Bemutatták az új budapesti metrókocsikat

Vágólapra másolva!
Bemutatták Lengyelországban azokat a metrókocsikat, amelyek a 2-es és a 4-es metró vonalán közlekednek majd. A gyártó Alstom és a BKV között pénzügyi vita van, így a kocsik leszállítása hónapokat csúszik.
Vágólapra másolva!

A francia Alstom cég pénteken bemutatta Budapestre szánt új építésű metrókocsijait. A lengyelországi Chorzówban lévő gyárban megjelent Demszky Gábor főpolgármester is. Demszky szerint az első szerelvény októberben érkezik meg Budapestre, de eleinte csak éjszaka fogják tesztelni, tehát utasokat nem szállítanak majd. Ha mindent rendben találnak, akkor 2009 februárjában állítják üzembe a kocsikat a 2-es metró vonalán. Az új szerelvények fokozatosan fognak megérkezni a fővárosba, így hónapokig egyszerre járnak majd a régi és az új kocsik. Jövő év októberére viszont mind a 37 szerelvény Magyarországra érkezik a lengyel gyárból.

A kocsik érkezését ugyanakkor a világ egyik lagnagyobb utasszállító hajóját, a Queen Mary 2-t és a világ leggyorsabb hagyományos sínpáron közlekedő vasútját, a franciaországi TGV-t is felépítő Alstom és a BKV pénzügyi vitája késleltetheti. A BKV kötbért fizettetne az Alstommal, a cég ugyanis a 4-es metró elhúzódó építési idejére hivatkozva késve szállítja az új metrókocsikat.

Az Alstom 2006 májusában írta alá a budapesti 2-es és a most épülő 4-es metróvonal új szerelvényeinek gyártására és szállítására vonatkozó szerződéseket. Az összesen 65 milliárd forintért vásárolt 37 metrószerelvényből a 2-es metró vonalán futó 22 járművet ez év májusától egy éven át szállították volna le. A 4-es metró járművei ez év novemberétől 2009 szeptemberéig érkeztek volna meg.

Az Alstom még tavaly júliusban jelezte, hogy az előzetes típusengedély késedelmes beszerzése miatt hónapokat csúszik a szállítás. A BKV emiatt mintegy 13 millió euró kötbért igényelt az Alstomtól. A cég vitatta a kötbér jogosságát, egyidejűleg kezdeményezte a projekt csaknem egy évvel való meghosszabbítását, amiért csaknem 15 millió eurós többletköltségre jelentett be igényt.

A szerelvények szállításának csúszása befolyásolja a Siemensszel kötött, vonatbefolyásoló rendszerek telepítéséről szóló szerződések határidős teljesítését. A késedelem miatt a BKV-nak kötbért kellene fizetnie, amelynek összege a 2-es metró esetében minimum 975 ezer euró.