Demszky: a 4-es metró mindenképp megépül

Vágólapra másolva!
A főváros vezetése beismerte, hogy a korábban tervezettnél kevesebb uniós támogatásra számítanak a 4-es metró megépítéséhez. Demszky Gábor főpolgármester szerint azonban az új metró akkor is megépül, ha a beruházásra egyáltalán nem érkezik támogatás az Európai Unió kohéziós alapjából.
Vágólapra másolva!

A budapesti 4-es metró akkor is megépül, ha a beruházásra egyetlen euró sem érkezik az Európai Unió kohéziós alapjából - Demszky Gábor erről csütörtökön beszélt, kiemelve, hogy az idei fejlesztésekre állami és önkormányzati forrásokból 85 milliárd forintot tettek félre. A főváros vezetése egy szerdai sajtóbeszélgetésen elismerte, az Európai Unió a tárgyalások jelen szakaszában a beruházást kisebb részben finanszírozná, mint azt a főváros tervezte.

Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos csütörtökön elmondta, a kormány tárgyal Brüsszellel, arról az EU kohéziós alapjából mekkora pénzösszeget lehetne kapni venni a 4-es metró építésére. Bajnai szerint a Brüsszellel folyó tárgyalások lényege az, hogy a mostani metróberuházásra felvett hitelösszeget mekkora, az uniótól kapott vissza nem térítendő forrással lehetne helyettesíteni. A kormánybiztos azt is kiemelte, hogy a metróépítésre kapott uniós pénzek az EU kohéziós alapjából érkeznének Magyarországra, ennek semmi köze nem lesz a közlekedési operatív programhoz, mert annak összegeit az EU a strukturális alapokból állja.

A finanszírozás pedig úgy történik, hogy a főváros közvetlenül nem kap összegeket, az uniós pénzek minden esetben először a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez érkeznek majd. A továbbiakban vagy az ügynökség küldi át a fővároshoz, mint projektgazdához a pénzt, vagy pedig közvetlenül az alvállalkozóknak fizet az ügynökség. Minden esetben csupán számlával igazolható, elszámolható kiutalásokról, utófinanszírozásról lehet csak szó - tudta meg az MTI a kormánybiztos egyik munkatársától.

Jelenlegi áron 485,6 milliárd forintba kerül a négyes metró teljes beruházása, ami több mint 120 milliárddal haladja meg a 2005-ben tervezett árat - derül ki abból az előterjesztésből, amelyet a jövő héten tárgyal a fővárosi közgyűlés. A növekedés nagyobb része, mintegy 80 milliárd forint a kapcsolódó beruházásokból származik, míg 40 milliárd a műszaki tartalom változásából, főként az állomások építési költségeinek elszabadulásából ered.

MTI/[origo]