Meggyőzte a bíróságot a rekorder gyorshajtó

Vágólapra másolva!
Sikerült meggyőznie a bíróságot annak a rekorder gyorshajtónak, akit tavaly ősszel 248 km/órával száguldozva kaptak el a rendőrök. A férfi azt állította, hogy azért hajtott ilyen tempóval, mert főnöke utasítására éppen tesztelte a sportautót, ezért a túlzónak tartott büntetése ellen fellebbezett. A közlekedési szakértő szerint addig is 70 métert tett volna meg, míg egyáltalán elkezd fékezni, és biztosan meghal az, akit ilyen sebességgel elüt.
Vágólapra másolva!

A gyorshajtó férfit még 2006 októberében csípték el, 248 km/órás sebességgel közlekedett a 44-es számú főúton ott, ahol egyébként 90 km/óra volt a megengedett legmagasabb sebesség. A rendőrség a szabálysértés miatt mindössze 60 ezer forintos pénzbüntetést szabott ki, és 10 hónapra eltiltották a vezetéstől. A gyorshajtó azzal magyarázta a túllépést, hogy egy autóértékesítő cégnél dolgozik, és főnökének utasítására vitte próbaútra az AUDI 4F típusú sportautót (a bíróság szerint ilyen típusról van szó, az [origo] autó rovata szerint viszont ilyen nem létezik). A férfi állítása szerint azt akarta kipróbálni, hogy ha nagy sebességgel fékez, beremeg-e az autó kormánya, és az időjárási viszonyokat és a forgalmat is alkalmasnak találta a tesztelésre.

Talán csak pár másodpercet utazott ilyen sebességgel, és a rendőri ellenőrzés pont ekkor történt - magyarázta a gyorshajtó, aki a szabálysértésért kiszabott bírságot és az eltiltást túlzónak találta, ezért bírósághoz fordult. A Békéscsabai Városi Bíróság előtt a munkáltatója megerősítette az alkalmazott mentségét, és arról is beszámolt, hogy "kiváló munkatárs", nyugodt és megbízható, akire rá lehetett bízni a drága autót. A történtek miatt szóbeli figyelmeztetésben részesült, de a főnöke nem akar megválni tőle.

A bíróság végül - mint arról a Békés Megyei Hírlap hírt adott - mérsékelte a büntetést:. Az ítélet értelmében - a minden járműre kiterjedő rendőri eltiltással szemben - a 10 hónap alatt csak személyautót nem vezethet, de "C" járműkategóriába tartozó autót (ami szükséges a munkájához), például teherautót, igen - közölte az [origo] kérdésére Kukla Angelika, a megyei bíróság sajtószóvivője. A határozatot ismertető bírósági közlemény szerint ugyanis a gyorshajtó arra hivatkozott, hogy családja van, gyermeket nevel, így ha az eltiltás miatt állás nélkül marad, anyagilag ellehetetlenül. A férfi a büntetés további enyhítését kérte, de a bírák ezt már megtagadták.

Autóval érkezett az egyik eltiltott

Pausz Ferenc, az ORFK közlekedésrendészeti osztályának vezetője elmondta: a jelenlegi szabályok szerint az számít a sebességhatár jelentős túllépésének, ha a vezető az előírt legmagasabb sebességet 50 százalékkal lépi túl, vagyis a Békés megyei esetben a 90 km/óra helyett a 135 km/óra feletti tempó tartozik ebbe a kategóriába. Ezen felül viszont nincs differencia, ezért a büntetés szempontjából mindegy, hogy 136 km/órás vagy 248 km/órás sebességgel hajt valaki.

A rendőr alezredesnek az a véleménye, hogy általában is szükség lenne a szabálysértési tételek szigorítására. Úgy vélte, hogy az elmúlt évek ítélkezési gyakorlata alapján a bíróságok sokkal elnézőbbek, mint a rendőrök. Ezért terjedt el például az a vélekedés, hogy akit ittas vezetésért elkapnak, az jobban jár, ha többet ivott, mert amennyiben az alkoholmennyiség alapján már bűncselekményt követett el és a bíróság dönt, akkor enyhébb büntetésre számíthat - jegyezte meg.

Pausz Ferenc elmondta: a közlekedők egy részével, az "abszolút renitensekkel" szemben a jelenlegi legsúlyosabb büntetések is hatástalanok, újra és újra megszegik a szabályokat. Az is előfordult, hogy valaki a járművezetéstől eltiltásnál a szokásos utánképzésre irányítottak, és oda is autóval jött, csak éppen a rendőrség épületétől kicsit messzebb parkolt - tette hozzá.

Nem lehet túlélni ilyen ütközést

A sebességhatár csaknem háromszoros túllépése alapvetően azt jelenti, hogy a vezetőnek sokkal kevesebb ideje van arra, hogy reagáljon bármire, egy szembejövő autóra, az úttest szélén haladó biciklisre vagy egy gyalogosra. Az [origo] által megkérdezett közlekedési szakértő, Zakosz Miklós szerint - a normál emberi reakcióidőt figyelembe véve - a 248 kilométer/órával haladó autó 70 méteres utat tett volna meg, mielőtt egyáltalán elkezd fékezni.

,A vezetéstechnikai instruktor számításai szerint az úton váratlanul felbukkanó gyalogost olyan erővel ütötte volna el, amit képtelenség túlélni. "Átlagos testsúlyú személynél ez a sebesség azt jelenti, hogy 1,5-3 tonna terhelés éri a szervezetét, ami végzetes" - magyarázta. A tanpályán dolgozó Zakosz Miklós elmondása szerint lehet, hogy valóban tesztelni akarták az autót, de úgy véli, azt csak teljesen lezárt pályán lehetett volna megtenni.

Gergely Zsófia