Jövő hétre tárják fel az M6 omlásainak titkát

Vágólapra másolva!
Még tovább roskadt az épülő M6 autópálya Bátaszéknél épülő alagútja: egy rész már korábban beomlott, a repedések pedig tovább terjednek az alagút falán. A folyamatot a kivielező cég főmérnöke szerint nem tudják megállítani, a munka áll, mert az alagútba veszélyes bemenni a süllyedő szakaszon. A megoldás egyelőre várat magára, amíg egy szakértői csoport ki nem vizsgálja az okokat.
Vágólapra másolva!

Szerda óta tovább roskadt az M6 autópálya Bátaszéknél épülő alagútja. Eddig nagyjából 120 méteres szakaszon omlott be az alagút, és további 60-80 méter nem biztonságos - mondta az [origo]-nak az autópályát építő Mecsek Construction Group (MCG) főmérnöke, Rakita András. Az alagút falán egyre terjednek a repedések, amely már nagyobb veszélyt jelent - tette hozzá.

"A folyamatot már nem tudjuk megállítani" - mondta a főmérnök. Műszakilag ez nem indokolt, ráadásul veszélyes bemenni az alagútba azon a végén, ahol az omlás és a repedések vannak. A deformáció egyelőre nem érinti az alagút másik végén levő mintegy 350 méteres biztonságos szakaszt, így Rakita nem tart attól, hogy az egész alagút beomlik.

A főmérnök már szerdán is arról számolt be, hogy felgyorsult a talaj süllyedése a Bátaszékhez közeli, részben beomlott A jelzésű alagútnál, ezért sürgősen meg kell találni a továbbépítéshez szükséges technológiát. A felszíni löszös talaj süllyedése elérte az úgynevezett felvonulási telephelyhez vezető utat, így ezt a szakaszt kedden le kellett zárni - mondta.

A főmérnök szerint a süllyedés és a deformáció megállhat, de újabb omlás is bekövetkezhet az alagútban. A probléma megoldására és a továbbépítés módjára két német és egy magyar szakértőből álló csoport tesz javaslatot, ennek részleteit a jövő hét közepén hozzák nyilvánosságra. Addig a probléma megoldása nem kezdődhet el.

A lehetséges forgatókönyvekről nem nyilatkoznak az illetékesek. Az M6 autópálya nyomvonalára a különböző variációkat a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. készítette, a nyomvonalak esetleges változásáról pedig a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) dönthet. A cég és a minisztérium is elhárította viszont a kérdéseinket, arra hivatkozva, hogy jelenleg egy szakértői csoport vizsgálódik az alagút ügyében. "A beomlás okára, a továbbiakban alkalmazandó technológiára, az esetleges tervváltoztatásra, valamint az eseményeknek a határidőre és az építési költségekre gyakorolt hatására vonatkozó kérdéseket a Nemzeti Közlekedési Hatóság által elrendelt, független szakértők által végzett vizsgálat eredményeinek ismeretében tudjuk megválaszolni" - válaszolta kérdéseinkre a KHEM.

Az A jelzésű alagút július végén, több felhőszakadás után 120-140 méter hosszan omlott be, a felszínén pedig 60-80 méter hosszú repedés keletkezett. Az alagútnál dolgozó 232 munkás jelenleg kényszerszabadságon van, az alagútnál áll a munka. A határidők azonban szorítanak, mert az autópálya-szakasznak el kellene készülnie 2010-ig, amikor Pécsett megkezdődik az Európa Kulturális Fővárosa rendezvénysorozat. A főmérnök szerint az M6/M60-as autópálya Szekszárd-Bóly-Pécs szakaszának építése az alagutaktól eltekintve terv szerint halad.

"Vagy tervezési, vagy kivitelezési hiba okozhatja a folyamatos omlást" - nyilatkozta a Blikknek Posta Zoltán építőmérnök, aki korábban azért távozott a közlekedési tárcától, mert nem értett egyet az alagutak építésével. Az építőmérnök szerint a probléma rendkívüli mértékű. "A tervezést is elölről kell kezdeni, ez pedig több hónapos, akár féléves csúszást is jelenthet. Számomra eddig is elképzelhetetlen volt, hogy az átadás határidejére, 2010-re elkészüljön teljes hosszában az út" - mondta a Blikknek.