Kihagyott a busz vésznyitója, meghalt a beszorult utas

Vágólapra másolva!
Nem lépett működésbe az automatikus ajtóvésznyitó egy szolnoki buszon, amikor egy idős férfi keze beszorult az összezáródó ajtószárnyak közé. A leszállni készülő utas így a jármű alá esett, és meghalt, akárcsak az az idős hölgy, aki pár hete a fővárosban azért vesztette életét, mert beszorult táskája miatt magával rántotta a villamos. Ott a vezető hibázott, a szolnoki esetben viszont nem egyértelmű, történt-e mulasztás, miért nem működött az ilyen eseteket megelőző ajtóvisszanyitó. Az ügy szerdán vádemelési javaslattal került át az ügyészségre.
Vágólapra másolva!

Vádemelési javaslatot tett az ügyészségnek a Szolnoki Rendőrkapitányság annak az idős férfinak az ügyében, akinek a halálát februárban egy busz okozta. A férfi éppen le akart szállni a Volán egyik helyi járatáról, amikor a kezét odacsukta a bezáródó ajtó. Az utasok ugyan kiabáltak, és megnyomták a vészcsengőt, de a sofőr nem vette észre, mi történt, ezért elindította a járművet. A beszorult idős ember állítólag egy darabig próbált a busz mellett futni, de végül a kerekek alá került. Egy héttel később a kórházban belehalt súlyos sérüléseibe.

Nemrég egy idős asszony is hasonló módon vesztette életét Budapesten, neki a táskáját csípte be leszállás közben a villamos. A sofőr itt egyértelműen hibázott, fel is függesztették, mert rádiót hallgatott, ezért nem hallotta, hogy az utasok kiabálnak neki és a vészcsengőt is megnyomták.

A szolnoki esetnél azonban felmerült az a kérdés, vajon miért nem lépett működésbe az ajtócsukódást gátló szerkezet, a jármű ugyanis fel volt szerelve a berendezéssel, amelynek a feladata: amennyiben érzékeli, hogy a két ajtó nem csukódik be tökéletesen, mert valami az ajtószárnyak közé szorult, blokkolja a busz elindítását.

A nyomozást lefolytató Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság munkatársa, Ignácz Zsolt elmondta, hogy a vádemelési indítványt egy törvénymódosítási javaslattal továbbították az ügyészségnek, mivel egy joghézagra bukkantak. A rendőr egy szerda esti televízióműsorban úgy fogalmazott, nincs olyan jogszabály vagy előírás a társaság belső szabályzatában, amely rendelkezne a felelősségről az ilyen eseteknél. A sofőr ugyanis azt állította, hogy nem működött az ajtócsukódást megakadályozó szerkezet.

Nem kellett működésbe lépnie

Sziráki Pál, az ügyben érintett Jászkun Volán Zrt. vezérigazgatója szerint az ország egyik legfiatalabb, legmodernebb eszközparkjával rendelkeznek, a Nemzeti Közlekedési Hatóság nemrég ellenőrizte működésüket, és jó minősítést kaptak. Tagadta azt az információt, hogy a berendezés nem működött, mert nem volt megfelelően karbantartva, mint mondta, az előírásoknak megfelelően folyamatosan végzik a karbantartási munkákat. Rendszeresen vizsgáljuk a buszok ajtaját, így a vésznyitó szerkezeteket is - jelentette ki a vezérigazgató, aki további részleteket a bírósági ítélet meghozataláig nem kívánt közölni.

Az [origo]-nak az ilyen típusú buszok működését jól ismerő szakember elmondta, hogy bármilyen modernek is az ajtóvisszanyitó szerkezetek, csak akkor működnek, ha egy meghatározott nagyságú dolog szorul be az ajtóba. Nagyjából három centi vastagságig viszont - a gyári beállítás alapján - nem lép működésbe a rendszer, mert úgy veszi, hogy ki lehet húzni az ajtószárnyak közé szorult vékony tárgyat - mondta. Mégpedig éppen a biztonság érdekében, mert különben az utasok belülről, például ujjaikat a két érzékelő közé dugva ki tudnák nyitni menet közben a jármű ajtaját. Ez gyári alapbeállítás, amihez az üzemben tartó, a Jászkun Volán nem is nyúlhatna hozzá - magyarázta a konkrét esetet ismerő szakember.

Az ügy jelenleg már az ügyészségen van, amely megszüntetheti az eljárást, vagy vádat emelhet, de úgy is dönthet, hogy további nyomozásra van szükség, mert nem egyértelmű, mi történt.