Mocskos leállók várják a kamionosokat

Vágólapra másolva!
Kivilágítatlan út menti leállók, zsúfolt és mocskos parkolók, rablók és benzintolvajok nehezítik a kötelező pihenőjüket töltő kamionosok életét Magyarországon. Miközben áprilistól egy uniós rendelet minden tagállamban tovább szigorítja a kamionsofőrök pihenőidejének szabályozását, nálunk a közutak mentén gyakorlatilag alig találni kulturált, kiépített pihenőhelyet.
Vágólapra másolva!

"Az autópályákon sincs elég kultúrált pihenési lehetőség, az egyéb főutakon pedig végképp tragikus a helyzet" - vázolta a kamionos pihenők hazai állapotát Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkár-helyettese. A sofőrök közúton gyakran sötét, le sem aszfaltozott útszéli kiállókban töltik pihenőjüket, de olyan is akad, aki vészvillogóval áll ki az útpadkára, mivel a zsúfolt parkolókba nem fér be - mesélték az [origo] által megkérdezett fuvarozók.

Egy április 11-én hatályba lépő uniós rendelet némileg szigorítja a kamionosok pihenőidejének szabályozását, pontosabban meghatározza többek között, hogy a pihenőidőt milyen arányban és hány részre oszthatja a sofőr. Eközben azonban Karmos Gábor szerint senki nem biztosítja a szabályok betartásához szükséges feltételeket.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete szerint ma Magyarországon olyan ritkák a jól kiépített pihenőhelyek, hogy a kamionsofőr - ha biztonságban akarja érezni magát pihenés közben - gyakran kénytelen az előírtnál jóval korábban megállni, mivel később egyszerűen nincs hol. De az sem mindig örülhet, akinek épp jut hely egy parkolóban, mivel a pihenők nagy része rosszul kiépített - véli Karmos.

A főtitkár-helyettes szerint sok helyen nincs megfelelő tisztálkodási vagy étkezési lehetőség, ráadásul a sofőrök rengeteg zaklatásnak vannak kitéve, mivel a félreeső parkolók a bűncselekmények melegágyai. Az [origo]-nak több kamionsofőr mesélt arról, hogy pihenés közben ellopták a pénzét, elvitték a pótkerekét vagy leszívták a benzint a tankjából. "Pedig ha a sofőr folyamatosan attól tart, hogy kirabolják, kénytelen félálomban tölteni az egész pihenőidejét, ez pedig egyáltalán nem felel meg a szabványnak" - magyarázta Karmos.

Állami segítséget várnak

A pihenési időt be nem tartó kamionosokra eddig legfeljebb 100 000 forintos szabálysértési bírságot szabhattak ki, de hamarosan ez is megváltozik. Rada Imre, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Közúti Jármű Főosztályának vezetője az [origo]-nak elmondta, hogy egy rövidesen hatályba lépő kormányrendelet szerint a szabálytalankodó fuvarozókkal a jövőben közigazgatási bírságot fizettetnek majd: ez akár 400 000 forintra rúghat. Közben április 1-jétől a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium bizonyos közutakon is díjfizetésre kötelezi a 12 tonnánál nehezebb kamionokat, 2008-tól pedig a 3,5 tonnánál nehezebb teherautókra is ez a sors várhat.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkár-helyettese szerint nem csak a mostani változások, de a fuvarozók által fizetett évi 500-600 milliárd forintnyi adó alapján is elvárható, hogy az állam részt vállaljon a kötelező pihenőkhöz szükséges infrastruktúra fejlesztésében. "Az a probléma, hogy a kormány kizárólag a magántőkére bízná a pihenőhelyek építését, noha a befektetésekből származó közvetett hasznot, a növekvő közlekedésbiztonságot vagy a környezetkímélést csak az állam tudja eredményként elkönyvelni" - magyarázta.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál a fuvarozók igényeire azt a választ kaptuk, hogy az új útdíjfizetési rendszerből befolyt összeget az utak javítására fogják fordítani , és emellett 2007 és 2013 között a más forrásból is jelentős felújítások lesznek a főúthálózaton. A sajtóosztály közlése szerint a mellékúthálózatot fejlesztik majd, azt azonban egyelőre nem tudták megmondani, hogy a tervek között kamionos pihenőhelyek is szerepelnek-e.

Visnovitz Péter