Lerabolják a pályaudvari forgalmat a mezítlábas taxisok

Vágólapra másolva!
A MÁV, a főváros alkalmazottainak adják ki magukat a pesti pályaudvarokon utasokra vadászó taxisok, de van, aki rablónak nevezi saját magát. A Nyugatiban az ismert taxitársaságok autóit nem is látni, a mezítlábasoktól pedig még a posztoló rendőrök is óvják az utast. A fuvar több mint kétszer annyiba kerül, mint a hivatalos taxisoknál. A MÁV nem foglalkozik a problémával.
Vágólapra másolva!

"Mi a rablók közé tartozunk, tudja, a Gyurcsány meg a Kóka fajtája, mi vagyunk a kommunisták" - így hárította el a Nyugati pályaudvar kijáratánál ácsorgó férfi a kérdést, hogy melyik taxitársaságnak dolgozik. A nagy pesti pályaudvarok környékén mindig parkolnak utasokra vadászó mezítlábasok - így nevezi a taxis zsargon a magánzókat -, míg az ismert taxitársaságok autóit nemigen lehet a környéken leinteni. A magántaxisokat sokak szerint leginkább a mit sem sejtő utasok megkopasztása motiválja.

Az [origo] kérdéseire a legtöbb magántaxis hátat fordított, vagy szó nélkül feltekerte az ablakot. Egy sofőr csak annyit mondott, hogy a fővárosnak dolgozik, de hozzátette: "rólunk ne írjál". Egy másik taxis azt állította, a MÁV taxitársaságának dolgozik öt-hat kollégájával együtt.

A MÁV-nak nincs taxitársasága - ezt egybehangzóan állította több, a vasúttársaságnál dolgozó tisztségviselő. Az [origo] megkérdezte a MÁV sajtószóvivőjét, mit tesznek az ellen, hogy a pályaudvarról kilépő utasok ne tisztességtelen fuvarosokkal találkozzanak, akik ráadásul időnként a MÁV-hoz tartozónak vallják magukat. Kavalecz Imre szóvivő azt mondta: a kérdés nem rájuk tartozik, és a problémát sem érzékelték, mert senki nem tett panaszt náluk a taxisokra.

Többszörös fuvardíj

Az utast a pályaudvaron dolgozó rendőrök is figyelmeztetik, vigyázzon az ismeretlen vállalkozókkal. Bár a mezítlábas taxisok tevékenysége legális, és hivatalos droszton parkolnak - mondták a rendőrök -, mégsem ajánlatos velük utazni. "Ami egy társaságnál kétezer, az náluk hatezer" - fogalmazott az egyik rendőr.

Az [origo] rejtett kamerás felvételeket készített, miközben a fuvardíjakról kérdezgette a sofőröket. Míg egy ismert taxitársasággal háromezer forintért el lehet jutni a Keleti pályaudvarról a Hajógyári-szigetre, ugyanezért az útért egy magát "hivatalos taxisnak" nevező férfi hat-hétezret kért.

"Nem akarnak verekedést"

A nem tisztességes vállalkozók vannak ott, a belvárosig öt-hatezer vagy akár nyolcezer forintért viszik az utasokat - magyarázta Tihanyi Sándor, a Budapest Taxi illetékese. "Mi is kifizetjük a droszthasználati engedélyt, de nem tudunk oda beállni" - tette hozzá. A társaságok taxisai "nem akarnak verekedést, konfliktust", ezért inkább rendelésre veszik fel az utasokat. Általános probléma Tihanyi szerint, hogy a frekventált drosztokról a magántaxik kiszorítják a cégeket.

A városban ezer-ezerötszáz olyan taxis dolgozik, aki nem csatlakozik egyetlen társasághoz sem. A mezítlábasokra sokkal több az utaspanasz Sipeki József, a BKIK Taxis Szakmai Kollégiumának elnöke szerint. Ha azonban ezekkel a taxisokkal gond van, nagyon nehéz őket beazonosítani. Sipeki szerint a kérdezősködésre válaszul azért is ködösítenek ezek a vállalkozók, hogy még nehezebben lehessen őket beazonosítani. A kollégium elnöke szerint sokszor hiányzik az azonosító szám is az ilyen autók oldaláról, és bár a fővárosnál regisztrálják őket, a városháza sem találja a megoldást a helyzetre.