Nem akar bringautat a tervező a Kiskörútra

Vágólapra másolva!
Ha a tervezőn múlik, nem lesz kerékpársáv a budapesti Kiskörúton, pedig azt a főváros korábban megígérte a biciklisszervezeteknek. A felújítást tervező cég megvizsgálta a lehetőségeket, és azt javasolja, maradjanak az eredeti elképzelésnél, és oldják meg a mellékutcákban a bringások közlekedését. A főpolgármester állítólag hajlik a bringasávok megépítésére.
Vágólapra másolva!

Ne legyen kerékpársáv a budapesti Kiskörúton - ezt javasolja a fővárosnak a Főmterv Zrt. A körút felújításának terveit készítő cég az önkormányzat kérésére három megoldási lehetőséget dolgozott ki: kerékpársávot mindkét oldalra, kétirányú kerékpárutat az egyik oldalra és azt, hogy inkább a mellékutcákban oldják meg a biciklisek közlekedését. A tervezők az utóbbit javasolják a fővárosnak, vagyis visszatértek az eredeti elképzeléshez.

Demszky Gábor főpolgármester május végén utasította a tervek újragondolására a céget, miután a kerékpáros-szervezetek kifogásolták, hogy Budapest egyik legforgalmasabb útvonalának felújításakor nem épülnek biciklisávok. A kerékpárosok körében különösen az váltott ki felháborodást, hogy az önkormányzat egyszer már - a belváros rehabilitációjáról szóló Budapest Szíve Programban - berajzolta a bringasávokat a Kiskörútra, de mikor a felújítás elkezdődött, elfelejtkezett róluk.

A tiltakozás hatására a főváros megbízta a tervezőt, vizsgálja meg, hogyan lehetne mégis megvalósítani a kerékpárutat. A Főmterv ezt meg is tette, majd azt javasolta, ne épüljön kerékpárút, hanem inkább a mellékutcákon vezessék a biciklis forgalmat. A tervezők arra hivatkoztak, hogy ha megépülne a kerékpárút, fákat kellene kivágni, valamint csökkenteni kellene a forgalmi sávok és a parkolóhelyek számát.

"Pontosan arról van szó, hogy csökkenteni kell a parkolók és a sávok számát" - mondta az [origo]-nak László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, emlékeztetve, hogy a Budapest Szíve Program célja éppen a forgalomcsillapítás. László szerint az sem igaz, hogy a kerékpársávok miatt fákat kellene kivágni: szerinte a Főmterv túlságosan széles sávokkal számolt, ha azokat egy kicsit keskenyebbre tervezné, nem kellene hozzányúlni a fákhoz.

A kerékpárosklub szerint a biciklisek mellékutcákba terelése a lehető legrosszabb megoldás lenne, hiszen egyrészt veszélyes közlekedési helyzetek alakulnának ki, másrészt a körútinál sokkal több parkolóhelyet kellene megszüntetni, amivel főként a belvárosi lakók járnának rosszul. Ráadásul - tette hozzá - a jelenleg folyó tervezési munkák csak a körútról szólnak, a mellékutcákról nem, tehát a Főmterv javaslata nem megoldás, csak eltolja a problémát.

A biciklisszervezetek már eljuttatták a véleményüket a fővároshoz, amelyben kiálltak a körút két oldalán vezetett kerékpársávok mellett, mert ezt tartják a legkényelmesebb és a legbiztonságosabb megoldásnak. A döntés a főváros vezetésének kezében van. A főpolgármesteri hivatal az [origo] érdeklődésére azt közölte, tanulmányozzák a három változatot, amelyek jövő héten kerülnek Demszky elé. A főpolgármester várhatóan azt támogatja majd, hogy a körút mindkét oldalán legyen biciklisáv - közölték a városházán.