Sumákolás lett Gyurcsány úttöréséből

Vágólapra másolva!
Jól hangzott eredetileg, hogy a kormány számonkérhető munkaterv szerint hajtja végre kitűzött feladatait, mégis visszaütött a hónapokra beosztott ütemezés. Több hónapos csúszások, a válaszadásra fittyet hányó minisztériumok, a halmozódó késések dacára, a "gázpedált nyomó kormány" fényezése lett a 2007-es munkaterv gyakorlatba való átültetésének mellékhatása. Az évvégi összesítés alapján két dolog tűnik biztosnak: felelős ugyan van, de felelősségrevonás nincs, másrészt hiába itt az év vége, a reformok többségének megvalósítása még "folyamatban van".
Vágólapra másolva!

"Úttörő vállalkozás" a kormány negyvenöt átfogó intézkedéscsomagból álló, nyilvános munkaterve, mert minden tevékenységet határidőhöz és felelőshöz köt, hogy az emberek, illetve a média képviselői számon kérhessék ezeket. Erre nem volt példa az elmúlt tizenöt évben - mondta Gyurcsány Ferenc február 15-én a kormány munkatervének ünnepélyes bemutatásakor.

A kormányfő november 19-én az [origo]-nak adott interjúban azt állította, a "kormány minden hónapban egyszer ránéz a munkaterv teljesítésére, és ahol lemaradást lát, ott értékeli, hogy mi ennek az oka". Ezzel szemben a Kormányszóvivői Irodának önmagában csak az egy hónapjába telt, hogy összegereblyézze a minisztériumi jelentéseket, és készítsen egy összesítést arról, mi hol tart. Konkrétumokat kértünk: mikor terjesztették be a reformokat formába öntő jogszabályokat, illetve melyek a már el is fogadott intézkedések.

Arra is kíváncsiak voltunk, menet közben hogyan ellenőrizték, illetve szankcionálták a csúszásokat, történt-e bármilyen felelősségre vonás, de ezekre a kérdésekre egyszerűen nem válaszoltak.

Már Gyurcsány sem emlékezett a határidőre

A munkatervről készített hivatalos összesítés többnyire csak általánosságokat rögzít, egy sor feladatnál - amelyeknek papíron már több hónapja el kellett volna készülniük - mindössze arról tudtak beszámolni: "folyamatban van" az előkészítése, a "normaszövegének véglegezése zajlik", vagy "néhány héten belül mehet tárcakörözésre a javaslat elfogadása".

Holott a munkaterv pontosan definiálja, mit ért határidőn: "az itt felsorolt reformintézkedések határidejeinek megjelölésével kapcsolatban lényeges, hogy mindazon lépések tekintetében, melyeknél a jogszabályi döntéseket az Országgyűlés hozza meg, a megjelölt határidő az országgyűlési benyújtás tervezett időpontja, míg a parlamenti döntést nem igénylő kérdéseknél, ügyeknél a megjelölt időpont a javaslatok kormány általi tárgyalásának tervezett idejét jelzi."

Pár héttel év vége előtt a kormányzati központtól és a tárcáktól beérkezett információk alapján kijelenthetjük: teljes a káosz a kormány célkitűzéseinek gyakorlati megvalósításában. A gazdasági tárca, illetve a Kormányszóvivői Iroda összesítése szerint például tudomány-, technológia- és innováció-politikai (TTI) stratégiájáról egy áprilisi és egy augusztusi kormányhatározat rendelkezik, sőt, ezek végrehajtása már meg is kezdődött. Az egységes TTI-politika egyszerűbben a tudásalapú társadalom megteremtését takarja. A munkaterv szerint az ügy felelőse, az Oktatási és Kulturális Minisztérium valahol lemaradhatott, mert szeptember végén azt közölték az [origo]-val: csak a feladat intézkedésterve készült el, és az új szabályok reálisan csak decemberben kerülnek a kormány elé.

Egy hónapja kezdtek neki

Más feladatoknál is képtelenség megállapítani, pontosan mit lett a tervezett reformokból, mindössze az biztos, hogy a határidők betartása nem jött össze.

A felsőoktatási törvény az intézmények feladatává tette, hogy kövessék végzős hallgatóik pályáját, mert az így nyert információk alapján az oktatás jobban igazodni tudna a munkaerőpiac igényeihez, vagyis javulna a diákok elhelyezkedési lehetősége, jobban hasznosítható ismereteket szerezhetnének. A munkatervben egyértelműen a pályakövetési rendszer bevezetése szerepel azzal, hogy az ehhez szükséges jogszabályi változtatásokat márciusig be kell nyújtani.

A Kormányszóvivői Iroda válaszából viszont annyit sikerült kisilabizálni, hogy még a hallgatókra vonatkozó adatokat gyűjtő és nyilvántartó rendszerek sincsenek kidolgozva, az ezt koordináló kht. pedig még csak novemberben kezdte meg a munkát. Még kevésbé érthető a helyzet, ha azt vesszük, hogy a reformban részt vevő szociális és munkaügyi tárca éves összesítésében egyáltalán nem is szerepel ez a feladat, így nem tudjuk, tőlük egyáltalán foglalkozott-e valaki ezzel a feladattal.

Biztosítási törvény: fél év csúszás

Kedden a koalíciós megállapodásnak megfelelően megszavazta a parlament az egészségbiztosítási törvénytervezethez benyújtott módosító indítványokat, a kormánypártok ebbéli örömükben valószínűleg teljesen megfeledkeztek arról, hogy február 15-én büszkén kihirdetett ütemterv szerint a törvénytervezet benyújtása áprilisban lett volna időszerű, amivel azonban csak őszre végeztek. Jövő héten tartják a zárószavazást.

Viszont nemhogy a számonkérhető határidőbe, még a 2007-es évbe sem fért bele a kormány több környezetvédelmi célkitűzésének megvalósítása. "Jelenleg folyamatban van az egyeztetés az érintett társadalmi érdekképviseleti szervezetekkel" - eddig jutott például a betétdíj szabályozási rendszer továbbfejlesztése, amire azért lett volna szükség, hogy ösztönözzék a termékek újrahasznosítását, ezáltal csökkentve a hulladék mennyiségét. A munkatervben rögzített októberi határidő rég eltelt, a Kormányszóvivői Iroda pedig azt tudatta, hogy a változtatáshoz szükséges jogszabályokat legkorábban 2008 első felében alkothatják meg.

Tanulmány már készült

Évről évre jelentős károkat okoznak a belvizek, a munkatervbe is belevett, úgynevezett Belvízreform-program viszont még mindig az előkészítési fázisban tart. Ennek "egyik első és legfontosabb eleme, a mintaterületek kijelölése megtörtént" - válaszoltak a csúszást firtató kérdésünkre. Sőt, megvalósíthatósági tanulmányok is készültek, így a környezetvédelmi és földművelésügyi tárca közös bizottsága még idén napirendjére tűzi a témát - informáltak a folyamatról. Kár, hogy eredetileg márciusra már az intézkedések kidolgozását is be kellett volna fejezni, már ha komolyan vesszük az eredeti ütemezést.

Két határidőt is rögzít a munkaterv arra nézve, mikorra kell eredményeket elérni a jogszabályok deregulációjában, vagyis a jogi túlszabályozottság csökkentésében: a koncepciónak márciusra, a jogszabálytervezeteknek októberre kell elkészülniük. Nem egyszerűen jogtechnikai kérdésről van szó, hiszen a túlszabályozás az emberekre és a cégekre nézve is jelentős adminisztrációs terheket és többletköltségeket ró. A kormány hivatalos tájékoztatása szerint a "koncepció elkészült, a jogszabálytervezetek előkészítés alatt állnak, közigazgatási egyeztetésük december elején kezdődik meg".

Forrás: MTI

Ide kapcsolódik a leggyakrabban keresett 27 közszolgáltatás elektronizálása, interneten keresztüli hozzáférésük megteremtése is az egyszerűbb, gazdaságosabb ügyintézés érdekében, de ezzel sem áll sokkal jobban a Gyurcsány-kormány. Kiderült, a szoftver ugyan már megvan az 500 leggyakrabban használt űrlap elektronizálásához, és tanulmány is készült a közigazgatási honlapokról, de a változtatásokra vonatkozó útmutató hozzájuk csak az év végéig készül el. "Ezt követően a tárcáknak kell elvégezniük a konkrét teendőket" - zárta rövidre a kérdést a Kormányszóvivői Iroda.

Ilyen mezőnyben most is valóságos strébernek tűnik az egész évben legfeljebb kis csúszásokkal dolgozó Pénzügyminisztérium. Az állami vagyonról szóló törvényjavaslatot például már egy hónappal a határidő előtt, májusban benyújtotta az Országgyűlésnek, igaz, végül csak szeptemberre sikerült keresztülvinni, mert a törvényt a köztársasági elnök első körben nem írta alá.

Valahol, valamikor, tárcakörözésen

Az [origo] kérésére készült összegzésben árulkodóan sűrűn bukkannak fel új, 2008-as határidők. Megtudtuk, a nemzeti park törvénykoncepciója elkészült, annak társadalmi vitája, egyeztetése lezárult. "A koncepcióban megfogalmazottak megvalósítására a természet védelméről szóló törvény, 2008. évi tervezett módosítása kínál megoldást" - teszik hozzá, miközben a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumnak júniusra le kellett volna tennie az asztalra a módosítási tervezetet. A Kormányszóvivői Iroda válasza alapján úgy tűnik, 2007 áprilisa helyett a viziközmű szektor átalakítására vonatkozó jogszabályok éppen egy évvel később, 2008 tavaszán kerülnek az Országgyűlés elé.

Az egyre csúszó feladatok többségéről megsaccolni is nehéz lenne, egyáltalán mikorra készülnek el. Például a lakosság egészségi állapotának javítását megcélzó népegészségügyi programról még csak egy tájékoztató készült el, az is "jelenleg közigazgatási egyeztetés alatt van" (eredeti határidő: október). Az egészségügyi dolgozók munkakörülményei majd akkor javulhatnak, ha elfogadnak egy olyan törvényt, amely "normaszövegének véglegezése zajlik", más intézkedések pedig "néhány héten belül mehetnek tárcakörözésre". Ehhez képest radikálisan őszinte választ kaptunk a Szociális és Munkaügyi Minisztériumtól arra nézve, hol tartanak a szociális, társadalombiztosítási és munkerőpiaci ellátások ésszerűsítésével: "a koncepció kidolgozásáért a Foglalkoztatási Szakállamtitkárság a felelős. Nincs információnk arról, hogy hol tart a munka."