Az ideális ellenőr: három az egyben

Vágólapra másolva!
Ellenőrvonalon erősített a BKV: a feltűnően kedves - és a cég etikai kódexéhez igazodó - biztonsági őrök azonban nem tetszenek mindenkinek. Csak az elmúlt napokban többükre kést fogtak az agresszív bliccelők. Pedig az új emberek - saját bevallásuk szerint - már közel állnak az ideális ellenőrhöz.
Vágólapra másolva!

Milyen az ideális ellenőr? "Olyan mint én" - vágta rá a választ kérdésünkre a "Személy és vagyonőr"-feliratú kék pulcsit, nyakkendőt viselő fiatalember. A bérletüket éppen felmutató iskolás lányok erre összenevettek, idősebb ellenőrtársa pedig rápirított: "ne dumálj hülyeséget!". Ezt követően már arra sem volt hajlandó válaszolni az addig mosolygós férfi, hogy mikor és miért állt be a stresszes munkát végző BKV-ellenőrök sorába. Egyenruhájából ítélve, nem olyan rég.

A közlekedési vállalat ugyanis - új stratégiájának megfelelően - ki akarja tiltani a bliccelőket a járművekről, ennek megfelelően a közelmúltban 90 személy és vagyonőrvizsgával rendelkező embert vett fel. A kiválasztottakat aztán 3 hetes oktatásra küldte a BKV, de még a tanfolyam előtt néhány napot területen töltöttek, gyakorló ellenőrként. Csak hogy tudják, később mire számítsanak.

Kötelező tantárgy: "Magatartás a közlekedésben"

A már aktív 450 BKV-ellenőr mellé erősítésnek érkezők képzése sokrétű - derül ki a vállalat kommunikációs igazgatóságának tájékoztatásából. A képzett oktatók a következőket tanítják nekik: hely-és hálózatismeret, díjszabási ismeret, pótdíjazási ismeret, tűzvédelem, munkavédelem, egészségügyi ismeret, társasági ismeret, közlekedési ismeret.

Az ellenőrködésben nyilvánvalóan nem hálózatismeret, vagy a tűzvédelem a legnehezebb, hanem az agresszív elemek kezelése. Be se menjen jegy nélkül, de bunyó se legyen belőle. Erre a legérdekesebb tantárgy, a "magatartás a közlekedésben" oktatja a reménybeli ellenőröket. Kérdésünkre, hogy ez a valóságban mit jelent, a következő választ kaptuk: "szolgáltatói attitűdöt ír körbe (udvarias stílust tanítanak, hogy kell jegyet kérni, megköszönni, stb.)".

Igaz, ezzel egyetlen általunk megkérdezett ellenőr-vagyonőr sem kérkedett, amikor munka közben arról faggattuk őket a különböző megállókban, hogy milyen képzést kaptak. Szinte mindannyian ugyanazt mondták: a jegyek pontos ismeretét tanítják nekik, hol és mikor lyukasztották, valamint a különféle okmányok és igazolványok felismerését kell hibátlanul végezniük - sorolták.

"Kiszámolni a középarányost"

Ha nem is emlékeztek a megfelelő magatartás oktatására, egyértelműen ezt, vagyis az utasokkal szembeni viselkedést tartották az ellenőrködés lényegének "Három-négy napja az Oktogonon fogtak kést a kollégámra. Most mondja meg, milyen ember az, aki ahelyett, hogy megvenné a 180 forintos menetjegyet, kést fog a másikra" - kezdte a konfliktusos kérdésre a választ a harmincas biztonsági őr, miközben minden egyes mellettünk elhaladó utasnak odavetette: további kellemes utazást! Este meg az utcán kiabáltak ki az autóból, hogy "mi van te faszszopó" - folytatja sérelmei felsorolását keserűen a férfi.

Az Oktogonon posztoló tüskehajú, alacsony férfi a késes sztoriról nem halott ("azok nem mi lehettünk"), ám hasonló emléke neki is van. Előző nap este éppen rá és kopasz társára fogta valaki a kését. "Azt kell ilyenkor megoldani, hogy ne legyen erőszak, de be se menjen senki fizetés nélkül" - közli nyugodtan. Hogyan? - kérdezzük. "Gyorsan ki kell számolni a középarányost" - feleli.

Az ideális ellenőr tulajdonságait firtató kérdésünkre ezek után nem is hallottunk semmi meglepőt. A tüsihajú is, meg a többiek is pontosan ugyanazt a három jelzőt ismételgetik: udvarias, türelmes és ami a legfontosabb, határozott. Úgy gondolják, bennük meg van mindez.

Mint egyikük elmondta, ők valójában sokkal többek a sima ellenőröknél, ők állnak igazán közel az iedális ellenőr eszméjéhez. "Mi három az egyben vagyunk: személy- és vagyonőr, peronőr és ellenőr." Épp ezért nem is értik, hogy miközben plusz jogosítványaik vannak, és elmondásuk szerint havi 30-50 órával többet dolgoznak az ellenőröknél, mégis miért kapnak csak ugyanannyit, havi bruttó 164 ezer forintot.

"A 90 százalék jó modorú"

Ha az új jegyellenőrök nem is elégedettek jövedelmükkel, a BKV elégedett a munkájukkal. "Szerencsére, a csökkenő utaspanaszok azt bizonyítják, hogy az ellenőrök nagy része ma már megfelel a társaság etikai kódexének. Ma már az ellenőrök 90 százaléka megfelel a jómodornak" - közölte minderről a BKV.

Pedig Regőczi Miklósnak vannak igényei munkatársaival szemben. Szerinte az ideális ellenőr, külsejére nézve jó megjelenésű, a viselkedése udvarias és határozott, a konfliktusokat pedig higgadtan és nyugiodtan kezeli, miközben empatikus is.

És mindennek mennyi ellenőr felel meg a 450, plusz 90 fős létszámból? A kommunikációs igazgató szerint fontos tudni, hogy csak érettségivel vesznek fel embereket, miközben nagy a fluktuáció. "Ez egy hiányszakma, távol áll tőlem, hogy megbántsam a kollégákat, de csak azokból tudunk válogatni, akik jelentkezik. Ennek ellenére törekszünk rá, hogy minél többen ilyenek legyenek" - felelte Regőczi.