Sárdagasztón gurulva hirdetik a klímaharcot

Vágólapra másolva!
Fodor Gábor környezetvédelmi miniszter büszkén metrózott a Parlamentbe, de az [origo] tesztje alapján biciklivel gyorsabb és környezetkímélőbb is lenne. Egyáltalán: mennyire hiteles, ha egy politikus batár nagy autóval furikázik, miközben azt hangoztatja, hogy a klímaharc jegyében mindenkinek változtatnia kell a mindennapi életén? Utánanéztünk: Fodor Gábor környezetvédelmi miniszternek egy hatalmas Saabja, a környezetvédelmi bizottság alelnökének pedig egy szén-dioxidot okádó terepjárója van.
Vágólapra másolva!

A sajtó számára külön meghirdette a környezetvédelmi minisztérium a múlt héten azt, hogy Fodor Gábor a miniszteri kinevezését követő második napon nem autóval ment a kormányülésre, hanem egyszerűen bemetrózott a Parlamentbe. Az új környezetvédelmi miniszter korábban többször hangsúlyozta, hogy az éghajlatváltozás elleni küzdelmet programjának központi elemévé akarja tenni. A szerdai akció már ezt a célt szolgálta.

Bakonyi Ágnes, a tárca sajtófőnöke az [origo]-nak azt mondta: Fodor a tervek szerint minden szerdán metróval megy a Batthyány tér közelében fekvő minisztériumból a Kossuth téren megtartott kormányülésekre. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az SZDSZ-es politikus hetente egyszer utazik egy megállót. A miniszternek bérlete nincs, vonaljeggyel jár. Arra a kérdésre, hogy Fodor miért nem használja mindennap a tömegközlekedést, a sajtófőnök azt mondta: a tárca vezetőjének több aktát - köztük titkos iratokat - kell cipelnie, azt pedig nem egyszerű megtenni a metrón.

A kezdeményezést pozitív lépésének tartja a Greenpeace környezetvédő civil szervezet, amely márciusban a klímaváltozás elleni harc jegyében transzparenst feszített ki a Lánchíd oldalára, miközben aktivistái a hídhoz láncolták magukat. Mózes Szabina, a szervezet szóvivője azonban hozzátette: az akció akkor lenne hiteles, ha az nem reklámfogás, hanem a mindennapok része lenne. Amíg azonban a környezetbarát életmódot propagáló politikusok is durván szennyező autókon járnak, hiteltelen az egész - mondta az aktivista, aki szerint az igazán nagy dobás az lenne, ha Fodor az egész tárca működösét az éghajlatváltozás elleni küzdelem jegyében alakítaná át.

Természetpusztítók

A képviselők 2006-os vagyonnyilatkozataiban utánanéztünk, hogy milyen autókat használnak a zöld gondolatot népszerűsítő politikusok, többek között a környezetvédelmi bizottság tagjai, valamint a tárca iránytója. Szén-dioxidot nagy mennyiségben prüszkölő autókkal rendelkezik például Nagy Andor, a bizottság KDNP-s alelnöke. A politikus nevén van egy Toyota Land Cruiser, a 3000 köbcentis terepjáró igazi sárdagasztó, még a legmostohább terepen is képes továbbevickélni. A luxusdzsip nem túl népszerű a környezetvédők körében: Párizsban többször előfordult, hogy zöldek bekenték sárral az ilyen típusú autókat, London polgármestere pedig egész egyszerűen lehülyézte azokat, akik a városban, rövidtávon használnak a Land Cruiserhez hasonló terepjárókat.

Az ellenszenv oka, hogy az autó 240 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként, miközben egy középkategóriás autónál az átlag 160-170 gramm. A környezetvédelmi bizottság ellenzéki alelnökének - 2006-os vagyonnyilatkozata szerint - van egy turbómotoros V70-es Volvo kombija is, amely ugyancsak 200-220 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként. Ezek a számok annak fényében tűnnek különösen magasnak, hogy az Európai Unió 2012-től arra akarja kötelezni az autógyártókat, csökkentsék a kibocsátást 130 gramm alá. Nagy Andortól szerettük volna megkérdezni, hogy hol és milyen célra használja az autókat, a politikust azonban nem tudtuk elérni, mivel külföldön tartózkodott. A képviselő a vagyonnyilatkoza alapján azonban több vidéki ingatlannal is rendelkezik, így lehetséges, hogy ezért van szüksége a terepjáróra.

A magányos hős

Ugyancsak két autóval rendelkezik Katona Kálmán, a bizottság MDF-es elnöke. A politikus által használt Honda Accord és a Suzuki Swift viszont jóval környezetbarátabb: mindkettő károsanyag kibocsátása 160 gramm/kilométer alatt van. Katona elmondta: a tudatos autóválasztás mellett azzal is próbál tenni a környezetért, hogy ha teheti, biciklivel kerekezik be zuglói lakásából az Országgyűlésbe. A politikus szerint öltönyben és esőben korántsem egyszerű biciklizni. Azon kérdésünkre, hogy a bizottság többi tagja biciklivel jár-e, a politikus azt felelte: úgy tudja, hogy nem. A vagyonnyilatkozatok alapján a bizottság egyetlen tagjának sincs hibrid (elektromos és benzinmotorral is felszerelt - erről részletek keretes írásunkban) autója, többek között a szocialista Oláh Lajosnak sem, aki áprilisban azt javasolta a kormánynak, hogy 2010-től az állami autók fele legyen hibrid típus.

Fodor Gábor pedig, aki egy csütörtöki konferencián azt mondta, hogy az éghajlatváltozás elleni küzdelemben változtatni kell a mindennapi életünkön, egy turbómotoros Saab 9-5-öst használ. A miniszter vagyonnyilatkozatából nem derül ki pontosan az autó típusa, így a kipufogóján kilométerként 180, de akár 250 gramm szén-dioxid is kipöföghet a légkörbe. Fodor Gábort szerettük volna megkérdezni, hogy nem tartja-e ellentmondásosnak, hogy ilyen autót használ, miközben változtatást akar az emberek hétköznapi életében, a minisztert azonban nem tudtuk elérni. Bakonyi Ágnes, a tárca sajtófőnöke pedig azt mondta: nem tudja, hogy Fodornak milyen autója van, de a tárca irányítója gondolkodik azon is, hogy biciklivel járjon dolgozni.

Izzadt miniszter a jó miniszter

Az [origo] megkönnyíti a dilemmát a miniszter számára. Számba vettük, hogy ha a minisztériumból a Parlamentbe igyekszik a miniszter, akkor milyen utazási lehetőségei vannak, és ezek mennyi időt vesznek igénybe. Arra jutottunk, hogy a metró és a bicikli is gyorsabb az autónál. Amíg autóval a késő délutáni enyhe dugóban 13 perc 40 másodperc alatt értünk át a minisztérium Batthyányi téri épületétől a Kossuth térre, addig metróval (amiben értelemszerűen volt némi gyaloglás is) 10 perc 20 másodpercig tartott az út.

Biciklivel pedig két próbát is tettünk, az első esetben a kezdő kerékpáros Fodor Gábort modelleztük. A rutintalan bringások kényelmes tempójában, kerékpárutakon és a Margit hídon átkelve 13 perc 5 másodpercig tartott az út.

A második próbán a rendszeres kerékpározásban megedzett, és megfelelő rutint szerzett minisztert modelleztük. Az ekkor már rámenősen, lendületesen kerékpározó minisztert szimbolizáló biciklisnek az úttesten, a forgalomban a Lánchíd érintésével 6 perc 18 másodpercébe telt a táv megtétele. Az időbe mindkét esetben beleszámoltuk a kerékpár le- illetve kilakatolását is: a kerékpárt a Kossuth téren a kordonhoz, a minisztériumnál pedig az épület melletti korlátokhoz rögzítettük. Tehát a miniszter akkor lenne a leggyorsabb, ha rámenős kerékpárosként közlekedne a városban. A kormányülésre igyekvő környezetvédelmi miniszternek talán még azt is elnéznék a kollégái, ha kissé megizzadna útközben.

Szabó András

(tekert: Ballai Vince; autóügyben közreműködött: Nógrádi Attila)