Visszaadta Hajdúhadház a szegregációs pénzt

Vágólapra másolva!
Visszafizette Hajdúhadház azt a pénzt, amelyet roma integrációért kapott az államtól korábban - azóta ugyanis elsőfokú bíróság mondta ki, hogy a város több iskolájában jogellenesen különítik el a cigány gyerekeket. Korábban Jászladány is kapott ilyen támogatást - írja a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

Az integrációs normatíva útját hatékonyan ellenőrizzük - jelentette ki Borovszky Tímea, az oktatási tárca roma integrációs titkárságának vezetője. Mohácsi Erzsébet, az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány vezetője ugyanis korábban azt nyilatkozta: az integrációs támogatást olyan intézmények is megkapják, amelyekről azóta kiderült: szegregáltan oktatják a cigány diákokat. Mohácsi a jászladányi és a hajdúhadházi iskolákat említette - írja a Népszabadság.

Borovszky szerint Hajdúhadház már visszafizette a kapott támogatást, Jászladány pedig - amely nem integráció, hanem képesség-kibontakoztatás címén kapott pénzt - csak addig kapott támogatást, amíg az Oktatási Hivatal kimondta: az iskolában elkülönítik a roma gyerekeket. Ma már nem csak pénzügyi ellenőrzés, hanem államkincstári és számvevőszéki vizsgálat is figyeli: milyen célra frdítják az iskolák az összegeket - mondta a Népszabadságnak Borovszky.

A hajdúhadházi önkormányzat és két általános iskolája ellen az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány indított pert, mert szerintük elkülönítetten oktatják a roma diákokat a település iskoláiban - a városvezetés szerint mindez nem igaz. Az elsőfokú bíróság tavaly májusban igazat adott az alapítványnak, és kimondta a jogellenes elkülönítés tényét.

Jászladányban alapítása óta heves viták forrása volt az alapítványi általános iskola. Az oktatási tárca, a kisebbségi ombudsman és a helyi roma önkormányzat szerint ugyanis a magánintézményt azért hozták létre, hogy külön iskolában tanulhassanak a nem roma gyerekek. Az iskola vezetése a kezdetektől fogva határozottan tagadta ezt. 2004-ben, vizsgálata után az OKÉV azt állapította meg, hogy az alapítványi iskola létrehozása a "túlnyomórészt hátrányos helyzetű tanulók" elkülönítését eredményezte.