Napi 250-nel kevesebb buszt javasol a BKV

Vágólapra másolva!
226 busz, 25 csuklós busz, 4 villamos - ennyivel lesz kevesebb egy nap Budapesten, ha elfogadják a BKV javaslatát a fővárosi tömegközlekedés átalakítására. Csökkenhet viszont az átszállások száma. Az erről szóló paraméterkönyv, amely többek között a Budapest körüli HÉV-közlekedést csökkentené, a főpolgármesteri kabinet előtt vizsgázik csütörtökön.
Vágólapra másolva!

A Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) 6-8 százalékos járatritkítást javasol csúcsidőn kívül az idei paraméterkönyv tervezetében - tudta meg az MTI BKV-hoz közeli forrásból. E szerint az agglomerációban várható a legjelentősebb járatcsökkentés, vagyis a Budapest körüli településeket érintő HÉV- és buszvonalakon. Az új javaslat szerint - amelyet csütörtökön délután prezentálnak a főpolgármesteri kabinetnek - 226-tal kevesebb busz, 25-tel kevesebb csuklós busz, 4-gyel kevesebb villamos közlekedik majd naponta a fővárosban és annak környékén.

A társaság szerint azért van szükség a járatritkításokra, mert az utóbbi hat évben csökkent az utasok száma, a járatok sűrűségét viszont hét éve nem változtatták meg. Ráadásul Budapest lakossága is mintegy 200 ezer fővel csökkent azóta.

A paraméterkönyvben foglaltak szerint pozitív változás, hogy csökken az átszállások száma, és nő a lefedettség, vagyis mintegy 20 új megállót alakítanak ki. A XVII. kerület és a belváros között például direkt összeköttetést teremtenek: a 61E és a Keresztúr-busz, valamint a Rákoskeresztúrról Rákoscsaba és Rákoskert felé induló viszonylatokat összekötik, így közvetlen eljutási lehetőség lesz a 2-es metró Örs vezér téri, valamint a 3-as metró kőbánya-kispesti végállomásához.

A XI. kerületi 141-es autóbuszjárat meghosszabbodik, átlép a XXII. kerületbe, és a Háros utcai lakóterületet is ellátja. A 14-es és 114-es vonalak egyike a Fehérvári úti párhuzamos kötöttpályás közlekedés miatt lerövidül a Savoya Parkig, viszont a külső vonalszakaszon meghosszabbodik a Bartók Béla útig.

Az 56-os villamossal párhuzamos 56-os gyors autóbusz helyett a meghosszabbított útvonalon közlekedő 5-ös autóbusz megy Hűvösvölgybe. A tervek szerint a 12-es villamos az alacsony utasforgalmú késő esti órákban, valamint hétvégi napokon nem közlekedik, helyette önálló szakaszán autóbusz jár majd Újpest-Városkapu és Rákospalota, Kossuth utca között.

Forrás: MTI

"Szisztematikus rombolás"

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője, a BKV felügyelőbizottságának Fidesz által delegált tagja a paraméterkönyvvel kapcsolatban azt mondta: "Ez a paraméterkönyv egy szisztematikus és utasellenes rombolás, egy olyan rombolás, amely Budapest legfontosabb buszjáratainak megszüntetésére irányul." Szerinte az utasoknak ebből semmilyen előnye nem fog származni, ebben egyetlen fejlesztés nincsen, az utasok menetideje nőni fog, sokkal többször kell majd átszállni, és nő a várakozási idő is - tette hozzá.

Vitézy úgy véli, az előterjesztést, amely megszüntetné a budapesti buszközlekedés mintegy negyedét, vissza kell vonni, mert alkalmatlan az elfogadásra. "Teljesen valótlan az az állítás, hogy 8 százalékkal csökkent az utasszám. Ha megszüntetik a közvetlen buszjáratokat, akkor nem csökkenni, hanem nőni fog az átszállások száma" - mondta. Vitézy Dávid hozzátette: számításai szerint a járatritkítás 10 százalékos, nem pedig 6-8. A BKV utasszáma 2007-ben nőtt, a Budapestről elköltöző emberek pedig éppen az agglomerációban telepedtek le, amelynek járatsűrűségét csökkenteni kívánják - jelentette ki.

Fotó: Szabó Pál

"A BKV mai lehetőségei"

"1995 óta senki nem modernizálta átfogóan a BKV Zrt. paraméterkönyvét. A főváros szerkezete mindenki számára jól láthatóan tizenhárom év alatt jelentősen megváltozott, ahogy az utazói szokások és elvárások is eltérnek a 13 évvel ezelőttitől" - olvasható a BKV [origo]-hoz eljuttatott közleményében, amely "A paraméterkönyv pozitív hatásai" címet viseli.

E szerint a BKV külső szakértők, civil szervezetek és a lakosság véleményét is figyelembe vette a munkaanyag kialakításakor. A kidolgozásban részt vett többek között a Műegyetem Közlekedésmérnöki Kara és a Közlekedéstudományi Intézet is.

A BKV a paraméterkönyvvel szerette volna többek között csökkenteni az átszállások számát, az alacsonypadlós járművek közlekedtetésével javítani az esélyegyenlőséget és javítani a kihasználtságot. A közlemény szerint "a BKV mai lehetőségein belül" egy korszerű, szakmailag lehető legjobb anyag készült el.

A Főpolgármesteri Kabinet csütörtökön Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes kezdeményezésre, rendkívüli ülés keretében prezentációt hallgat meg a paraméterkönyv tervezetéről. Az ülés még nem ért véget.