Kéretlen terv készült az ötös metróról

Vágólapra másolva!
Tervet készített egy civil szervezet a Budapestet észak-déli irányban átszelő majdani ötös metróról. Szerintük a fővárosnak nincs erre vonatkozó terve, pedig 2001 óta szerepel a budapesti fejlesztési koncepcióban ez a vonal. Négyféle változatot készítettek, de egyelőre úgy tűnik, hogy a főváros, a BKV, a MÁV és az érintett önkormányzatok nem foglalkoznak vele. A főváros saját terve 2006 óta készül.
Vágólapra másolva!

"Nem bízott meg hivatalos fórum, de mi valódi ötös metró tervet készítettünk" - mondta az [origo]-nak Kendi Zsolt, az ÁK52 nevű civil szervezet vezetője. A szervezet egy százoldalas tervvel állt elő, melyben négy verziót találtak ki az ötös metró néven ismert régi terv, az észak-déli regionális gyorsvasút megvalósítására. A verziók ára számításaik szerint 244 és 588 milliárd forint között mozogna.

"A terv közvetlen vagy közvetett módon a Közép-magyarországi régió 3 millió lakójának felét érinti, és 26 önkormányzat területén halad át" - mondta Kendi Zsolt. Szerinte a tervük azért különleges, mert végigjárták az összes érintett önkormányzatot, összeszedték a kívánságaikat, és ezekkel dolgoztak, amikor kialakították a változatokat. Terveik ráadásul olcsóbbak a 2005-ben publikált - több mint hatszáz milliárdos - fővárosi elképzelésnél.

A civilek szerint Magyarországon sajátos közlekedéstervezési elvek honosodtak meg: ilyen például, amikor a tervező "fog egy vonalzót, összeköti A pontot B-vel, és a nagyobb tereken kijelöli az állomásokat", vagy azt gondolja, "egy vonal annál nagyobb valószínűséggel valósul meg, minél közelebb halad el a főpolgármester hivatalához", vagy csak lát egy korábbi tervet, "ez alpján ő is ugyanoda rajzol egy vonalat, hátha abból nem lesz baj".

Az ÁK52 tervezete szerint a budapesti közlekedés változásait is feigyelembe kell venni, és nem szabad ragaszkodni a régi elképzelésekhez. Ma már - olvasható a tervben - a közösségi közlekedés utasai elsősorban a nagyobb bevásárlóközpontokból jönnek ki vagy oda tartanak, másodsorban átszálló-csomópontokon jelennek meg, a közintézmények, ipari parkok látogatottsága csak ezek után következik.

Egy óra alatt Szentendréről Csepelre

A négy változat mindegyike olyan rendszert vázol, amely összekötné Csepelt, Szentendrét, Káposztásmegyert, Soroksárt és a Baross teret. Szentendréről Csepelre nagyjából egy óra alatt, Káposztásmegyerre pedig nyolcvan percen belül el lehetne jutni az ötös metróval. A négy verzió közül háromban szerepel mélyvezetésű - vagyis földalatti - nyomvonal. A mélyvezetésűek megvalósítása az ÁK52 számításai szerint 590, 588, vagy 412, a negyedik elképzelésé pedig 244 milliárdba kerülne.

A legolcsóbb terv akadálymentesítené a Hungária körutat, az ott közlekedő autósok idejük 42 százalékát megtakaríthatnák - állítja a tervezet. Ez az Árpád-híd budai hídfőjénél épülő kiegészítő híddal csatlakozna a mai 1-es villamos nyomvonalába, majd a mai vasútvonalat követné a Vágóhídig. A 412 milliárdos változat szerint az elképzelt ötös metró megállna a Margitszigetnél is - a föld alatt. Csepelen gyorsvillamosként érne véget, másik ága pedig Ráckevéig vinne. Egy harmadik - részben föld alatt közlekedő - változat a Hungária körút és a Nagykörút között a föld alatt egy virtuális körutat hozna létre, míg a másik a turistáknak lenne elnyös: részben a föld alatt haladva összekötné a szentendrei skanzent a Dunapart látványosságaival.

Még nincs kész a főváros terve

A kéretlenül elkészített tervet még nem véleményezte a BKV, a MÁV és a főváros sem. A BKV-nál hallottak már az ÁK52-ről, a tervet azonban még nem olvasták. Megkeresésünkre a tervről a fővárosi önkormányzatnál annyit közöltek: "az ÁK52 civil-szervezettel nem állunk kapcsolatban, ugyanakkor megküldték nekünk az előtanulmány internetes elérhetőségének címét".

A fővárostól 2006-ban kapott megbízást egy konzorcium - melynek vezetője a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. is - arra, hogy készítsen részletes tervet. A Főmtervnél még nem hallottak az ÁK52-ről, de azt mondták: saját tervük hamarosan elkészül.

A Fővárosi Közgyűlés 2001-es, Budapest közlekedési rendszeréről szóló fejlesztési tervében szerepel az észak-déli regionális gyorsvasút-projekt. Ennek lényege, hogy - a belváros érintésével - közvetlen összeköttetés jöjjön létre az észak-budai és a dél-pesti, csepeli térségek meglévő kötöttpályás elemei között. Vagyis távlatban a Szentendrei HÉV és az esztergomi vasút forgalma integráltan, Kaszásdűlőtől a felszín alatt, a Margitsziget érintésével haladhat át a pesti oldalra. A Lágymányosi híd közelében csatlakozna a Csepeli, illetve a Ráckevei HÉV-hez - közölte a városüzemeltetési főpolgármester-helyettes irodája.

A civilek azt állítják, a fővárosnak pillanatnyilag nincs terve az ötös metróról. A főpolgármester-helyettesi iroda szerint 2001 és 2004 között készültek előzetes tanulmánytervek, de részletes koncepció még nincs. Azt tervezik, hogy az ötös metró az EU Kohéziós Alapjából valósulna meg. A BKV vezérigazgató-helyettese, Somodi László szerint azonban: jelenleg csak körülbelüli nyomvonaltervek vannak, és 2020 előtt nincs arra remény, hogy megvalósuljon a projekt. Az első ütemnek nevezett Szentendrei HÉV-rekonstrukció pedig még nem nevezhető ötös metrónak - ez is csak legkorábban 2013-ban készülhet el.