Magántőkét vonna be az új BKV-vezér

Vágólapra másolva!
Holdinggá alakítaná a BKV Zrt.-t Kocsis István, a közlekedési vállalat új vezérigazgatója, majd azt ezt alkotó leányvállalatokat részben magánkézbe adná - ez derül ki csütörtökön nyilvánosságra hozott vezérigazgatói pályázatából. Az új vezérigazgatót szerdán választotta meg öt évre a Fővárosi Önkormányzat.
Vágólapra másolva!

Holdinggá alakítaná a BKV Zrt.-t az egy napja megválasztott vezérigazgató, Kocsis István, aki csütörtökön hozta nyilvánosságra vezérigazgatói pályázatát az interneten. A BKV közleménye szerint annyi látogató akarta megnézni a pályázatot, hogy a szerver kapacitása nem bírta, ezért egy másik honlapra is fel kellett tölteniük az anyagot.

Pályázatában Kocsis kifejti, hogy a közlekedési vállalatban meg kell őrizni a Fővárosi Önkormányzat többségi tulajdonát, de lehetőséget kell biztosítani kisebbségi tulajdonszerzésre a fővárosi kerületeknek és a közforgalmi szállításban részt vevő magántulajdonosoknak. Mint írja, a jelenlegi erősen centralizált szervezetet váltaná fel a holdingstruktúra, amely az állami tulajdon más területein már bevált.

Elképzelései szerint a leányvállalatok fő tulajdonosa a holdingközpont, amely irányítja az egész szervezetet. A vezérigazgató tervei szerint a holdingot az alaptevékenységet végző, úgynevezett értékteremtő leányvállalatok alkotnák, ezek a BKV Metró Zrt., a BKV Autóbusz Zrt., a BKV Villamos Zrt., a BKV HÉV Zrt., a BKV Turisztikai Zrt., a BKV Karbantartó Zrt., a BKV Adósságkezelő Zrt. és a BKV holding tulajdonában levő ingatlanalapok.

Az új vezérigazgató a BKV HÉV jövőbeni működtetését a MÁV Start Zrt.-vel közösen képzeli el, összehangolnák a jegyértékesítést, és közösen használnák a pályát. A létrehozandó BKV Turisztikai Zrt.-ben akár kisebbségi tulajdonos is lehetne a közlekedési vállalat Kocsis szerint, mert ebbe az ágazatba könnyebben lehet külső forrásokat bevonni. Ebbe a leányvállalatba kerülne a budavári sikló, a libegő, a fogaskerekű és a kis földalatti, valamint a városnéző buszok és a dunai hajózás eszközrendszere. Azt is megvizsgálnák, milyen szerepe lehetne a hajózásnak a főváros és az agglomerációs települések közlekedésében.

Létezik néhány, a működés szempontjából lényeges rövid távú feladat is, melyeket még 2008-ban meg kell oldani - derül ki a pályázatból. Elő kell készíteni a 2009. évi tarifaemelésre vonatkozó javaslatot és tárgyalni kell a céget finanszírozó bankokkal a meglévő hitelek fenntartásáról. Kocsis szerint ugyanis sor kerülhet a jelenlegi hiteleket kiváltó, nagyobb összegű hitel felvételére vagy esetleg kötvénykibocsátásra is.