Milliárdos bírsággal védhetik a fogyasztókat

Vágólapra másolva!
Akár kétmilliárd forint is lehet a fogyasztóvédelmi bírság összege, ha a bűnös egy nagy cég, a jogsértés pedig sok embert érint - tartalmazza egyebek mellett a fogyasztóvédelmi törvény jövő héten hatályba lépő módosítása. Visszatartó erő lehet az is, hogy a hatóság nyilvánosságra hozza az ügyeket, amelyekben üzletet zártak be vagy megtiltották egy termék forgalmazását.
Vágólapra másolva!

Nem csak lehetőség, hanem kötelező lesz bírságot kiszabni a kiemelt jogsértések esetében a fogyasztóvédelmi törvény szeptember 1-jén hatályba lépő módosítása értelmében. Nem lesz mérlegelési lehetősége a hatóságnak, ha a rossz minőségű termék a fogyasztók testi épségét veszélyezteti vagy a vállalkozás a 18 év alattiak védelmét szolgáló törvényeket szegi meg - például alkoholt, dohányárut vagy szexuális jellegű terméket ad el gyerekeknek.

A bírság felső határát a törvény a vállalkozás előző évi árbevételéhez köti, vagyis annál nagyobb lehet, minél nagyobb a cég jelentősége az adott piacon. A százmillió forintot meghaladó éves bevétellel rendelkező vállalkozások esetében az árbevétel 5 százaléka, legfeljebb százmillió forint lehet a plafon, de ha a jogsértés sok ember testi épségét veszélyezteti vagy jelentős vagyoni hátrányt okoz, a büntetés akár a kétmilliárd forintot is elérheti. A kisebb cégek esetében a bírság felső határa 500 ezer forint, kiemelt jogsértések esetén pedig az árbevétel 5 százaléka lehet.

A fogyasztók védelmét szolgálja az a módosítás is, amelynek az alapján a fogyasztóvédelmi hatóságnak nyilvánosságra kell hoznia azokat az ügyeket, amelyekben a vizsgált termék nem felel meg a biztonságossági követelményeknek, illetve amelyekben egy üzlet ideiglenes bezárását vagy az áru forgalmazásának megtiltását rendelte el. A közzétett dokumentumnak a szabálysértés leírása mellett tartalmaznia kell a jogsértő vállalkozás nevét és székhelyét is. A közleményeknek hat hónapig kell elérhetőnek maradniuk a hatóság honlapján.

A módosítás külön foglalkozik az úgynevezett fogyasztási kölcsönökkel, vagyis az áru- és lakáshitelekkel, illetve a részletre adott termékekkel. Előírja, hogy a szerződésnek tartalmaznia kell az összes lányeges információt: az összes költséget, a teljes hiteldíjmutatót (THM) és az elállás feltételeit. A különféle akciós ajánlatok sűrűjében segít eligazodni az a rendelkezés, amely szerint, ha a reklámban feltüntetik a kamatot, bármilyen költséget vagy törlesztőrészletet, közvetlenül emellett, ugyanakkora méretben kell feltüntetni a THM-et is.

A törvény részletesen szabályozza, hogy a gyártóknak és forgalmazóknak milyen információkat kell közölniük a termékeikkel kapcsolatban: figyelmeztetniük kell azokra a kockázatokra, amelyek ránézésre nem észlelhetők azonnal. A forgalmazók szempontjából könnyítést jelent, hogy a törvény szerint a magyar nyelvű használati útmutatónak nem kell az idegen nyelvűvel azonos tartalmúnak lennie, elég, ha a rendeltetésszerű használathoz szükséges információkat tartalmazza.