, illetve a tervezetből nem derül ki egyértelműen, mit nyer és mit veszít a BKV a változtatásokkal, ezért arra kérte a céget, állítsa meg az egyeztetési folyamatot. Úgy fogalmazott, hogy ha Hagyó mégis szeretné folytatni a paraméterkönyv kidolgozását, ő, mint a területért felelős tanácsnok, szívesen elkíséri az egyeztetésekre.

A közlekedési cég hétfőn hozta nyilvánosságra a paraméterkönyv második olvasatát, amely jelentős vonalbezárásokat és járatritkításokat javasolt. A tervezet értelmében a mainál később indultak volna, illetve ritkábban jártak volna a HÉV szerelvényei, ritkultak volna a villamosjáratok, a fogaskerekű pedig csak este kilencig közlekedett volna. A tervezet értelmében megszűnt volna a 73-as és a 79-es troli, a 6-os, a 25A gyors, a 61-es, a 61gy, a 61E, a 66gy, a 67V és a 85gy busz is. A mainál rövidebb útvonalon járt volna a 39-es és a 86-os busz is.

Elutasították

Elfogadhatatlannak nevezte a tervezetet a fővárosi közgyűlés kerületi kollégiuma. Zsinka László, a javaslatot megfogalmazó XVI. kerületi küldött az MTI-nek azt mondta, az általuk megismert BKV-anyag mindenben visszalépést jelent az eddigi állapotokhoz képest. Szerinte a BKV paraméterkönyv-tervezete "szöges ellentétben áll" a fővárosi önkormányzat hatályos közlekedésrendszer-fejlesztési tervével.

A paraméterkönyv nyilvánosságra kerülése után sztrájkot helyezett kilátásba a BKV-nél működő Városi Tömegközlekedési Szakszervezetek Szövetsége. Az érdekképviselet szerint a cég állításával szemben nem 6-8, hanem 20 százalék is lehet a tervezet alapján a járatritkítások mértéke, ami azt jelenti, hogy a négy buszgarázsból csak három maradna meg. A szakszervezet úgy véli, a főváros évek óta alulfinanszírozza a céget, a paraméterkönyv módosításával pedig Budapest lakosságával akarja megfizettetni a forráshiányt.

Hagyó Miklós politikája megbukott - értékelte a paraméterkönyv visszavonását az [origo] érdeklődésére Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője. Szerinte a járatritkítás fűnyíró-elven történt volna, ami már a városházásn is kiverte a biztosítékot. Azt mondta, a BKV felügyelőbizottságának tagjaként kezdeményezni fogja, hogy a paraméterkönyv kommunikációjának személyi következményei is legyenek.

Az [origo] szerette volna megkérdezni a visszavonásról Hagyó Miklós véleményét is, de a főpolgármester-helyettes egyik munkatársa azt mondta, jelenleg elérhetetlen. Úgy vélte ugyanakkor, Dancs Gábornak nincs hatásköre visszavonni a paraméterkönyvet, sőt, szerinte ezt még Demszki Gábor főpolgármester sem tehetné meg, csak a BKV igazgatóséga.

A főváros tavaly decemberben hagyta jóvá az új paraméterkönyv kidolgozásának alapelveit. A változtatástól azt várták, hogy jelentősen csökkenthető vagy teljesen kiegyenlíthető a BKV 2008-as, várhatóan 8,1 milliárdos vesztesége. A cég és a főváros szerint az új menetrend ésszerűsítéseket tartalmazott volna. A bírálók - a városházi ellenzék és a VEKE - szerint azonban csak a forráskivonásról szólt, és további utasokat riasztott volna el a tömegközlekedéstől.