Az [origo] metróberuházást jól ismerő forrása szerint nincs végleges döntés a négyes metró Fővám téri állomásán dolgozó Hídépítő ügyében. Voltak ugyan "belső latolgatások" a munkák csúszása miatt, és tárgyalnak a fővárossal, de a cég nem szállt ki az építkezésből, jelenleg is a szerződés szerint dolgoznak. sőt, próbálják behozni a lemaradást - tudtuk meg.
A Népszabadság értesülései szerint azonban veszélybe került a metróberuházás egyik legkritikusabb pontja, a Fővám téri állomás több hónapos csúszásban lévő építése, amelynek még az építési tervei sem készültek el. A lap úgy tudja, hogy emiatt szerdán kiszállt a metróépítésből a kivitelező Hídépítő, a BKV azonban csütörtök reggeli közleményében tagadta a Népszabadság állítását.
Még nem dőlt el, hogy a megálló hagyományos bányászati módszerrel, vagy a Dunán kialakított mesterséges félszigetről épüljön-e, utóbbi megoldás kétmilliárd forinttal többe kerül, az eredeti terv - a bányászati módszer - azonban jelentős csúszást okozna az építkezésben - írja a lap. A Népszabadság szerint egy szerdai tárgyaláson szállt ki a cég az építkezésből a megoldatlan helyzet miatt.
"Tegnap nem volt tárgyalás a Főváros és a Hídépítő Zrt. között, és az utóbbi cég nem szállt ki a metróprojektből" - állítja ugyanakkor a BKV. Szerdán a közlemény szerint annyit történt, hogy a Hídépítő Zrt. - a korábbi szóbeli elismerés után - írásban is bejelentette, hogy 140 hetes vállalásával ellentétben a szerződött munkát csak 200 hét alatt, azaz csak több mint egy év késéssel tudja befejezni.
Demszky Gábor főpolgármester csütörtökön tájékoztatta a fővárosi közgyűlést a 4-es metró építésének körülményeiről. Demszky közölte: a Hídépítő Zrt késése elfogadhatatlan a főváros számára. Annak érdekében, hogy a Fővám téri állomás határidőre meglegyen, a főváros arra is hajlnadó, hogy új kivitelezőt keressen - közölte Demszky, aki szerint a kivitelező-váltás ellenére, más technológiával megoldható, hogy a Fővám téri állomás határidőre kész legyen.
Még tárgyalnak
A négyes metró üzemi próbái így nem kezdődhetnének el határidőre, ezért a BKV azonnali intézkedéseket tesz annak érdekében, hogy tartani tudja az eredeti ütemtervet, megépüljön a Fővám téri állomás, és a projekt költségei ne emelkedjenek. Minden olyan alternatívát, amellyel ez a három feltétel nem teljesül, a megbízó elvet - tették hozzá.
A kialakult helyzetben a BKV vezérigazgatója, a fővárosi Metróbiztos, a BKV és a Mérnök szakértői csapata olyan megoldást készít elő, amely sem a 2008. augusztusi pajzsfogadást, sem a metró 2010 végi üzemi próbájának megkezdését nem veszélyezteti. A BKV ezért tárgyal a Hídépítő Zrt.-vel a műszaki megoldásokról, valamint a kivitelezőt érintő jogi és pénzügyi következményekről.
Három lehetséges forgatókönyv
A lap három lehetséges forgatókönyvről ír, amelyek mindegyike hátrányokkal jár. Egyrészt leállíthatják az alagútfúrást, amíg a Fővám téri megálló nem készül el, de ez egyrészt rengeteg pénzbe kerülne, legalább egy évet csúszna a már korábban kitolt 2011-es befejezés, ezzel veszélybe kerülne az építkezés uniós támogatása is.
A másik lehetséges megoldás, hogy kihagyják a késésben lévő Fővám téri megállót, így a 2011-es átadási határidő tartható. Csakhogy Demszky Gábor főpolgármester többször elmondta, hogy erre az állomásra mindenképpen szükség van, hiszen itt lehet átszállni a 2-es villamosra. Kihagyása rontaná a beruházás megtérülési arányát, hiszen kevesebb utas lenne, mint amennyivel számoltak, és ez szintén kihatna az uniós támogatás odaítélésére.
Lehet, hogy gyorsan sikerül közbeszerzési eljáráson megtalálni a Hídépítő utódját, de még ebben az esetben is több hónapos csúszás várható, közben folytatnák a fúrást, a félkész állomást az új építő a 4-es metró megépülte után fejezné be. Ebben az esetben viszont az éppen csak megépült metrót megint hónapokra le kellene állítani a Fővám téri munkálatok miatt.