Kamiondübörgés ellen tiltakoznak a határ menti falvak

Vágólapra másolva!
A hirtelen megnövekedett forgalom és a településeken átdübörgő kamionok ellen emeltek szót a határ menti falvakban. Csongrád megyében néhányan akár forgalomlassító demonstrációkra is hajlandóak lennének az életüket megkeserítő forgalom miatt, a polgármesterek azonban inkább a közútkezelő beruházásaitól várnak megoldást.
Vágólapra másolva!

Életveszélyessé vált a nagylaki határátkelő felé vezető 43-as közlekedési út az út mentén fekvő Apátfalva polgármestere szerint. A határőrség adatai alapján egy év alatt 300 százalékkal nőtt a járműforgalom a határátkelőnél, ami megnehezíti az út menti falvakban élők életét - mondta pénteken Varga Péter, a Csongrád megyei Apátfalva polgármestere.

A polgármester elmondása szerint csak idén márciusban 81 ezer személy- és 69 ezer tehergépjárművet regisztráltak, amelyek mind a határátkelőtől hét kilométerre fekvő településen zúdultak keresztül. Varga hangsúlyozta, hogy a Makó felől bevezető útszakasz is a település szívébe vezeti be a forgalmat, miközben a közlekedési morál "finoman szólva sem túlságosan jogkövető". A kamionok, amelyek külterületen 90 kilométeres sebességgel közlekednek, gyakorlatilag alig lassítanak, és 70-80 kilométer per órás sebességgel hajtanak be a faluba - állította.

Az átmenő forgalom a 43-as út menti falvakban élőknek nem ismeretlen, de egy éven belül ekkora növekedéshez nem tudtak hozzászokni. Ráadásul a határőrség szerint a nyáron még tovább, becslések szerint 30-40 százalékkal nőhet a forgalom. A szomszédos Ferencszállásról olyan információk érkeznek, hogy lakói, akik a forgalmat már elviselhetetlennek tartják, adott esetben még forgalomlassító demonstrációra is hajlandók, bár ez nem megoldás a problémára - tájékoztatott Varga Péter.

Véleménye szerint a megoldás az út kezelője, a Magyar Közút Kht. kezében van. A 43-as Főközlekedési út Területfejlesztési Önkormányzati Társulás tagjai, azaz Klárafalva, Ferencszállás, Makó, Kiszombor, Apátfalva, Magyarcsanád és Nagylak vezetői mindent megtesznek azért, hogy jobb belátásra bírják a társaságot, és az hajtson végre forgalomlassító beruházásokat, mint ahogy Makón, Magyarcsanádon és Deszken is tette.

Szőnyi Zsolt, a Magyar Közút Kht. szóvivője ugyanakkor azt mondta, hogy az elmúlt év végétől jogszabályi változás miatt hasonló jellegű, új fejlesztést társaságuk nem végez, az érvényben levő jogszabály szerint ez a Közlekedési Koordinációs Központ és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kompetenciája. A szervezet fontosnak tartja a települési átmenő szakaszokon a forgalom lehetséges csillapítását, de véleményük szerint a megoldást az M43-as gyorsforgalmi út megépítése fogja jelenteni. Ennek az útnak a megépítése szerepel a Gazdasági Minisztérium honlapján szereplő tervek között, a munkálatokat a honlap szerint várhatóan már idén megkezdik.