Felfüggesztette a vasutassztrájkot a VDSzSz

Vágólapra másolva!
Legkésőbb hétfőn folytatja a péntek délben felfüggesztett sztrájkot a VDSzSz. A vasutas szakszervezet szerint siker a pénteken hajnali 3-kor kezdődött munkabeszüntetés, igaz, a MÁV szerint lényegesen kevesebb a sztrájkoló, mint azt az érdekképviselet állítja. A VDSzSz határozatlan időre hirdette meg a sztrájkot, hogy részt követeljen a munkavállalóknak a MÁV Cargo privatizációs bevételéből és béremelést harcoljon ki a kiszervezett dolgozóknak.
Vágólapra másolva!

Péntek déltől felfüggeszti a hajnalban kezdett sztrájkot - erősítette meg az MTI-nek Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöke. A szakszervezet honlapján azt közölte, ha nem sikerül megállapodniuk a MÁV vezetésével, melyet legkésőbb február 4-én folytatjájk a munkabeszüntetést. A VDSZSZ hajnali háromkor szüntette be a munkát, mivel a MÁV vezetése nem teljesítette a követelésüket: részt követeltek a munkavállalóknak a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, és béremelést a kiszervezett dolgozóknak.

"A MÁV igyekszik megszervezni a vonatközlekedést, a lehetőségeihez képest minél előbb biztosítani az utasok eljutását" - közölte a sztrájk felfüggesztése után Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke. A vasúttársaság reményei szerint a péntek délutáni megnövekedett igényeket már ki tudják elégíteni, és a szombat hajnali üzemkezdésre teljesen helyreáll a menetrend.

Mennyien sztrájkoltak?

A MÁV és a szakszervezet eltérő adatokat közölt a sztrájk támogatottságáról. A nappali műszakban a vasúti közlekedést irányító forgalmi dolgozók közül nagyobb arányban vették fel a munkát. Kavalecz szerint a sztrájk kezdetétől reggel 6 óráig az éjszakai műszakba vezényelt 1688 forgalmi irányító közül 239-en sztrájkolt, ami 14,2 százalék. A nappali műszakban a 6 órakor történt műszakváltás után 9 százalék volt a sztrájkolók aránya.

Feledy István, a VDSzSz vezető ügyvivője viszont úgy nyilatkozott, hogy "az úgynevezett Start-osok, kocsivizsgálók és jegyvizsgálók között 90 százalék feletti a sztrájk támogatottsága", a forgalomirányítóknál mintegy 50 százalék az arány, de ezt pontosan nem lehet még tudni. .Kavalecz szerint ezzel szemben a MÁV-Startnál csak 28 százalék sztrájkol. A szakszervezet Feledy szerint nem számított ilyen mértékű munkabeszüntetésre, úgyhogy sikerként értékelik a sztrájk első óráit.

Itt is járnak, ott is járnak

A MÁV szerint az elővárosban Budapest már elérhető vonaton. A Déli pályaudvar fogadja és indítja a dunántúli vonatokat, de a Kelenföldi pályaudvar is lehet egy-két vonat végállomása a sztrájk alatt. A Keleti és Nyugati pályaudvarokon továbbra sem teljes körű a vonatközlekedés, mert ott főleg a kocsivizsgálók sztrájkja miatt nem indulhattak ki a vonatok a célállomás felé. Ezért a Rákos, Ferencváros, Rákospalota-Újpest és Budapest-Angyalföld állomásokról indulnak és érkeznek a vonatok a Keleti és a Nyugati pályaudvar helyett.

Az északi- és a dél-balatoni vonalakon is járnak szerelvények, és van vonatforgalom Budapest-Pécs között is. A Tiszántúlon, főleg Észak-Kelet Magyarországon a csomópontokon a kocsivizsgálók és kalauzok sztrájkja miatt akadozik a vonatközlekedés a távolsági forgalomban. A térségben a regionális forgalomban 1-2 vonat szállítja az utasokat.

A nemzetközi vonatok a magyar határállomásra beérkeznek, és a lehetőségek függvényében közlekednek tovább. A Magyarországról induló nemzetközi járatok egy része is kifuthat.

A szokásos forgatókönyv

Bizonytalan vasutasokkal és tanácstalan utasokkal találkozott pénteken a kora reggel a nagykanizsai vasútállomáson az MTI tudósítója. A városból a sztrájk ellenére elindultak a vonatok, de már a pénztárban felvilágosították az érdeklődőket, hogy nem lehet tudni, célba érnek-e. Jó pár utas tanácstalanul téblábolt a peronon, miután meghallották, hogy a hajnalban elindult vonatok közül néhány csak valamelyik közeli állomásig jutott. A vasutasok is bizonytalanok voltak, sokan nem tudták egyértelműen eldönteni, csatlakozzanak-e a munkabeszüntetéshez.

A VDSzSz garanciát adott arra, hogy az állomásokon, illetve utasterekben biztosítotja a fűtést és világítást, az utastájékoztatás, illetve a munkabeszüntetés kezdete előtt elindított és a nyílt vonalon tartózkodó vonatok biztonságos leközlekedtetését a következő állomásig garantálják. A nemzetközi vonatokat a belföldi határállomásig beengedik a sztrájk ideje alatt is.

A VDSZSZ a három érintett társaság munkavállalói részére fejenként nettó 250 ezer forint kifizetését követeli a MÁV Cargo Zrt. privatizációs bevételéből. Ezen felül a 2008. január 1-jén kiszervezett MÁV Gépészeti Zrt. és a 2007. július 1-jén kiszervezett MÁV Start Zrt. munkavállalói részére 10 százalékos alapbér-fejlesztést is követelnek, a személyszállítási cég esetében július elsejéig visszamenőlegesen.